Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 135 - Andere tijden

Wekelijkse schrijfopdracht # 135 – Andere tijden Ik wil niet klinken als mijn moeder: ‘poets vooral je zilver, kind.’ Maar toch: daar zit ik dan, ook aan de keukentafel met zilveren spulletjes die wel een beurtje nodig hebben en ook met een busje zilverpoets en met wat zachte oude doeken. Wat een nostalgisch beeld en een gevoel van… ja van wat - en dat allemaal op deze eerste zonnige lentedag. Ik toets de radio in, die onderaan de keukenboekenplank hangt, en kies opzettelijk Radio 5 om te proberen wat extra kleur te geven aan mijn gevoelens van destijds. Warempel daar klinkt Anneke Grönloh met Brandend Zand, gevolgd door Krontjong muziek. Is dat even genieten? In die tijd las ik veel “Indische” boeken. De Maleise woorden werden onderaan de bladzijde vertaald middels een sterretje. Zoals: Terima kasih - dankjewel. Selamat tidoer – welterusten. Selamat makan – eet smakelijk enz. Op school, en zeker als we naar de jeugdherberg gingen, werden er Indische liedjes gezongen: Sarina – het kind uit de desa en Boeroen kaka toe a, en Terang boelan… Al neuriënd poets en wrijf ik servetringen, theelepeltjes en het oude bestek van mijn moeder. Kijk ze eens glimmen mam; je monogram ziet er nog prachtig uit. Van een afstandje bekijk ik met trots mijn werk. Pfft, wat een hitte, mijn ogen worden zwaar… De vochtige warmte van de tropen neemt bezit van me: ik zie de desa waar Sarina moet wonen en vrouwen die de maaltijd bereiden op een simpel vuurtje onder het dak van een open houten huis op palen met een trapje om naar boven te komen. Vreemde geluiden en kruidige geuren bereiken mijn oren en neus. Ja, zo moet nassi goreng klaar gemaakt worden… Een schooltas komt met een klap op de keukenvloer terecht. “Hee, mam, ben je in slaap gevallen, zal ik maar even nassi halen op het plein want ik moet straks naar volleybal, hoor!”

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, mooi gedaan, je neemt je lezer mee, vond het fijn te lezen. Drie 'Indische' generaties. Spulletjes, beurtje, busje.Verkleinwoorden indien mogelijk vermijden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Mooi en sfeervol! vergelijk: Ik toets de radio, die onderaan de keukenboekenplank hangt in, Ik toets de radio, die onder de keukenboekenplank hangt, in

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Wat een heerlijk verhaal! Vanaf de eerste zin zit ik bij deze vrouw aan de keukentafel en ga ik met haar mee op haar trip door memory lane. "Een schooltas komt met een klap op de keukenvloer terecht." Perfect gevonden om de lezer met een klap weer terug te brengen in het hier en nu. Het moge duidelijk zijn: ik heb genoten van je verhaal.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me bij bovenstaande commentaren aan, Riny :thumbsup: Mij spreekt de derde alinea het meeste aan. Mooi beeldend geschreven. De laatste alinea is wel lekker ontnuchterend ;)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, die verkleinwoorden zijn een uitvloeisel van de nostalgie. Nostalgie kan vertederen; de hp zag haar moeder aan de keukentafel zitten. Trouwens tegenwoordig zijn er zilverpoetsdoeken: een stuk makkelijker. Ik ben blij dat je het fijn vond om te lezen. Dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Janp., ja, die komma's. Ik heb er mee "gezeuld". Om de een of andere reden, kies ik toch voor: , en. Voor het ritme? Ik voel het zo. Ik weet dat je ook geen , mag zetten voor het woordje: en; dat heb ik hier toch met opzet gedaan. Eigenwijsheid - kan best. Het was frappant dat je met die regels kwam. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ton Badhemd, wat leuk dat je zo reageert. Ja: Adoe, was ook zo'n woord. Saja tidah tau en saja tida mau. Dankjewel voor deze reactie, Tom.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marceline, wat een fijne reactie van je. Ik werd er blij van. Ik zat er ook echt helemaal in. Dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ schrijvenmaar, fijn dat je het sfeervol vond, en dan ja die klap! Daar zit nog een verhaal achter. Ik zou net de opdracht afronden toen mijn dochter belde. Ik schrok van de telefoon en wist meteen het einde. Dankjewel voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Meta Boonstra, dankjewel voor je positieve reactie. Haha, voor die klap zie # 11. Schrijven ...; het doet wat met je!

Lid sinds

7 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal vol heimwee naar een verleden van muziek en geuren. Ontzettend krachtig geschreven, de lezer wordt in de sfeer gezogen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, Oh wat herkenbaar, Anneke Grönloh luid meezingend onder de afwas. Een dromerige sfeer met in gedachten Wieteke van Dort, die met haar verhalen de mensen in de sfeer kon binnenhalen. Heel leuk en nostalgisch, op de klap na natuurlijk...weg droom! Graag gelgelezen, Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, Riny. Dit ziet eruit als het begin van een groter verhaal. Is dat ook zo? Zo ja, kan ik niet wachten om het vervolg te lezen. Groetjes, Eminem

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ 'leeghoofd', dankjewel voor je positieve antwoord. Ik zat er ook echte helemaal 'in'. @ ccscharl, fijn dat het ook bij jou herinneringen opriep. Dank voor je reactie. @ Eminem, Fijn dat je het een goed verhaal vond, begin van iets groters? Nou, nee dat zie ik me (nog) niet doen. Plezier in schrijven heb ik wel, maar dat heeft iedereen hier. Dankjewel.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke nostalgische zwijmelarij. Het kan je elk moment van de dag zomaar overkomen. Je vergeet even de tijd en komt met een schokje weer tot de werkelijkheid van alledag. Ik toets de radio, die onder de keukenboekenplank hangt, in >> Ik toets de radio in, die onder de keukenboekenplank hangt

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel, Dos. Goed idee van je. Ja, die radio en die keukenboekenplank weten wat. Ze bestaan trouwens echt.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe mooi Riny! Ik zou zo meteen het verhaal binnenstappen en met je mee-leven op dat ritme. En dan de klap.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, oh dat zilver poetsen, ik ken het. Doe het niet meer... En al die andere zaken die je de revue laat passeren. Nostalgie van de bovenste plank. Heel graag gelezen ondanks het kletterende einde. :o

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Blavatski voor je meelevende woorden. Gefeliciteerd met je bevordering tot schrijfcoach. Prachtig en succes.