Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@135 Wandelen met Hitler

'Ik wil niet klinken als mijn tijdgeest.' Hij knikte. We staarden een tijdje zwijgend door het grote panoramaraam. Zo noemde ik dat en hij riep Blondi en we gingen voor een wandeling. 'Wat bedoelde je met tijdgeest,' vroeg hij. We zaten op een bankje. Hij gaf zijn hond een liefdevol klopje nadat die de tak voor zijn voeten had gelegd. 'Precies dat,' zei ik. 'Hou je niet van honden?' vroeg hij. 'Jawel,' zei ik, 'ik bewonder hun trouw.' 'Maar?' 'Ze snakken naar een roedel.' 'En jij?' 'Ik ook. Maar mijn kat is anders. Die krast met de poten aan de deur van mijn studeerkamer. Als ik haar binnen heb gelaten, springt ze op mijn schoot en spint. Tot ik een sigaret opsteek. Dan kijkt ze me verwijtend aan en gaat weer aan de deur krassen. Ze wijst me op mijn gebreken.' We liepen terug. 'Het is allemaal te makkelijk,' zei ik, nog voordat hij iets vroeg. 'Makkelijk?' 'Ja. Mensen zijn bang, onzeker. Ze zoeken een huis, zekerheid. Ze twijfelen teveel.' 'Ik wilde schilderen,' zei hij. 'Volgens mij wilde je schilder zijn,' zei ik. 'Ik zie het verschil niet. Jij wil toch ook schrijver zijn?' 'Nee, ik wil schrijven,' zei ik. 'Ik zal geen tijdgeest bedienen, geen coach bekoren en geen lezer lijmen. Als ik afgewezen wordt, zal ik blijven schrijven.' 'Maar voor wie dan? Voor wat?' 'Voor de verhalen,' zei ik. 'Da 's nogal hoogdravend geleuter.' En ja, ik moest hem gelijk geven. Ergens. 'En die tijdgeest van jou, die verandert nooit,' zei hij. 'Iedereen zoekt het roedel. Iedereen zoekt de schouderklop, de lach en het geveinsd begrip.' Ik knikte. Hij lachte en gaf een speelse por in mijn zij. Hij was de tijdgeest, de wind. En altijd waait het, wordt de wind gekoesterd en staan de zeilen bol.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een diepgaand gesprek met Hitler. De speelse por, dat zie ik hem niet echt doen. De wind waait die kant op, die Hitler wil. (Als ik afgewezen word)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sinistere dreiging, maar onherkenbaar verpakt. Dat maakt dit verhaal heel intrigerend. PS. was het logisch dat ik na het lezen van je verhaal op Google naar 'Wilders kat' ging zoeken?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
intrigerende tekst, die tot nadenken stemt tot herlezen en tot huiveren sommige dingen veranderen nooit en als achter elk monster een mens kan zitten, kan achter elk mens een monster zitten

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Marije. Het is in een vlaag geschreven. Mooi, dat het je wist vast te houden tot het eind.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet, leeghoofd, of hij speelse porren uitdeelde. Maar het was een mens, dus ik sluit het niet uit. Dank voor je reactie, en je correctie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen moment aan Wilders gedacht toen ik dit schreef, gs. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, schrijvenmaar. Ik denk dat in de meeste mensen ook een monster huist. Met de juiste voeding kan het zich ontwikkelen. Als we elkaar maar lang genoeg wijsmaken dat alle moslims monsters zijn, voeden we het monster in ons. De mens is een angstbeest dat graag gevoed wordt door eendimensionale verhalen over monsters en hun zwarte boek. En ja, nu gs hem noemde, moet ik toch aan Wilders denken en zijn verhalen over de testosteronbommen. Het aantal verkrachtingen door Syrische asielzoekers en vluchtelingen loopt echt de spuigaten uit :rolleyes: We willen monsters, maar kunnen ze niet duiden. Het echte monster is het bange klapvee dat zijn angst graag verwoord ziet en zoekt naar een leider of zegsman.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, ... wat een indrukwekkend verhaal. Ik had het al een paar maal gelezen, maar kon er geen kant mee op. Nu ik de reacties lees en wat laat inwerken wordt het duidelijker voor me. Jouw #10 was verhelderend en raakte doel.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, schrijvenmaar. Ik denk dat in de meeste mensen ook een monster huist. Met de juiste voeding kan het zich ontwikkelen. Als we elkaar maar lang genoeg wijsmaken dat alle moslims monsters zijn, voeden we het monster in ons. De mens is een angstbeest dat graag gevoed wordt door eendimensionale verhalen over monsters en hun zwarte boek. .
Hallo Angus, door de diverse reacties begrijp ik nu de bedoeling. Met name jouw overweging raakt mij. Wat heb je dat mooi verwerkt. Chapeau! Groet Connie

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, janp. Ik hou het gewoon op een schrijver. Bij de schrijver, in de meest brede zin, kan ik me niet veel voorstellen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties, Marceline, Riny & ccscharl. #10 is slechts een zijspoor; een reactie op reacties. Het ging mij - in het kader van de opdracht - meer om de gedachte dat bepaalde zaken universeel en tijdloos zijn. Je kunt wel dromen van een leven in een andere tijd, maar misschien is het beter te reflecteren over je positie in de tijd waarin je leeft. Zoiets.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, een sterk verhaal met een mooie dialoog. Het heeft me geboeid en tot nadenken gestemd. Fijn die link; ik ben direct gaan kijken. Ik heb ooit een boek over Hitler gelezen en hoe hij eigenlijk schilder had willen worden was mij niet onbekend. Hij was een man met veel talenten, maar jammer genoeg nam de machtswellust beslag hem in beslag met alle fatale gevolgen van dien. :\\