Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#135 Er hangt een kloppertje aan de deur

Ik wil niet klinken als mijn moeder, want… “Antje, als de Man thuis komt moet je alles doen wat hij zegt. Daarvoor ben je zijn vrouw.” Altijd als Vader weergekeerd is van zee, kan ik in de nacht pas slapen als het gebonk in huis ophoudt. De laatste weken was het gelukkig stil in huis. Nu moet ik Vrouw Vroed vlug gaan zeggen dat Moeder haar nodig heeft. Wanneer zij ergens komt, hangt er later altijd een kraamklopper aan de deur. Met gezwinde spoed hol ik de straat uit en denk na over wat mama heeft gezegd. Op de Marckt hol ik behoedzaam over de kasseien. Als ik nú een gat in mijn kousen val, wacht mij thuis vast en zeker een oorvijg. Dan de Oude Langendijck over, langs het huis van Heer Vermeer. Hij schildert tronies van mooie meisjes met parels in hun oren. Vandaag kan ik niet blijven kijken. Naast het kruis met het kindje er op blijf ik aan de bel trekken totdat de deur opengaat: “Moeder heeft U nodig.” roep ik buiten adem en keer snel huiswaarts. “Antje,”zegt haar oudste zus, “ga wandelen en neem Johannes aan de leiband mee. Als er een kloppertje aan de deur hangt, mag je binnenkomen.” Johannes begint juist te huilen als we in onze straat lopen. Het kloppertje hangt aan de deur. De buurvrouwen lopen in en uit. Zachtjes loop ik de slaapkamer van Moeder binnen. Zij ligt op haar bed, haar ogen zijn dicht en haar gezicht is zo wit als papier. In plaats van in het wiegje, ligt er een kindje in haar armen. Vader pakt mijn hand en zegt plechtig:”Antje, Onze Lieve Heer heeft gegeven en genomen.” Ik schrik en roep:”Ik wil niet klinken als mijn moeder, want… dan ga ik ook dood!”

