Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 136 Zwanenzang

Adriaan heeft heel veel zin in zijn nieuwe baan, vandaag beginnen in 't Harde. Afgelopen week verhuisd met vrouw en twee kinderen naar hier, uit de drukte van Spijkenisse. De eerste vraag van zijn dochter van zes: ‘Mogen we nu een hond, papa?’ ‘We denken er nog even over na, mama is allergisch voor hondenharen, dus ik denk niet dat het zal gaan,’ moet Adriaan haar antwoorden. Hij vindt het zelf ook jammer, maar ja, een krabbende echtgenote, hoestend en niezend dag en nacht… Hoe leg je een meiske van zes dat uit, die droomt van een lieve viervoeter! Zijn kantoor ligt zo mooi aan een vijver met een wuivende fontein. Daar was hij gelijk verliefd op toen hij hier kwam solliciteren. Het kantoor is bijna helemaal van glas. Dit ingenieursbureau heeft zorgvuldig nagedacht energieneutraal te bouwen. De airco en hergebruik van zonne energie en een cv op grondwater. Adriaans hart klopt sneller, als hij merkt dat mensen zich werkelijk realiseren hoe ze beter om kunnen gaan met hun leefomgeving en dan echt tot energiesparende maatregelen overgaan. Deze werkomgeving past hem als een jas. Als hij zijn werkkamer binnen komt, kijkt hij uit over de vijver. Achter zijn pc heeft hij vakantie, zo voelt het voor hem! Alleen die zwanen, daar heeft hij geen moment bij stil gestaan... Dat ze hem tot waanzin drijven met hun eeuwige gevecht tegen de spiegelende ramen. Zit hij net en dan weer zo’n keiharde klap. Hij kan dat niet aan. Onmogelijk zich te concentreren. Net een huis gekocht en de familie laten verhuizen, wat moet hij? Hij heeft al geopperd het water te dempen en een tuin aan te leggen, maar zijn ingenieursmaten geven geen hem deze ruimte niet.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mw. Marie, mooi weergegeven worsteling hoe om te gaan met hond en zwaan. En dat na een verhuizing uit het drukke westen naar de Veluwe, waar het kantoor ook nog eens hypermodern en uiterst milieubewust is. Nee, het leven lijkt niet makkelijk voor HP... :o Met plezier gelezen! Enkele kleine puntjes; - 't Harde ipv Het Harde - verhuisd ipv verhuist - niezend ipv niesend - kijk nog eens naar de zin "Het kantoor is .... tot het klimaat", loopt m.i. niet zo lekker, bovendien "nagedacht over het klimaat". Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Ton. Ga het aanpassen, dank voor je opmerkingen. Mbt de zin ben ik met je eens. Ik heb het een paar maal herschreven en dan plak je iets aan elkaar, hetgeen niet aan elkaar gedacht is. Nu vind ik het zelf beter lopen, paar zinnen herschreven en een wuivende fontein, voor de beeldvorming.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw. Marie, er zitten wat taalfoutjes in.. zie Ton. Het element water heb je goed ingezet. Leuk verhaal.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee en een originele wending aan het einde met de zwanen. Het tussenstuk met de beschrijving van het huis wordt voor mij op een gegeven moment te lang waardoor ik de neiging heb af te haken. Niezent = niezend

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Maddbrug. Ik dacht het netjes verbeterd te hebben, nee dus, nu gefixt! Oei! Dank je Dreaming. Ik wil eigelijk misschien teveel weergeven in dit stukje: de omgang met de wereld, waar water ook een heel belangrijk aspect is en het letterlijke water met de zwanen. Overigens is dit iets, hetgeen iemand in mijn omgeving echt is overkomen. Naam etc. verandert natuurlijk wegens privacy. Je geeft het voor jou goed aan, toch te langdradig.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie - leuk verhaal. De zwanen hebben dus last van de glazen wanden van het kantoor. Tja, wie denkt nu daaraan... Echt iets wat je uit de praktijk moet leren. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en leuk! hp is verhuisd, denkt aan een rustig leven, komen die zwanen de boel op stelten zetten! [Adriaan heeft heel veel zin in zijn nieuwe baan, ... ] [De eerste vraag van zijn dochter van zes:] De rest van je verhaal is 'ik' je hp. Je denkt van jezelf niet als Adriaan, en dan is het 'mijn dochter van zes' [Dit ingenieursbureau heeft zorgvuldig nagedacht bij de bouw met betrekking tot de klimaatbeheersing.] bvb ... nagedacht op welke manier het klimaat het minst belast werd bij het optrekken van het gebouw? Mijn hart klopt sneller, als ik merk dat mensen zich werkelijk realiseren hoe je beter om kunt gaan met onze omgeving en daadwerkelijk actie daarop gaan ondernemen om het praktisch toe te passen. Vreemde zin. Mss omdat je plots met 'je' [hoe je beter om kunt gaan] de lezer aanspreekt en dat verder niet voorkomt. bvb ... mensen zich realiseren hoe ze beter om kunnen gaan met de omgeving. Ze gaan daadwerkelijk tot actie over.