Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#134 Verborgen deugd. Bedrogen

Steeds als John zijn zoontje Bennie naar school bracht, zag hij de vrouw haar twee kleintjes afzetten. Op een dag kwamen ze met elkaar in gesprek. Sabine heette ze. Daarna stonden ze vaker op het schoolplein gezellig met elkaar te kletsen. De gesprekken werden langzamerhand wat intiemer. Zo vertelde de vrouw op een gegeven moment dat ze werkeloos was en dat haar man al twee jaar in de gevangenis zat. Daardoor had ze het financieel heel erg moeilijk met twee kindjes. John kreeg medelijden met haar en besloot te helpen. Hij bood haar een baantje aan op zijn kantoor als receptioniste. Ze zag er immers leuk uit en was representatief. Eigenlijk had hij geen extra kracht nodig, maar ja soms moet je je gevoel laten prevaleren boven je zakelijk verstand. Helaas meldde Sabine zich na een week ziek. Via de ARBO-dienst vernam John dat ze sinds haar jeugd een stressprobleem heeft en plotseling was ingestort. Vervelend, dacht John. Kan natuurlijk gebeuren. Hij besloot haar met een bos bloemen te verrassen. Bij het huis aangekomen, deed een man open en nadat John zich had voorgesteld, riep deze naar binnen: “Sabine, je baas is hier. Mag hij binnenkomen?” “Nee, natuurlijk niet.” Nadat John zich had hersteld van zijn verbijstering, drong hij langs de man naar binnen. In de woonkamer zat een vrolijk gezelschap een feestje te vieren. “Ik mag niet naar binnen? Dat is toch het toppunt. En wie is die man eigenlijk?” “Ik? Ik ben haar echtgenoot.” “Jij zat toch in de bajes?” “Ben je besodemieterd. Hoe kom je daar nou bij?” Woest liep John de deur uit en riep: “Je hoort hier nog van, Sabine. Dit accepteer ik niet.” John voelde zich diep geschokt doordat hij ondanks zijn goedheid zo was bedrogen. De bloemen werden voor de huisdeur vertrapt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een gemeenheid, zeg. Dat had ik niet aan zien komen. Ik had de titel beter tot me door moeten laten dringen. Natuurlijk was John wel erg naïef. Leuk geschreven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, [Helaas meldde Sabine zich na een week ziek. Via de ARBO-dienst vernam John dat ze sinds haar jeugd een stressprobleem heeft en plotseling was ingestort.] In de vt en dan heeft in de tt? Nada > Nadat. Achter echtgenoot geen vraagteken. Een verhaal uit je eigenste Jules-koker. Soms vind ik je té expliciet. [“Sabine, je baas is hier. Mag hij binnenkomen?” “Nee, natuurlijk niet.”] Om het antwoord schoot ik in de lach.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, Ik vind het een leuk verhaal. Maar ik deel met Mili dat het soms net iets té expliciet is. Misschien kan je niet iets minder vertellen zodat het minder uitleggerig wordt en meer overlaat aan de verbeelding van de lezer.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, goed verhaal, maar met eerdere reacties eens. Door de uitleg in de loop van het verhaal is het slot ongeveer voorspelbaar. Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Milli. Wat heb je het stukje weer goed gelezen. De taalfoutjes heb ik verbeterd. Ik heb bij het woord 'heeft' bewust voor de t.t. gekozen, omdat Sabine het stressprobleem nog steeds heeft. Als ik het in v.t. had gezet, zou het probleem dus over zijn. En dat is volgens de ARBO niet zo. Bedankt voor je reactie. :o

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met een vlotte pen geschreven en zeer helder, neigt inderdaad naar te veel uitleg. Het lastige is schrappen zonder dat vlotte kwijt te raken. Hoe kun je het zo vertellen dat je niet alles voorspelbaar brengt? Dat zou op zich een goede oefening zijn, om dit verhaal eerst in te korten en bij alles je afvragen of het te begrijpen is zonder die mededeling of door na te denken hoe het te laten zien.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Jules, Het meeste is al gezegd, maar ik wil je laten weten dat ik dit een goed verhaal vind. Het is niet voorspelbaar vanaf het begin (tenzij ik inderdaad die titel eerst 2x had gelezen alvorens verder te gaan). Maar aan het eind van de eerste alinea kan het nog verschillende kanten uit, bijv. een relatie, afpersing...?? Ik was ook verontwaardigd, dat John die vanuit zijn goedheid iemand een kans geeft, wordt belazerd. En dan voel je een soort plaatsvervangende buikpijn, omdat dit misschien een langdurige kwestie kan worden voor de werkgever (hoewel; proeftijd?). Oftewel, ik werd wel erg in je verhaal meegenomen. Met plezier gelezen! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd