Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #136 - Waterdruppel

Waterdruppel Ik ben een glanzende, gelukkige waterdruppel zonder verlangens want ik word gewiegd door het zeewater en boven mij is een warmtebron waar ik me heerlijk in koester. Maar iedere dag stel ik kleine veranderingen in mijn druppellichaam vast. Ik krijg steeds meer vorm en heb openingen gekregen waardoor ik zie dat de warmtebron waarin ik me koester, ook een vorm heeft die verandert en soms zelfs helemaal verdwijnt. Geduldig wacht ik dan in diepe duisternis tot het het licht weer naar me toestroomt. De laatste tijd moet ik meer moeite doen om aan de oppervlakte te blijven. Ik zak soms naar beneden en ben dan ongelukkig, want in de diepte is het water ijskoud. Gelukkig heb ik uitstulpingen gekregen waarmee ik me drijvende kan houden en me zelfs kan verplaatsen. Toch zak ik elke dag een beetje meer naar beneden. En ik word moe, zo moe. Niet alleen mijn lichaamsvorm is veranderd. Een onbekend, mysterieus groeiproces vergezelt mij. Soms probeer ik terug contact te krijgen met de warmtebron. Ik strek mij uit. Zo ver ik kan. Het enige wat ik bereik is dat ik groter word waardoor ik steeds dieper wegzak in de koude duisternis. Innerlijke stemmen vertellen dat ik geduld moet hebben. Dat alles goed komt. Ik kan me dus beter overgeven en mijn klein, oh zo wanstaltig lichaampje accepteren. Uiteindelijk val ik in een droomloze slaap. Wanneer ik wakker word, is mijn ik uitgegroeid tot een slank wezen. Moeiteloos zwem ik omhoog en begroet de zalige warmtebron Ik ben zo blij dat ik van vreugde een geweldige sprong maak, de hemel tegemoet. Ik maak de ene sierlijke sprong na de andere. Glanzende waterdruppels dansen met me mee in het zonlicht. “Kijk, een dolfijn”, wordt er geroepen. Ik heb mijn bestemming bereikt. Ik ben een dolfijn. Dit is een verkorte versie van een verhaal dat ik wilde insturen voor een wedstrijd van Azerty "Illustreer met woorden". De originele versie betreft meer dan 600 woorden. Ik heb behoorlijk moeten schrappen. De volledige tekst zal ik plaatsen op proeflezen. Wie er zin in heeft kan eens zien of de "geschrapte" versie beter of minder goed is. (ik heb mijn waterdruppel per ongeluk te laat ingestuurd; deadline niet gerespecteerd!)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is echt een pareltje hoor, Schrijfcoach Blavatski. Ik was echt verrast toen ik het las. Mijn complimenten. Eminem.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig! Met heel veel plezier gelezen. Wat leuk dat je nu schrijfcoach bent! Gefeliciteerd. Een hele goede keuze van de redactie!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, prachtig verhaal, dat ik ademloos gelezen heb. En gefeliciteerd met je nieuwe functie als schrijfcoach! Opm. "waarin ik me heerlijk in koester." Een keer "in" teveel.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Blavatski, ik heb genoten van je mooie beeldende tekst en was verrast door de transformatie naar de dolfijn! Met veel genoegen gelezen! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd PS je schrijft onderaan iets over een deadline; ik heb eerder al tevergeefs naar de regel of afspraak hierover gezocht. Hoe luidt die afspraak?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo mooi weer en dan een dolfijn worden, ik dacht even aan een zeemeermin, Gefeliciteerd, het schrijfcoachschap is nu een feit, heel erg verdiend!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, dank je wel voor de mooie woorden. Ik heb er ook veel genoegen aan beleeft met het te schrijven. Deadline wil zeggen dat het de uiterste datum en uur is om mee te doen aan een bepaalde wedstrijd, bijv. 30/04/17 om 20 uur. :o Ik was een dag te laat door pc-probleem, maar ment kent geen genade...datum en uur voorbij is datum en uur voorbij. Deur dicht. :p

