Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 134 Deugdzaamheid

Sinds een week gonsde het in het dorp van de geruchten. De mannen waren Oostindisch doof. ‘Het is die vrouw, wat ik je zeg.’ Irma sloeg meteen de toon aan. ‘Weet je dat ze een boerderijtje heeft buiten het dorp? Waarom zou dat zijn, denk je?’ Ze zwegen. Twee mannen kwamen voorbij. Druk pratend sjorde de ene aan zijn broeksriem, de andere knoopte zijn hemd dicht. Na het gemeenschappelijk neusophalen ging het verder. ‘Alleen wie een broek draagt, mag er binnen.’ ‘Heb je al gezien hoe ze zich kleedt? Het kan niet anders dat ze … ‘ ‘En die hakken. Waar de verrekijker van mijn Janus goed voor is.’ ‘Arme Winnie, haar Joris gaat er zelfs drie keer per dag langs.’ ‘Dat gaat maar door. Elke avond zie ik beweging achter de gordijnen.’ ‘Walgelijk.’ De vrouwen weken uit elkaar. Ze herkenden de mannen als leden van het kerkkoor. De haren stonden overeind alsof ze net uit bed kwamen, hun gelaat rood als betrapte schooljongens. ‘Ze is goed hé?’ Henks bewondering was zichtbaar op zijn gelaat. ‘Geweldig. En dat lichaam.’ De handen van Dries vormden een zandloper in de lucht. Toon zei niets, maar knikte continu. De kring sloot zich weer. ‘Bij de kruidenier praat ze met niemand. Altijd houdt ze haar hoofd omhoog en de ogen gesloten.’ ‘Dat heb ik ook gemerkt. Ze is zo, zo…’ ‘Hooghartig? Alsof ze de hele wereld is.’ ‘Ja, dat wil ik zeggen. Schaamteloos..’ ‘Dag dames.’ Geschokt keken de vrouwen op. Meneer pastoor. Ze vergaten hem te groeten, maar dat bleek hem te ontgaan. Toen hij voorbij stapte, richtten hun blikken zich naar zijn voeten. Onder zijn soutane huppelde hij zowaar. Ze sloegen een kruisteken. ‘Nu is het genoeg. Die ordinaire vrouw moet onze mannen niet vergallen. Erop af, dames.’ Eensgezind begaven ze zich naar de boerderij. De helleveeg moest verdwijnen. De letters op het bordje naast de brievenbus waren zodanig klein, dat de vrouwen elkaar met de ellebogen stompten om naar voren te dringen. Hernieuw de passie. Verras en verleid uw vrouw met de eerste tangopassen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, naar mijn idee zou ik sneller in het verhaal zitten als je de eerste alinea weg zou laten. Je start dan direct midden in de scène. Hoewel ik het verhaal door de gedetailleerde dialoog wat traag vind, realiseer ik me dat dat ook je doel is om het grenzeloze gespeculeer aan de kaak te stellen. Groet Connie

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Het leek me leuk om het geroddel te laten contrasteren met de mannen die zich van geen kwaad bewust zijn. De tweede zin vd mannen wilde ik plaatsen, want zonder deze, konden geruchten ook van hen uitgaan. (Zouden mannen niet in staat kunnen zijn tot kwaadsprekerij?) Traag is het, maar voor 1 keer gaat het me niet om de actie. Dankje!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een enig verhaal en ook het tempo is voor mij helemaal goed. De sfeer van het dorp met de roddelende vrouwen en de opgeleefde mannen, en dan het verrassende einde. Ik vind het raak beschreven. Met heel veel plezier gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal. Aanvankelijk dacht ik dat het om een hoertje ging. En dan die huppelende pastoor... Maar toen kwam dan toch de ontknoping: de tango! Ik zag het allemaal voor me. Prachtig.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je laat ons mooi in spanning door de spanning die je oproept door de vraag of de roddelaarsters gelijk hebben of niet. Wat er verboden deugd aan is vraag ik me af... De tango? In ieder geval voelbaar.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, ik zie dat ik vergeten ben te zeggen dat ik je verhaal heel leuk vind. Ik ben erg bezig met show don't tell, en te leren wanneer een verhaal traag of snel moet zijn. Fijne dag, Connie

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. Ik besef wel Odile, dat een tango niets ondeugelijks heeft. Ik heb aan mijn verhaal een wending gegeven die ik leuk vond. Het verbodene, de onkuisheid, speelde zich af in de gedachten van de kwebbeltantes.