Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse Schrijfopdracht # 136 - Water doet je wat...

Wekelijkse schrijfopdracht # 136 – Water doet je wat… Betsie en Dirk lopen hand in hand door het zompige weiland. Het stel straalt van geluk - Dirk heeft zijn Betsie net ten huwelijk gevraagd. Het begint te regenen en niet zo’n beetje ook. Ze rennen naar een eenzame schuur die daar als een baken, in nabijheid van sloot en plas met kwakende eenden en elkaar liefhebbende zwanen, op hen staat te wachten. Zij zijn net binnen als de wolkbreuk een feit is, het stel kan hun geluk niet op. Het hemelwater is hen gunstig gezind - Betsie vloeit over van verlangen en Dirk spuit met gemak haar buikje vol met zijn vruchtbaar vocht. De tijd verstrijkt; zon en maan wisselen elkaar regelmatig af in duisternis en licht. Betsie groeit en groeit en Dirk werkt - soms bij het bezetene af - op het land; zaait, plant en oogst. Na negen maanden geschied er het wonder. Betsie wordt onrustig en opnieuw vochtig, het kleine wezentje van binnen wordt - voorafgegaan door een golf vruchtwater waarin het zich al die tijd ontwikkeld heeft - voortgestuwd door het geboortekanaal. Krijsend maakt de kleine Dries zich bekend. De ogen van zijn moeder vullen zich met tranen en ook zijn vader houdt het niet droog; hij snuit zijn neus. .-.-.-.-.- Dit stukje tekst is ontstaan doordat ik begon te mijmeren over water, en daarbij bedacht dat de mens voor 80% uit water bestaat.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, ik heb vanmorgen vroeg iets veranderd. Daarna was het stukje onvindbaar en heb het toen voor de tweede keer gepost en nu is het opeens weer terug.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals het met de liefde kan gaan Riny, zo verging het jou met je tekst! Ik dacht aan Boer zoekt Vrouw, lekker lentestukje. Mooie gedachte dat de mens voor 80% uit water bestaat en dat het je inspiratie is geweest. Origineel.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel, mw.Marie voor het lezen van dit stukje. Misschien had ik beter bij het begin al over de vloeistof water kunnen praten. Toch fijn dat het uiteindelijk goed overkwam.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Riny, mooie kroniek van een boerenfamilie, aardige link met het water. Ik denk dat kleine Dirk of kleine Betsie later, over pak 'm beet een jaar of 23, ook de schuur als toevluchtsoord kiest bij heftige regen en/of heftige verliefdheid... :o Het verstrijken van de tijd is beeldend gekoppeld aan zon en maan. :thumbsup: Met genoegen gelezen, Riny! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, het verhaal is een leuk gegeven. Ik zou het anders verwoorden. Het begint te regenen...en de rest weglaten. Spuit haar buikje vol vind ik onsmakelijk onromantisch klinken. Betsie die opnieuw vochtig wordt... ze baart een kind! Het uitgangspunt vind ik origineel maar de tekst vind ik te vertelllerig.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor je reactie, Ton. Mijn uitgangspunt was eigenlijk: water, zoals we ook licht, zuurstof en aarde kennen. De vier elementen. Water moest de hoofdmoot zijn in dit stukje. Het is dus niet goed uit de verf gekomen... Goed schrijven is moeilijk, maar schrijven is zo verdraaide leuk.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn dat je reageerde, maddbrug. Ton vertelde ik al, dat water het onderwerp was van het stukje. Zie het niet als een verhaal, maar als mijn gedachten over water. Water ansich. Dat je nu valt over haar buikje. Ik vond het zo'n geweldige vondst omdat het over water gaat en daardoor ook over de levenssappen van de mens. Het is dus niet romantisch bedoeld, maar zuiver praktisch. Vertellerig. Je bedoelt daarmee dat ik in spreektaal schrijf? Lees ook mijn # 6 aan Ton Badhemd. Vertellen moet dus meer: schrijven worden, dus beschrijvend: 'kijk, zie je die gans daar?' - er loopt een gans in de wei... Dank voor je reactie. Ik zal weer eens een schrijfboek raadplegen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, het is een leuk verhaal waarin water de hoofdrol speelt. Zompig is een prachtig woord. Ik ben voorstander van een iets minder ruwe stijl in verband met de bevruchting. Zou "vullen" niet mooier klinken dan "spuiten"? Buikje klinkt teder en het zou teder moeten blijven . Wat denk je? :p

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Ik begrijp je helemaal en vullen is wat vriendelijker dan spuiten. Spuiten is rauwer; die zin kwam ook helemaal spontaan, en dat uit mijn vingers. Nogmaals ik was druk met: water, ik denk dat ik aan een brandweerslang dacht, die spuit toch! Zonder water geen leven. Buikje klinkt inderdaad tederder. Het was ook geen echte liefdesscène, maar gewoon het ondergaan van het krachtige water. Ik was zelf ook beduusd dat dit ontstond ... Zompig, leuk dat je dat opvalt, daar begon mijn nattigheid mee. Dankjewel voor je reactie en feedback, Blavatski.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, ik vind jou verhaaltje eigenlijk schattig. Vooral die zin met, Dirk spuit haar buikje vol. Ik moet er steeds weer om grinniken ;) Het is een vrolijk verhaaltje over huisje, boompje, beestje (kindje in dit geval 8) )

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk ga ik mee met meta. Een eenvoudig liefdesverhaaltje, een kindje gemaakt tijdens een regenbui. Spuiten vind ik zelfs een lieve betekenis hebben in het geheel vd zin en het verhaal. (Er bestaan grovere woorden dan spuiten!) Maar Riny, Betsie groeit en groeit? Een reuzinnetje? Betsies buikje wordt almaar dikker of ronder, bedoel je! ;) Mooi, mooi!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
een zompig verhaal duidelijk water/ vocht als rode draad door het verhaal en door het leven persoonlijk vind ik de omschrijvingen van zowel het verwekken als het baren van het kind te plastisch, het zijn twee mooie gebeurtenissen, die op mij in dit verhaal lichtelijk onsmakelijk overkomen

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie, Wat fijn dat je erin zag wat je zag. Iedereen reageert weer anders - op zijn eigen manier, en dat is goed. Dankjewel voor je reactie.