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dave89, veel dank voor je positieve reacties. :o Ik geef ook de voorkeur aan de langere versie, schrappen is erg moeilijk vind ik. Eigenlijk koester je als schrijver iedere zin en ieder woord, hè? :nod:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, met de grootst mogelijke tolerantie komt dit verhaal niet geloofwaardig op mij over. De eerste zin zet mijn stekels al overeind. Daar introduceer je een waterdruppel als hoofdpersoon, een levenloze entiteit die je hoogst menselijke eigenschappen toedicht als gevoel en zelfbewustzijn. Voor mijn gevoel kan dit niet. Zelfs niet in een sprookje. Die druppel maakt ook nog eens deel uit van een grotere watermassa en zoals een druppel eigen, verliest hij dan zijn identiteit en wordt niet meer te onderscheiden deel van de omringende watermassa. Die waterdruppel laat je op onverklaarbare wijze een andere vorm aannemen en na een droomloze slaap ontwaakt zijn ik als een slank wezen. Ziehier de metamorfose van waterdruppel tot dolfijn. Wat is trouwens het ‘ik’ van een waterdruppel? Je verhaal zou aan geloofwaardigheid winnen als je jezelf als hoofdpersoon zou neerzetten, die droomde dat hij een waterdruppel was… en dan volgt jouw verhaal. In een droom is het meest onwaarschijnlijke mogelijk. Overigens, gefeliciteerd met je promotie; zo mag ik het toch zien.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, dank je wel voor de uitgebreide feedback. Je hebt helemaal gelijk dat mijn verhaal niet geloofwaardig is. De fantasie van een schrijver kan grenzeloos zijn, dat is juist zo fijn aan deze hobby. Ik vermoed dat een hoog percentage van alle verhalen die de wereld rijk is, niet geloofwaardig is, gebaseerd op.pure fantasie in plaats van op ware feiten. Heerlijk toch? Waarom houden mensen van sprookjes, waarom lezen mensen graag? Om even de harde realiteit van het leven te kunnen vergeten, om even te kunnen wegdromen. Ik wens je een fijn weekend toe en heel hartelijk bedankt voor je felicitatie met mijn aanstelling als schrijfcoach. Ik ga mijn best doen om een goede coach te worden. Ik zie het als een stapje voorwaarts in mijn groeiproces van schrijvende mens. :o ( met de hulp van interessante feedback want je suggestie om het verhaal van de waterdruppel in een droombeeld te gieten is lang niet slecht!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, het idee achter het verhaal is mooi, maar het klopt niet. U schrijft vanuit het spirituele, en een waterdruppel die in de oceaan of de zee valt, wordt één met de rest. De druppel zal meteen in het massabewustzijn van het water opgaan. Hitte of kou, of licht of donker, is niet langer van toepassing. De druppel bestaat niet meer, tot hij misschien verdampt en aan een venster of iets anders blijft kleven. En eigenlijk is het dan een nieuwe druppel ;)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ontzettend leuk dit verhaal. Ik zeg dat ook een beetje uit eigen belang omdat ook in mijn verhaal, ingezonden voordat ik de anderen ben gaan lezen, de druppel de hoofdpersoon is. Echt heel mooi. Ik heb het allemaal wat korter bondiger gehouden en wat meer "kort door de bocht" en de de cyclus is de gedachte erachter. Ik vind het kuist heel leuk om de menselijke eigenschappen te koppeen aan zoiets als een waterdruppel. Ik vind dat het daardoor spannender of romantischer in ieder geval fantasievoller wordt.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, je hebt helemaal gelijk dat het niet klopt. Deze Sol-on-line laat beginnende of meer geroutineerde schrijvers aan het woord, gewoon omdat ze graag schrijven en lezen over wat de fantasie of de verbeelding van de leden prikkelt. Lees mijn antwoord aan Dos hierboven. Over exacte wetenschappen schrijven en lezen lijkt me hier niet de bedoeling. :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn Hans dat je het verhaal over de waterdruppel kon waarderen. Schrijven is leuk, hè? Daarin kunnen we heerlijk onze fantasie uitleven. Eigenlijk ontstond dit verhaal uit het meedoen aan een schrijfwedstrijd van Azerty waarbij rond een tekening van een onbestemd waterdier (in vier verschillende fases) een verhaal moest worden geschreven. :o

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan het ook waarderen dat je zo schrijft, Blavatski en nieuwe collega. Juist omdat het een uitdaging is en jij gaat die niet uit de weg. Het is even wennen, denken als een waterdruppel, daarbij hoef je niet je te houden aan de regels van fysica, wat mij betreft. Ik vind het niet nodig er een droom van te maken, juist niet. Bij sommige wedstrijden zijn ze niet zo streng met de datum, is mijn ervaring.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Odile dat je het met me eens bent. Ik was toch even uit mijn evenwicht geraakt. Fijn dat je me als collega accepteert. :nod: Ook fijn dat je me laat weten dat niet alle wedstrijd-organisaties zo streng zijn. :o

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb het met plezier gelezen en juist het feit dat ik moeite moest doen om me te kunnen verplaatsen in een waterdruppel als HP maakte het interessant, orgineel en mooi. Top

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankjewel schrijfcoach Blavatski voor je welkom, ik voel me als nieuweling nog wat ongemakkelijk wat betreft het geven van feedback. Ik geef toch maar gewoon terug wat ik beleef en voel. Vond je verhaal boeiend. Groetjes Nancy

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nancy, schrijfcoach Odile heeft helemaal gelijk. Door hier op SOL aan de schrijfopdrachten mee te doen, het commentaar te lezen over je eigen inzending en over die van de anderen, leer je ongemerkt heel veel bij. Succes. :nod: