Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#134 De Lusthof

Tussen het gebladerte door vang ik een glimp op van Eefs bruine lokken wanneer ze hand in hand met Adrian door het park kuiert. Ze nemen plaats op het houten bankje in het lommer van een pruimenboom vol dieppaarse vruchten. Eef lacht om iets wat Adrian zegt, waarna hij haar naar zich toetrekt en ze al zoenend aan iedereen die op deze mooie dag in het park vertoeft hun hechte liefde verkondigen. Liefde die al veel te lang duurt. Ik wend mijn gezicht af en voel de zware brok van bitterheid in mijn keel opwellen. Ik denk terug aan het feest van gisteren ter ere van hun derde huwelijksverjaardag. De zitkamer was versierd met allerlei slingers en spandoeken waarop jubelende leuzen stonden. Die had ik, als broer van Adrian, samen met enkele vrienden al vroeg in de ochtend opgehangen, terwijl het gevierde koppel nog in bed lag. Enkele uren later zaten de meeste gasten te keuvelen in de zetels. In één daarvan ging ik naast Eef zitten, waar we een fluistergesprek begonnen. “Al drie jaar, Eef, proficiat,” zei ik. “Jullie houden langer stand dan ik verwacht had.” “Niet weer, Lucas,” zei ze. “Ik hou van Adrian en jij gaat deze dag niet verpesten. Wat gebeurd is, is gebeurd.” “Stop toch met jezelf voor te liegen! En geloof je nu werkelijk dat Adrian ook van jou houdt? Ik ken hem wel beter dan jij hoor!” fluisterde ik zo luid ik durfde. “Morgenmiddag, in de struiken bovenop de heuveltop in het park.” Op die heuveltop loer ik en ik zie hoe Eef zich losmaakt uit Adrians zoenen, hem iets toefluistert, wegwandelt en hem een kushandje toewerpt. Even later hoor ik haar gejaagde adem in mijn oor. “Snel.” prevelt ze terwijl ze haar rok optilt en ik me tegoed doe aan mijn verboden vrucht.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hagestoud, gezien je titel en verhaal zou je nick beter @Hagestout kunnen zijn. Welkom. Vragen. Wat is de functie van 'allerlei'? Vind je het niet overbodig? Vind je het werkwoord smoezen en luid verenigbaar? Andere werkwoorden voelen - voor mij - ouderwets of moet ik zeggen niet zo gangbaar aan. Kuieren, vertoeven, verkondigen, keuvelen. Je verhaal krijgt hierdoor iets statigs. Blijft onverlet ;) dat ik het met plezier gelezen heb. Het heeft iets broeierigs. Iets erg verbodens.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, Bedankt voor je reactie! Voorlopig ga ik mijn huidige naam toch nog even houden :) . Met 'allerlei' bedoel ik dat er veel verschillende soorten slingers hangen. Op zich is deze info niet echt belangrijk en het zou evengoed weggelaten kunnen worden. Over 'smoezen' heb ik even moeten nadenken en ik ben er ook niet heel tevreden mee. Lucas maakt zich wat druk en begint hierdoor luider te praten, op het randje tussen fluisteren en spreken. Ik vond hier geen specifiek woord voor en heb dan maar 'smoezen' gebruikt. Goed dat je laat weten dat voor jou sommige woorden niet zo gangbaar zijn. Ik heb er nog een heleboel geschrapt omdat ik boven de woordenlimiet zat haha. Persoonlijk vind ik ze nog wel bij de sfeer van het verhaal passen. Ik weet wel van mezelf dat ik nogal snel zo'n ouderwetse woorden gebruik omdat ik het gewoon leuker vind om zo te schrijven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een onverwacht plot, Hagestoud. Ik weet niet wie gemener is Eef of jij, misschien wel allebei even geniepig. Inderdaad als je een fluistergesprek hebt, is het wat vreemd als je even daarna 'smoest' zo luid je durft. Leuk verhaaltje. :o

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk en onverwacht. Eef neemt uiteindelijk haar liefde voor Adrian minder ernstig op dan deze denkt. In Vlaanderen zouden we 'fezelen' i.p.v. smoezen. ;) Een mooi eerste fragmentje!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@julesdulac, Ik weet ook niet wie het gemeenst is, misschien is Eef inderdaad wel geniepig ofwel laat ze zich makkelijk overtuigen door de toenaderingen van Lucas. @marlie Fezelen zou wel staan denk ik! Het is al lang geleden dat ik dat woord nog gehoord heb. Bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hagenstoud, Leuk en stout verhaal. Met plezier gelezen! Suggestie voor het 'smoezen zo luid ik kon'. Waarom gebruik je niet gewoon 'fluisterde'? Dat is simpel en dekt volgens mij de lading die je bedoelt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemorgen Hagestoud, wat een leuk verhaal. Maar Eef, foei toch... (Verdorie waarom zeg ik dat nu. Eigenlijk is Lucas de kwaaie genius; hij stookt.) Enfin, de titel "Lusthof" is dan ook wel op zijn plaats. Wat je woordkeus betreft: ik heb bij SO wel eens gelezen dat je met schrijven dicht bij jezelf moet blijven. Dat maakt je verhaal authentieker. Het past bij jou.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Hagestoud, Heb genoten van je ondeugende verhaal. Verrassend einde, dat mij inderdaad ook deed glimlachen, of eigenlijk; grijnzen. Over de woordkeus; was je nog in de sfeer van de verkiezingen, toen je iedereen op het feest op zetels liet plaatsnemen? :o Hoop nog veel eveneens vermakelijke bijdragen van je te lezen op SOL! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marceline Goed voorstel! Ik maak het mezelf eigenlijk wat moeilijk met naar een ander woord te zoeken. @Riny Dankjewel voor je compliment! Ik vind ook dat ik er meer gevoel in kan leggen als ik gewoon mezelf blijf bij het schrijven. @Nelschrijft Dat doet me 'deugd' om te horen ;) , bedankt voor het lezen! @TonBadhemd Dank voor je reactie! En ik zat niet echt in de verkiezingssfeer hoor, integendeel zelfs, ik heb deze niet echt gevolgd omdat ik in Vlaanderen woon. Hier is zetel gewoon het gangbare woord voor sofa of zitbank.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Liefde is ook een deugd, waarmee je in de problemen kunt komen. Het geheim houden, het bittere heb je goed beschreven als aanloop voor de ontknoping die erdoor verrast. Ik stoorde me niet aan de woordenkeuze, dit komt omdat ik graag minder gangbare of oudere woorden in mijn verhalen gebruik. Zo praat ik ook, de ene keer minder, de andere keer meer. Dit komt denk ik doordat ik sommige woorden beter vind smaken dan anderen, wat klank betreft.