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, de sfeer, de setting, de woordkeus, de ouderwetse speling van namen, de details, ik vind het fraai gedaan. Zie het kind in haar kousen over de kasseien hollen. ***Zucht***, en dan moet ik weer kritisch doen. Je behandelt zo veel in een relatief korte tekst. De 'les' van moeder aan Antje. Het door vader veroorzaakte gebonk. Vandaar een schare kinderen? [Mijn oudere zus Marieke zei tegen mij:“Vlug, Antje, naar Vrouw Vroed. Moeder heeft haar snel nodig!” Ik moet de vroedvrouw halen.] Is de laatste zin niet dubbelop? Dan de kraamklopper, Vermeer, Marieke die zegt dat ze weer moet gaan lopen, (liepen kinderen in die tijd aan een leiband?), [Johannes begint juist te huilen als we in onze straat lopen.], waarom hier juist, dan buurvrouwen en moeder zo wit als papier. Ik denk dat de lezer dan al begrijpt dat zij in het kraambed is gestorven. Waarom ligt de baby dan bij de moeder die al gestorven is? Persoonlijk, sorry, vind ik het te veel. Ook haalt m.i. de uitgebreide alinea die begint met 'Op de Marckt' je tekst uit balans. (abusievelijk heb je twee maal 'haar gezicht' gezet)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, dank je wel voor je uitgebreide feedback. Dank je voor het compliment aan het begin. Schroom nooit om kritisch te doen, ik plaats hier om te leren. Dan nu wat toelichting. Je opmerking over de vroedvrouw pas ik aan. Mijn zoektocht naar een onderwerp bracht me in de 17e eeuw. Het was of ik Antje over de kasseien zag lopen. Alle info over feiten die jij aanvoert, heb ik toen gevonden. Kleine peuters/kleuters liepen inderdaad aan een leiband (soort tuigje). In mijn kleuterjaren was dat overigens ook zo. Juist in hun straat, omdat ze dan snel thuis kan zijn. Als de moeder gestorven is ligt de baby in haar armen, anders in de wieg of bij de kraamvader. Antje snapt er niks van totdat vader haar toespreekt. Zij ziet alle feiten in samenhang met wat moeder haar gezegd heeft en trekt haar conclusie. Eigenlijk was mijn tekst nog langer en uitgebreider, met oa de schilder Vermeer (zo boeiend), specifieke bestrating van Delft (nu nog aanwezig), en de hele "santekraam" rond de bevalling. Maar ach: blijf dan maar eens binnen de 300 woorden. :confused: Nogmaals dank Mili, ik neem je opmerkingen mee, maar weet niet of ik de tekst dan wel wil/kan aanpassen. Fijne zonnige dag verder, Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ... je hebt daar een aardig historisch stukje geschreven met helaas een trieste afloop. Ik ben er wel van onder de indruk. Antje zal toch niet op kousenvoeten hebben gelopen? Ze was natuurlijk bang om te vallen. Ik wist niet dat de baby voorgesteld werd in de armen van de overleden kraammoeder. Samen vormen zij leven en dood. (Dat tuigje ken ik ook nog wel. Er zijn nu eenmaal peuters die niet aan het handje blijven lopen; ze nemen snel de benen.) Het was goed om te lezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt er veel werk van gemaakt en dat is te lezen. Het taalgebruik, de gebeurtenissen en de feiten kloppen historisch en dat maakt het verhaal interessant en geloofwaardig.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Connie, na je verhaal gelezen te hebben, begrijp ik je opmerking bij mijn verhaal beter! Leuk dat jou het verleden ook inspireert, een harde werkelijkheid zet je neer, mooi hoe je Antje aan het einde laat begrijpen hoe het is gegaan. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Connie, de details die je benoemt. De kraamklopper. Ik had er nog nooit van gehoord. Ik ben ook nog van de tuigjesgeneratie ;) Het einde vind ik heel origineel :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, een mooi maar verdrietig verhaal over vroeger (toen zogezegd alles beter was!). Ik werd er een beetje treurig van, dat arme Antje met zo'n dominante en godvrezende vader. Ik begreep haar angsten. Mijn recensie in Sophia Magazine gaat over het boek "Het meisje met de paarlen oorring", dus over Vermeer en Delft. Misschien vind je het leuk als ik zeg dat in deze recensie een video-uittreksel is ingeplant waarin je o.a. mooie beelden van het Delft in vroeger tijden kunt bewonderen. :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski, ik realiseer me heel goed hoe moeilijk die tijd was. Ik heb er veel over gelezen deze week. Maar de bijzondere details van die tijd kunnen mij erg bezighouden. Dank je voor de tip, Groeten Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Ook ik vond het een mooi en aangrijpend verhaal. Je nam mij wel mee in de tijd en de sfeer. Dat van die leiband klonk wel raar, maar nu ik de uitleg erbij gelezen heb, snap ik het. Na de zin [“Antje,”zegt haar oudste zus, “ga wandelen en neem Johannes aan de leiband mee. Als er een kloppertje aan de deur hangt, mag je binnenkomen.”] maak je een sprongetje in de tijd. Een witregel is dus na die zin m.i. op zijn plaats. De eerste zin en de laatste zin mogen er van mij wel uit.. Ze passen niet lekker bij de loop van het verhaal. En volgens mij staan ze er ook alleen maar in omdat je iets moest met de opdracht 'ik wil niet klinken als..' Klopt dat?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marceline, dank voor je reactie. Die witregel nu toegepast. Ben het met je eens. De opdracht was die eerste zin, met de verwachting dat er nog iets achterkomt. Na alle genoemde gebeurtenissen ( van gebonk in de nacht, laatste tijd stil en nu dus de vroedvrouw) komt Antje tot het besef dat zij ook eens een volwassen vrouw zal zijn. De angst hiervoor komt er in de laatste zin uit. Daarom vind ik het wel passen, het maakt het verhaal volgens mij meer rond. Groeten, Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen, de nieuwe weekopdracht staat alweer aangekondigd. Eerder heb ik gemeld een stapje terug te moeten doen, maar toch was de verleiding te groot. Antje heeft me veel goeds gebracht: speuren in de geschiedenis, me verplaatsen in een opgroeiend meisje en bovenal ook hebben de ideeen in mijn hoofd over een eigen boek meer vorm gekregen. Tijd om te beginnen dus. Ik blijf hier de weekopdrachten lezen, misschien af en toe reageren, maar wil me nu ook helemaal richten op wat mijn wens is:mijn leven in beeld. Schrijvenonline blijft mijn favoriete plek om te leren en op te snuiven. Antje heeft veel fijne reacties opgeleverd. Dank jullie wel! Allen veel succes en fijn voorjaar en zomer gewenst. Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, Heel veel succes gewenst met je besluit een boek te gaan schrijven. En dan nog wel over jezelf. Fijn dat je de weekopdrachten wilt blijven volgen. Hartelijke groet, Riny

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Wat een mooi voornemen. Veel schrijfplezier en voldoening in leren en vorderen toegewenst! Ik vind je Antje-verhaal mooi. En als ik toch mag reageren op je begin- en eindzin(?) Zou iets dergelijks als : Ik wil niet zijn zoals mijn moeder, Ik wil niet worden zoals mijn moeder, Ik wil nooit een man ook passend kunnen zijn? Met ergens een zin als'- ik wil mijn dochters nooit voorhouden wat mijn dochter mij voorhield- of ... ik broed er nog wat op. Ik vermoed dat zoiets sluitender kan zijn zonder de essentie van het kind dat later eventuele kinderen niet wil leren te dansen naar de pijpen van een man met alle gevolgen van dien (conclusies die zij trekt) verloren gaat. Enfin, hartelijks! Imena

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, dank voor je attente reactie. Jullie blijven me zien, maar dan niet mijn eigen creaties (best moeilijk hoor) @Imena, dank je voor je reactie. Ik zou met allerlei argumenten voor mijn eigen voorkeur in detail kunnen treden. Maar dan ga ik teveel off-topic. Ik vond je feedback leuk en bracht me best weer aan het denken. Groet Connie