Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#135 - Weemoed

Ik wil niet klinken als mijn grootvader, naar wie ik vernoemd ben, maar ik, Olaf de Groot doe het toch. "Wees altijd nederig en dankbaar" is de meest wijze uitspraak die hij me heeft bijgebracht. Ze noemen hem nu, nu ze alles weten, de grote Inspirator. Ze hebben het tijdens zijn fysieke leven nooit doorgehad. Mijn grootvader en ik wisten allang dat er een nieuwe tijd was aangebroken. Een tijd zonder armoede, geweld en ziekte. Dat was ons grote geheim. Ik zat uren te luisteren naar zijn verhalen. Hij kon zo prachtig vertellen over spannende avonturen die hij had meegemaakt en alle exotische bestemmingen die hij had bezocht. Hoe veel vriendelijke, gastvrije mensen hij wel niet had ontmoet. Hij heeft voor mij gemaakt wat ik wilde. Een nieuwe wereld, eigenlijk precies dezelfde wereld, maar anders gerangschikt. Eerlijker verdeeld. Hij schreef het allemaal op in een boek en gaf het gratis weg. Hij leefde zijn leven zoals hij zei. Niet in armoede, maar ook zeker niet in weelde. Hij was altijd druk bezig om de wereld een klein beetje beter te maken. Hij had ook een droom. Hij droomde ervan dat meer mensen deden wat hij deed, zodat de wereld er veel beter uit zou komen te zien. Precies zoals hij het in zijn boek had opgeschreven. Ik zit hier voor mijn raam in mijn zo goed als veilige huis en kijk genoegzaam naar buiten. Het is een mooie dag vandaag, meer niet. Het is nu precies een eeuw na de geboorte van mijn opa. Ik kijk naar mijn altaar met voor mij religieuze objecten. Zij herinneren mij eraan dat ik nederig en dankbaar moet zijn voor wat ik heb.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eninem, ik wil ook zo'n grootvader. :nod: Je tekst heeft iets mystiek. En ik vraag me zo af wat je met [in mijn zo goed als veilige] in deze zin bedoelt. [Ik zit hier voor mijn raam in mijn zo goed als veilige huis en kijk genoegzaam naar buiten.] Graag gelezen. (hoeveel)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eminem, Wat opa precies heeft geschreven/gedaan laat het je in het midden, daardoor intrigeert de tekst. Sterke laatste alinea: het dreigt, zonder te benoemen. Prima Dingetje: 'Ik zat uren te luisteren naar zijn verhalen.' - deze zin komt over als spreektaal, houd het bij luisteren. (uren luisterde ik naar zijn verhalen - dat zitten voegt niets toe, ook niet als het luisteren zittend plaatsvond :))

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Eninem, Opa was een beschouwend persoon ... Hij keek en zag dat het anders moest en deelde dat met jou, gaf je daardoor een steuntje in de rug om je leven zo goed mogelijk te leven. Jouw antwoord: laatste alinea. Prachtig. ' ...mijn zo goed als veilige huis ...' . Om stil van te worden. We weten nu niet wat er ieder moment op ons af kan komen. Hadden zulke opa's maar wat meer invloed.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Eminem, Mooi verhaal, sterk gegeven. Inderdaad zeer mystiek, intrigerend en beschouwend. Ik hoop nog vaker iets van je te lezen! :thumbsup: Klein vraagtekentje (ook van beschouwende aard); bij de zin [Hij droomde ervan dat meer mensen deden wat hij deed, zodat de wereld er veel beter uit zou komen te zien.] hangt het er maar net van af waar je zelf staat, qua levensvopvatting. De definitie van een betere wereld is niet voor iedereen gelijk. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie, mysterieuze tekst! Olaf de Groot klinkt als een fascinerend persoon. Ik kan alleen niet helemaal plaatsen in welke tijd je verhaal plaatsvindt. Iets meer settingbeschrijving zou daarbij kunnen helpen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor jullie commentaar. Ik ga zeker mijn talent proberen te ontwikkelen. @Mili: Mijn huis is redelijk veilig, De kans om te sterven is minimaal. Ik zal "Hoeveel" aanpassen, zodra ik weet waar dat kan @janpmeijers: Bedankt, ik zal het aanpassen. @Ton Badhemd: Die wereld is universeel. Iedereen wil een veilige, oorlogvrije, ziekte- en armoedearme omgeving voor zijn kinderen. @Marije Catsburgh: Ik moest een concessie doen. Meer setting zou minder inhoud en vorm betekenen (Ik had maar 300 woorden). Wellicht kan ik het uitbreiden met meer omgevingsbeschrijving in een langere versie.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je naar je beginpost gaat kan je daar op 'bewerken' klikken en dan kun je je topic aanpassen. Mooi geschreven, intrigerend onderwerp en je personages spreken tot de verbeelding. Ik ben benieuwd naar die religieuze objecten. Er is natuurlijk niet zoveel ruimte in een kort verhaal, maar je zou kunnen overwegen de objecten te beschrijven.