Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#136- Ode aan de zee

Op die eerste zomerse dag loopt zij naar de kustlijn, haar naakte lichaam warm verwend door de zon, met haar tenen woelend in het mulle zand nadert zij stap voor stap de grens van droog naar nat, van zoet naar zout, van heet naar koud. Dat mooie momentje als haar grote teen met rode nagellak het water in de Noordzee raakt, het zoute zilte water waar zij zo van houdt en het zout dat op haar huid prikt, diep in al haar poriën verdwijnt of het kleine putjes vult terwijl haar voeten zachtjes weggezogen worden in het klamme zand, spettert het water haar nat alsof er watersproeten in haar gezicht worden geworpen en dan proeft ze de woorden van de zee op haar vochtige lippen, voelt ze dat de golven zinnen zijn die haar bezinnen om door te gaan, om dieper en dieper, en verder en verder, in haar verhaal te duiken; in die zee van woorden wil zij wel verdwijnen in die duizenden, duizenden liters zout water, waar letters spetters zijn, zandkorrels punten, garnalen de komma’s en schelpen de hoofdstukken. Veerkrachtig strekt ze haar voeten en duikt naar de diepte, onder het wateroppervlak spoelt zij de zandkorrels terug naar de zee en denkt aan vroeger toen ze dacht dat de zee kon opdrogen en dat je naar Engeland kon lopen waar het altijd regende.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug Mooi spel met beeld en taal. Mijn voorkeur gaat wel uit naar het eind waar het verhaal landt in de gedachte van vroeger. 'het zoute zilte water' - dat kan niet tegelijk, daarbij het is de Noordzee, dus zout. (water kan zijn: zoet / brak / zilt / zout / pekel)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, wat een heerlijke tekst, ik was even aan je waterkant. Ik hou ook heel erg van de zee. Dit vind ik zo prachtig geschreven door jou: in die zee van woorden wil zij wel verdwijnen in die duizenden, duizenden liters zout water, waar letters spetters zijn, zandkorrels punten, garnalen de komma’s en schelpen de hoofdstukken. Genoten van je mooie woorden!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddbrug, heel beeldend en dromerig, poëtisch, ik droomde met je mee op weg naar Engeland. Prachtig! In een "gewoon" verhaal zou de zin van 136 woorden [ Dat mooie .... de hoofdstukken.] mij storen en zou ik willen controleren of die zin wel klopt en tot een logisch einde komt, hier golfde ik relaxed en genietend mee op de cadans van de woordenstroom van jouw zee. Prachtig die vergelijking van de zee, de golven etc. met een verhaal, zinnen, punten etc. Aan het einde een mooi contrast tussen de opdrogende zee en het Engeland waar het altijd regende. Ik heb dit met heel veel plezier gelezen, Maddbrug. Complimenten! :thumbsup: :thumbsup: Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, inderdaad is het teveel van het goede. Ik pas het aan. Mw. Marie, er gaat niets boven de zee. Ton, ik wilde het verhaal laten stromen als water, daarom heb ik deze schrijfstijl gebruikt. Marceline, fijn! Dankjewel voor jullie reacties!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal heeft een fijn ritme, alsof het verhaal een zee is met de beschrijvingen op de golven. Mooi, beeldend geschreven en mooie vergelijking met schrijven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, wat prachtig beschreven. Je zoog me mee naar de zee en tenslotte in de zee. Het zand, de zon, de zee en het zout! Je hebt he me mee laten beleven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming, de zee en schrijven zijn twee dingen waar ik heel veel van houd, Riny, fijn dat je mee bent geweest! leeghoofd, lekker hè, Meta, dat heb je goed geconstateerd, het zal door de omstandigheden komen. Hans, ben dol op lange zinnen, de stream of consciousness is een vorm die ik oefen en oefen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niets gemerkt van lange zinnen, liet me vervoeren op het ritme. Dit vind ik een prozagedicht vanwege de beeldende kracht en het elkaar versterkende van het plezier van de zeebeleving en het schrijven dat met elkaar versmelt tot een geheel. Typisch weer jouw mooie toon die ik zo liefheb.