Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #136 – Samen sterk

Samen sterk. (aantal opmerkingen heb ik verwerkt) De wind suist om me heen, de snelheid neemt toe, de val is zo hard dat ik zelfs van vorm verander. Het voelt of ik uit elkaar getrokken word en plotseling land ik in de veiligheid van lotgenoten. Mijn val is gebroken en ik bevind me tussen hen die deze angstaanjagende belevenis al hebben meegemaakt. Nu rust ik, steunend op anderen, in een voorwaartse cadans. We vormen een oneindig lijkende massa. Onderling verbonden vervolgt de reis naar het onbekende. We laten elkaar niet los en wisselen van positie, dan ben ik onder dan weer boven maar feitelijk ga ik op in de massa en dat maakt ons sterk. We bewegen gestaag maar in rust met een ongekende, krachtige vastberadenheid. We stuwen elkaar op en de wind geeft ons steeds meer snelheid. De snelheid wordt groter en onze bewegingen steeds grilliger. Het voelt alsof de reis een einde nadert. We zijn met zovelen, zij die vooraan gaan worden geduwd door hen die erachteraan komen. We rollen over elkaar heen en de eerste in de rij krijgen daardoor meer snelheid. Met deze snelheid en kracht gaan we het onbekende maar onvermijdelijke snel bereiken. Plotseling worden we, met een enorme snelheid, tegen een bergwand aan gesmeten. De massa achter ons gooit ons tegen de rots. Ik voel me schuren langs de scherpe groeven van de stenen wand, mijn sporen achterlatend. Door de kracht van de botsing word ik van de rots gelanceerd en land hard naast de rost op het zand. Gevloerd lig ik eenzaam in de brandende zon, die me martelt met zijn hitte. Dit houd ik niet vol , ik word licht en ontbind. Ik transformeer, verdamp tot lucht en stijg op. Een reis met onbekende bestemming begint opnieuw. Het repeterende lot van een druppel water.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hans, Originele en interessante invalshoek; de weg die een druppel water met zijn soortgenoten/lotgenoten aflegt, van waterval tot verdamping. Mooi beeldend geschreven. :thumbsup: Qua bladspiegel; het oogt als één blok tekst, misschien hier en daar een witregel of nieuwe regel? En misschien de laatste volzin weglaten; zou de lezer het dan niet begrijpen? Nog een puntje; ... zij die worden geduwd door hen die ... i.p.v. ... worden geduwd door zij die ... Met plezier gelezen, Hans! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hans Heesterbeek, Mooi, ietwat ouderwets qua formuleringen, wel origineel. De laatste zin zou ik niet doen. Het leest als: 'mocht u het niet begrepen hebben? het is een druppel water.' dingetje
We rollen over elkaar heen en voorste in de rij
dat loopt niet - en de voorsten in de rij. (denk ik)
wordt ik van de rots gelanceerd en land hard naast de rost
word ik ... rots

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja heren jullie beide beide gelijkover de laatste zin ws ook mijn grote twijfel omdat het over water moest gaan en ik het nog helemaal niet genoemd had vandaar maar idd een onderschatting van de lezen. Dank jullie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Hans, In eerste instantie dacht ik aan een klein golfje... Wat heb je het spannend en vol leven geschreven. De laatste zin mag van mij blijven staan. :) Wel graag wat meer wit voor het makkelijker lezen en het oogt dan ook wat vriendelijker. Graag gelezen.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder verhaal, ik hou zelf van personificatie, kan ook met een waterdruppel blijkt nu. Origineel gevonden. Een mooie circulus vitiosis.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
leuk idee, laatse zin zou ik idd schrappen wbt je vraag: kleine veranderingen kun je dmv de knop 'bewerken' (links boven je tekst) direct in je tekst aanpassen (wel handig als je dat dan even in een commentaar vermeldt, dan snappen volgende lezers eventuele opmerkingen van vorige beter en kunnen ze zien en laten weten of ze het wel of niet een verbetering vinden). Een hele herschrijf kun je in een commentaar plaatsen, of aan de originele tekst (wederom via 'bewerken') toevoegen, wederom zodat men kan volgen wat er met je tekst gebeurt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hans, Het is een prachtig stukje geworden. Wanneer ik nu waterdruppels, of de zee zie, dan weet ik hoe die druppels zich kunnen ontpoppen en waartoe zij instaat zijn.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi stukje tekst maar....ik denk dat je door schrappen de tekst nog sterker kan maken, Hans. Welkom op het forum!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, je nam mij mee. In het begin kon je de 'ik' nog van alles zijn. Aan het eind wordt langzaam duidelijk dat het om water gaat. En ja, die laatste zin hè? Ik heb hem niet nodig om te begrijpen dat het om water gaat. In de lessen die ik geleerd heb betekent dat dan inderdaad schrappen zoals Janp zo treffend zegt. En ja, misschien kun je nog meer schrappen zoals ook Maddbrug aangeeft. Welkom hier, ik hoop nog meer van je te lezen!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, al lezende begreep ik steeds meer dat het om een druppel water gaat. Vond de tekst indringend, een bepaalde urgentie bevatten en veel drama. Mij stoorde de laatste zin niet, het is een kwestie van smaak, wel of niet erin. Er zijn veel stemmen om het eruit te laten.