Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 134 Uit balans

Mijn woede borrelt als magma als ik opsta. Bevreesd voor een persoonlijke aanval, schuift de notaris zijn stoel achteruit. Met een knal komt mijn vuist op zijn bureau terecht. Paperassen en dossiers stuiven opzij. ‘Wat denkt die ouwe wel? Me onterven in het voordeel van die … die.’ Ik draai me om naar de vrouw die er beduusd bijzit. Hier trap ik niet in. ‘Jij.’ Ik wijs naar haar. ‘Daar was je dus op uit, geldgeil serpent.’ Ze kijkt naar me op, haar bleekheid maakt plaats voor een blos die alsmaar roder wordt. ‘Al die tijd dat ik je grootvader heb verpleegd, liet jij niet één keer van je horen. Verbaast het je dat hij zijn testament wijzigde?’ Ze gaat staan; een furie die me met gekruiste armen aankijkt. ‘Geloof me. In zijn heldere momenten was hij jovialer en grappiger dan jij ooit zal zijn.’ Ze heeft zowaar het lef me net zo misprijzend te bestuderen als een overjarige non die de duivel moet bekeren. Met lippen die - God-sta-me-bij - gemaakt zijn om … Het zenuwkuchje van de notaris richt mijn aandacht weer op hem. ‘Dus. Geen huis? Geld, aandelen, immobiliën?’ De notaris slaat zijn ogen neer. ‘Mevrouw Verlinden is de enige begunstigde.’ Ik zijg neer in mijn stoel. Mijn gezicht verberg ik achter mijn handen. Ik moet een mistroostig geluid gemaakt hebben; de hand op mijn schouder voelt meelevend. ‘Kom, ik betaal je een koffie.’ De zwart-wit foto van mijn ouders. Mijn waterval van woorden. Hoe de keuzes van mijn vader een bitter man maakten van mijn grootvader. Hoe hij mijn vaders verzoeningspogingen had afgewezen. Als mijn vaders zoon, was ook ik ongewenst. ‘Ik breng je naar huis.’ Haar ogen strelen me. Onmogelijk. Ik wijt het aan de tweede cognac. ‘Alleen is maar alleen.' Ik huiver. ‘En geld alleen maakt niet gelukkig. Je mag mijn voeten verwarmen.’ Haar hand grijpt naar mijn hand.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@leeghoofd, ik waardeer je schrijven, alleen deze keer heb ik moeite met geloofwaardigheid plus vind ik de tekst nogal 'gedragen'. De vrouw gaat van beduusd naar bleek, naar blos, naar furie. Wat is de zin van deze zin? [‘Geloof me. In zijn heldere momenten was hij jovialer en grappiger dan jij ooit zal zijn.’] En deze? [Mijn waterval van woorden.] Als ze als een overjarige non bestudeert, hoe oud is deze vrouw versus de kleinzoon gezien het gekus aan het einde? Er is toch altijd een legitieme portie kleinkind? In Nederland zou je onroerend goed zeggen i.p.v. immobiliën.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
'leeghoofd' met pfft... heb ik dit verhaal gelezen. Gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt. Heftig geschreven, maar ook wel verwarrend. Misschien wat witregels gebruiken om wat rust in het eerste deel te brengen?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@leeghoofd, het verhaal leest niet prettig voor mij, qua inhoud en veel informatie. Wanneer je deze alinea eruit zou halen, zou volgens mij het verhaal sterker worden. ‘Al die tijd dat ik je grootvader heb verpleegd, liet jij niet één keer van je horen. Verbaast het je dat hij zijn testament wijzigde?’ Ze gaat staan; een furie die me met gekruiste armen aankijkt. ‘Geloof me. In zijn heldere momenten was hij jovialer en grappiger dan jij ooit zal zijn.’ Ze heeft zowaar het lef me net zo misprijzend te bestuderen als een overjarige non die de duivel moet bekeren. Met lippen die - God-sta-me-bij - gemaakt zijn om N. B. Dan zou de laatste alinea kunnen gaan over een zoon, die onterfd is. Groet, Connie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leeghoofd, heel bijzonder de deugd beschreven bij het voorlezen van een testament bij de notaris. En de dame in kwestie heeft mi nogwel een goed hart, gunt indirect de kleinzoon toch zijn deel wel! Ik vind het eigenlijk wel een grappige ontknoping.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leeghoofd, een heel leuk verhaalidee! Ik ben het met mijn voorgangers eens dat het niet zo helder is uitgewerkt. Wat mij betreft zou het verhaal ook kunnen eindigen met de zin: ‘Kom, ik betaal je koffie.' Dan laat je de rest aan de fantasie van de lezer over.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Leeghoofd, ik moest het 2x lezen, maar vond het toch wel een vermakelijk thema. Het onterfde boze familielid blijkt uiteindelijk iets te krijgen met de verzorgster van de overledene. Vwb de aandachtspunten van de voorgangers; wel mee eens, tevens vraagteken bij de geloofwaardigheid van mw. Verlinden, die eerst HP zijn afwezigheid bij opa verwijt en hem neerzet als niet joviaal en grappig vergeleken met opa in zijn heldere momenten, maar het vervolgens wel met hem aanlegt. HP moet dan wel onweerstaanbaar zijn? :o Positief; ik heb ook aardige uitwerkingen gezien (naast het thema); de beschreven woede-uitval, de bange notaris, "geldgeil". Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig hoe verschillend een verhaal ervaren wordt door verschillende lezers. Ik kon het verhaal goed volgen, of heb je het herschreven? Ik hoefde het ook niet te herlezen. Vond het zelfs iets naar de te duidelijke kant toe neigen, een beetje. Vond de woede-uitbarsting erg helder, de situatie ook. Over de vrouw twijfelde ik een beetje, want ik had iets meer nodig voor de omslag van bleek teruggetrokken naar liefdevol de hand pakken. Soms kan een zin of een halve zin meer het verschil uitmaken tussen geloofwaardig en twijfel.