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal, mw. Marie. Weer iets geleerd. Ik wist niet dat zwanen zo reageren. Ik ben altijd een beetje bang van zwanen. Je kunt inderdaad beter beginnen met ik, i.p.v. Adriaan. (wat leeghoofd al aangaf) En ik neig ook wel een beetje tot afhaken in het middelste stukje. Je wil te veel uitleggen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, Wat een leuke en originele invulling. Maar ik ben het wel eens met de conclusie die u in #5 trekt. Er zit net iets teveel in voor zo'n kort verhaal. En ik denk fat ik als lezer deze passage [Dit ingenieursbureau heeft zorgvuldig nagedacht bij de bouw met betrekking tot de klimaatbeheersing. De airco en hergebruik van zonne energie en een cv op grondwater. Mijn hart klopt sneller, als ik merk dat mensen zich werkelijk realiseren hoe je beter om kunt gaan met onze omgeving en daadwerkelijk actie daarop gaan ondernemen om het praktisch toe te passen. Deze werkomgeving past mij als een jas] ook kan missen. Het maakt volgens mij voor de pointe van het verhaal niet uit. Maar desalniettemin: met plezier gelezen.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Leeghoofd. Opnieuw mijn tekst onder de loupe genomen, nu alles vanuit het perspectief van de verteller geschreven. Ik heb duidelijk niet goed opgelet en daar wordt de tekst rommelig van. Dank je heel hartelijk voor het commentaar.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta dank je. Idd je kan niet voorzichtig genoeg zijn met zwanen, zeker als ze nu aan het broeden gaan. Dank je Marceline. Ik was net aan het herschrijven toen je je bericht postte. Ik kan zelf geen afstand doen van de middenmoot. Voor mij zit daar het belangrijke aspect met voorzichtigheid tav water in. Is wel grappig, dat velen de zwanen en het water als hoofdthema zien.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Hans, voor de tip. Ik blijf bij mijn insteek van de fragiliteit van water in onze wereld. Tja viervoeters heb ik veel mee, vandaar dat hij erin voorkomt. Zwanenzang is ontleend aan Erasmus. Mooi titel van jou, trouwens.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
goed idee, maar het loopt nog niet helemaal lekker natuurlijk zijn honden leuk, en dochters trouwens ook, maar dat is geen reden om er in elk verhaal een te stoppen; kill your darlings, jouw verhaal gaat nu even ergens anders over probeer ook op te letten dat je niet te veel uitlegt - 'achter zijn pc heeft hij vakantie' zegt bijv. veel meer dan 'Adriaan heeft veel zin in zijn nieuwe baan' (deze zin zou zo uit je verhaal geschrapt kunnen worden), je hoeft niet alles wat je de lezer wilt later weten letterlijk op te schrijven, juist niet! (als je bijvoorbeeld zou beginnen met Adriaan die langs de fontein loopt, kan hij zich bedenken dat dat hele gedoe met die verhuizing toch wel dubbel en dwars de moeite waard is geweest, eenmaal binnen kan hij zich verkneukelen over de slimmigheidjes van het gebouw en als hij dan helemaal happy achter zijn bureau geïnstalleerd is, dan begint de ellende met de zwanen, zo kun je het allemaal laten zien door de ogen van Adriaan)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, Een mooi verhaal waarin duidelijk naar voren komt dat de mens denkt dat iedere verandering ten goede draait, maar dat het lot, in dit geval "zwanen" stokken in het water kunnen steken. Je schrijft dat het echt gebeurd is. Hoe hebben ze de zwanenzang kunnen doen stoppen? Ik ben nieuwsgierig, hoor. :o

