Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse Schrijfopdracht - # 136 - Water doet je wat...

Wekelijkse schrijfopdracht # 136 – Water doet je wat… Betsie en Dirk lopen hand in hand door het zompige weiland. Het stel straalt van geluk - Dirk heeft zijn Betsie net ten huwelijk gevraagd. Het begint te regenen en niet zo’n beetje ook. Ze rennen naar een eenzame schuur die daar als een baken, in nabijheid van sloot en plas met kwakende eenden en elkaar liefhebbende zwanen, op hen staat te wachten. Zij zijn net binnen als de wolkbreuk een feit is, het stel kan hun geluk niet op. Het hemelwater is hen gunstig gezind - Betsie vloeit over van verlangen en Dirk spuit met gemak haar buikje vol met zijn vruchtbaar vocht. De tijd verstrijkt; zon en maan wisselen elkaar regelmatig af in duisternis en licht. Betsie groeit en groeit en Dirk werkt - soms bij het bezetene af - op het land; zaait, plant en oogst. Na negen maanden geschied er het wonder. Betsie wordt onrustig en opnieuw vochtig, het kleine wezentje van binnen wordt - voorafgegaan door een golf vruchtwater waarin het zich al die tijd ontwikkeld heeft - voortgestuwd door het geboortekanaal. Krijsend maakt de kleine Dries zich bekend. De ogen van zijn moeder vullen zich met tranen en ook zijn vader houdt het niet droog; hij snuit zijn neus. .-.-.-.-.- Dit stukje tekst is ontstaan doordat ik begon te mijmeren over water, en daarbij bedacht dat de mens voor 80% uit water bestaat.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Het leven duidelijk samengevat. ;) met kwakende eenden en liefhebbende zwanen terwijl het hard regent (?) Misschien met eenden en zwanen die schuilen tussen het riet. 'geschied er het wonder.' - geschiedt

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, dankjewel. Wat een blunders, inmiddels verbeterd. Het is niet zozeer een verhaal maar wel het denken over water. Wat waters is, wat water doet. Hoe we het nodig hebben. Ach, zomaar mijn filosofietje.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Riny! Ik zie een eenvoudig boerenstel voor mij, misschien in voorbije tijden, dat zonder ingewikkeldheden het leven zonder franje of opsmuk leven en beleven. Met plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, dankjewel voor je begrip! Ik dacht te schrijven over water in zijn puurste vorm. Fijn dat je het met plezier gelezen hebt.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn dat je inspiratie uit het water haalde. Het is niet voor niets een van de elementen. Wat ik vond van dit verhaal was dat je het meer schreef als een opzet voor een verhaal als het verhaal zelf, waarbij meer op details gefocust wordt (waardoor het dichterbij komt), gedachten (we zitten niet in het hoofd van de personages), meer tastzin (nu vat je het liefdesspel samen), over het algemeen komt het als een mooie samenvatting over.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik was er echt mee bezig. Dat liefdesspel, is eigenlijk, bedacht ik me, jaja vannacht, is eigenlijk het oer-gevoel van de voortplanting. Opeens wist ik het, ik had het een oer-gevoel moeten noemen. Water moet ook opgejaagd worden, dan wordt het een enorm gevaar. De oefenstukken waren allemaal stuk voor stuk fijn om te lezen en om over na te denken. Maar goed, nu stop ik. Schrijfcoach Odile, dank voor je onderwerp en je reactie.