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor je mooie woorden en de opdracht. Het was weer een uitdaging om tot een uitvoering te komen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, met recht een ode aan de zee, je houdt van haar, dat is duidelijk. Een paar opmerkingen: - wroeten is onderzoekend graven, dat doet ze vast niet terwijl ze naar zee loopt. Wat dacht je van: ze ploetert door het mulle zand en nadert stap voor stap etc.; - is er op een strand een scherpe scheiding tussen zoet en zout? zoals tussen droog en nat en warm en koud? Als er niet onlangs een fikse regenbui heeft gewoed, is het droge zand even zout of zilt als het natte; - zout en zilt zijn bijna elkaars synoniemen. Door de alliteratie zijn het wel een sterk paar; - zoutwater of zoute water; - het wateroppervlakte >> het wateroppervlak.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, dankjewel! Dos, dank voor je zorgvuldige reactie, dat ten eerste. Ik gebruik het woord wroeten omdat dat iets onhandigs heeft, je voeten ploegen zich door het losse zand, dat noem ik wroeten, worstelen maar dat vind ik een lelijk woord, een mol wroet, je kan in je neus wroeten. Ploeteren vind ik te. Mooie suggestie, maar laat mij maar wroeten. Haar zoet ruikende lichaam tegenover het zoute van de zee. Haar droge lijf op het strand, nat in het water. Warm door die zon, koud door de zee. Zout, zilt, je hebt gelijk maar ik vind de alliteratie mooi. Ik heb vanuit de belevenis van het lichaam dit bedoeld. Wateroppervlakte/ oppervlak zocht ik op, wat is het verschil. Interessant.Oppervlak is een betere keuze. Dat pas ik aan. Dankjewel, Dos!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, dankjewel! Dos, dank voor je zorgvuldige reactie, dat ten eerste. Ik gebruik het woord wroeten omdat dat iets onhandigs heeft, je voeten ploegen zich door het losse zand, dat noem ik wroeten, worstelen maar dat vind ik een lelijk woord, een mol wroet, je kan in je neus wroeten. Ploeteren vind ik te. Mooie suggestie, maar laat mij maar wroeten. Haar zoet ruikende lichaam tegenover het zoute van de zee. Haar droge lijf op het strand, nat in het water. Warm door die zon, koud door de zee. Zout, zilt, je hebt gelijk maar ik vind de alliteratie mooi. Ik heb vanuit de belevenis van het lichaam dit bedoeld. Wateroppervlakte/ oppervlak zocht ik op, wat is het verschil. Interessant.Oppervlak is een betere keuze. Dat pas ik aan. Dankjewel, Dos!
Wroeten doe je geknield of zittend, in elk geval in stilstand, niet lopend. Vandaar dat ik wroeten niet zo passend vond. Ze liep door het mulle zand en nadert stap voor stap de grens van droog naar nat, van zoet naar zout, van heet naar koud. Als je het zo formuleert, lijkt het me logisch dat ze die grenzen in het mulle zand zoekt. Graag gedaan, Maddy.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve beste Dos, Je houdt mij bezig, met die zin. Ik wil graag dat er een ritme zit in het eerste stukje, golvend als de zee bij wijze van spreken, dus jouw zin neem ik niet over. Wroetend moet vervangen worden, je hebt een goede motivatie waarom. Dus, gravend, delvend, zoekend, uiteindelijk kom ik vanwege de oe in het woord op woelend. Je bent een aanhouder, die meestal wint zoals men zegt. Ik waardeer je meedenken, wederom mijn dank.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve beste Dos, Je houdt mij bezig, met die zin. Ik wil graag dat er een ritme zit in het eerste stukje, golvend als de zee bij wijze van spreken, dus jouw zin neem ik niet over. Wroetend moet vervangen worden, je hebt een goede motivatie waarom. Dus, gravend, delvend, zoekend, uiteindelijk kom ik vanwege de oe in het woord op woelend. Je bent een aanhouder, die meestal wint zoals men zegt. Ik waardeer je meedenken, wederom mijn dank.
Maddy, doe het vooral niet om mijnent-, maar om uwentwille.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het feit dat je zo meedenkt over een tekst, woorden vind ik leerzaam en uiteindelijk erg prettig dat je de moeite neemt. Het forum is een leerplek, in zekere zin, waar je, mits je er voor open staat, veel kan leren. Leermeesters zijn er door je hele leven, je moet ze alleen zien.