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Schrijvenmaar, wat een mooie suggestie. Ik ga het zeker nog herschrijven op de door jouw aangeven wijze. Subliem. Je hebt helemaal gelijk, het thema is water en geen liefde voor hond of gezin Ik ben om! Dank je nogmaals voor je tijd voor mijn tekst!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je schrijfcoach Blavatski. U geeft een mooie samenvatting van deze tekst. Adriaan heeft na enige tijd, toen de maten het ook inzagen een andere kamer gekregen en gaat nu lekker in zijn pauze genieten van de fontein en de zwanen!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De verbeterde versie: Zwanenzang Adriaan geniet van het gekletter van het water uit de fontein, de zon schijnt en hij ziet een regenboog. Dat is een mooi voorteken, zijn eerste werkdag hier in ’t Harde. Hij wandelt ontspannen het gebouw binnen. Daar was hij gelijk verliefd op bij zijn sollicitatie. Bijna geheel van glas, zodat je je binnen ‘buiten’ waant. Zo wil hij werken, hij geniet van het ontwerp van het gebouw. Van een cv op grondwater gaat zijn hart sneller kloppen. Niks met die fossiele brandstoffen, olie of gas. Wat er al is, beter gebruiken, dat is zijn levensmotto. Adriaan voelt zich één met de natuur. Voor hem betekent dit samenwerken met elkaar en nooit uitbuiten. Nu hij achter zijn bureau zit en over de vijver uitkijkt, overspoelt hem een overgelukkig gevoel. ‘Kijk, de zwanen zwemmen trots door de wuivende fontein, een plaatje!’ Adriaan hoort zichzelf dit hardop zeggen en moet lachen: Als ik niet uitkijk, heeft mijn dochter toch gelijk, dement is nog maar een paar stappen verder! Hij denkt liefdevol aan zijn vrouw en twee kinderen: Voor zijn droom zijn ze verhuisd! Zijn vrouw is thuis voor de opvoeding, hij heeft er alle vertrouwen in dat ze met haar charme veel vrienden om hen heen en nieuwe vriendjes voor de kinderen zullen krijgen. Hij start zijn pc op en dan hoort hij een keiharde klap. Van schrik kijkt hij waar het geluid vandaan komt. Hij ziet twee zwanen tegen zijn ramen opvliegen. Ze zien zichzelf, denkt Adriaan, logisch het weerspiegelt en het is voorjaar. Dan dulden ze geen andere zwaan in de buurt. Dan volgt klap op klap. Adriaan wordt er nerveus van. De volgende weken gaat dat zo door. Adriaan benauwt het immens, wat eerst een paradijs voor hem leek, daar ligt hij nu ‘s nachts wakker van! Hartelijk dank aan alle schrijvers die gereageerd hebben en sorry dat ik zo eigenwijs was. Ik hoop me te beteren!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Riny en helemaal voor het volgen van mij. Fijn dat je dat doet, ik vond het trouwens enig en veel fijner gevoel nadat ik deze versie schreef.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De volgorde is nu een stuk logischer en dus leest het als een trein. Jammer van de hond, die voor mij het verhaal nog eens onderstreept. Volgens mij is de kern de goedbedoelende mens die toch moeizaam kan samenleven met het dier door onvoorziene problemen. Mooi gedaan!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit lijkt me een totaal ander verhaal mw Marie, met die veranderde invalshoek. Zeker positief bedoeld. We zien het nu door zijn ogen, en de verhuis heb je er handig doorheen geschreven. Kleine typo's Voor zijn droom zijn ze verhuis[d] Adriaan benauw[t] het immens 'Hij start zijn pc op en dan hoort hij een keiharde klap. Van schrik kijkt hij waar het geluid vandaan komt.' Dit is helemaal niet fout hoor! Maar een keiharde klap zou ik niet eerst horen, en dan van schrik opkijken. Het gebeurt quasi tegelijkertijd. Beeld je gewoon in. Hij start zijn pc op en schrikt van een keiharde klap. Hij kijkt op; twee zwanen zijn opgevlogen etc... (het woord geluid hoeft niet eens gebruikt te worden) Enfin, wat ik wil zeggen, je zin is zeker goed, maar door kleine dingetjes kan je nog schrappen als er maar 300 woorden mogen! Een mooi en milieubewust verhaal!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank schrijfcoach Odile. Ja, die hond zeker jammer, die komt een andere keer weer te voorschijn. Dank voor het compliment! Dank je Nel, voor het compliment van jouw zijde! Dank je Marlie,voor je uitgebreide bespreking van de nieuwe versie. De typo's heb ik toch nog over het hoofd gezien, aangepast nu. Dank voor je aanwijzing van te schrappen, door beter zelf de situatie voor te stellen. Dat ga ik toepassen de volgende keer.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
leuk en knap dat je je aan de herschrijf gwaagd hebt! dat is op zich al bewonderenswaardig en ik vind het verhaal er ook daadwerkelijk beter op geworden. :thumbsup: