Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#134 - Zilverschoon

‘Spreken is zilver, zwijgen is goud,' zegt hij, als hij haar toestopt. ‘Jij bent al groot, ik weet zeker dat je een geheim kunt bewaren.' Josine knikt, natuurlijk kan ze dat. ‘Goed zo, anders kom ik niet meer oppassen. Je bent vast niet graag alleen als je vader en moeder er niet zijn.' Ze hoort hoe hij de trap afloopt en ze weet dat hij daarna de koelkast zal openen. Pap zegt regelmatig dat er maar eens een andere oppas moet komen omdat oom Peter te veel van zijn bier drinkt. Mam vindt dat onzin. Ze kan de slaap niet vatten: de buikpijn en de vieze smaak in haar mond zijn niet verdwenen na het drinken van een glas cola ... ‘En, ben je lief gaan slapen gisteravond? Was het gezellig met oom Peter? Hebben jullie nog leuke spelletjes gespeeld?' Vragen, vragen. De antwoorden blijven steken in haar keel. 'Ja, leuk,' mompelt ze tenslotte. En straks op school in de kring komt weer de vraag om iets te vertellen over het weekend. De angst dat alle blikken op haar zijn gericht. Ze weet nu al dat ze haar mond zal houden. Vandaag gaat de klas op excursie.. Als ze langs een veld lopen, ziet ze prachtige gele bloemen met glanzende zilveren bladeren. ‘Deze bloem heet zilverschoon,' zegt de juf. ‘Bestaat er ook goudschoon?' ’Nee. dat bestaat niet.' Josine plukt er een paar om mee naar huis te nemen. Thuis zet ze de bloemen in een vaas. ‘Zilverschoon, zilverschoon,' zegt ze en nog eens. Dat klinkt veel mooier dan goudschoon. Zwijgen is trouwens ook een raar woord. En van geheimen heeft ze haar buik vol. Spréken zal ze: ze gaat voortaan voor zilver, niet langer voor goud. ‘Kijk eens, mam, wat een mooie bloemen. Ze zijn voor jou. Ik moet je iets vertellen.'

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, Nelschrijft, dat is een gedurfd verhaal. Je schrijft het zodanig, dat het raakt. Duizendschoon doet mij denken aan wandeltochten, zilverschoon heb je mooi ingezet.Knap gedaan.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nelschrijft. prachtige tekst natuurlijk weer! Een heel erg beladen onderwerp, prachtig vorm gegeven en een mooi rond einde van het kleine meisje die zilver nu tot haar lijfspreuk maakt. Bijzondere invulling van (veel erger dan) de ondeugd. Heel veel spreekt uit deze zin: Ze kan de slaap niet vatten: de buikpijn en de vieze smaak in haar mond zijn niet verdwenen na het drinken van een glas cola ... Prachtige metafoor: En van geheimen heeft ze haar buik vol.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heftig verhaal, Nel. Heel erg knap gedaan; geen enkele expliciete aanduiding, maar de lezer weet donders goed wat hier speelt! En de worsteling van Josine; wat ze (niet) zal vertellen in de klas, en later wel haar moeder. Mooi rond; van zilver aan het begin naar zilver aan het eind. Eens met mw.Marie over die zeer veelzeggende zin. Mvg Ton Badhemd

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, [En van geheimen heeft ze haar buik vol.] Een hele sinistere zin. Het is drie keer niks wat ik nu zeg maar de plaatsing van komma's in: [moet komen, omdat oom] en [nu al, dat ze haar mond] stopt me als lezer terwijl ik juist wil doorgaan. Fraaie opbouw, fraai verwoord.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Het is een kunst om zo'n zwaar onderwerp zo luchtig te schrijven. Jou is het gelukt en daardoor komt het des te harder binnen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, Nelschrijft, dat is een gedurfd verhaal. Je schrijft het zodanig, dat het raakt. Duizendschoon doet mij denken aan wandeltochten, zilverschoon heb je mooi ingezet.Knap gedaan.
Dank je wel, Maddbrug. Mooi, dat je er het beeld bijkreeg van wandeltochten. Toen de hp uit haar benauwde huis naar buitenkwam, kreeg ze de ruimte om te ademen en dat gaf haar uiteindelijk de moed het zwijgen te doorbreken.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nelschrijft. prachtige tekst natuurlijk weer! Een heel erg beladen onderwerp, prachtig vorm gegeven en een mooi rond einde van het kleine meisje die zilver nu tot haar lijfspreuk maakt. Bijzondere invulling van (veel erger dan) de ondeugd. Heel veel spreekt uit deze zin: Ze kan de slaap niet vatten: de buikpijn en de vieze smaak in haar mond zijn niet verdwenen na het drinken van een glas cola ... Prachtige metafoor: En van geheimen heeft ze haar buik vol.
Hartelijk dank voor je reactie, mw.Marie Mooi dat je er een paar kernzinnen uithaalde. Het is inderdaad een beladen onderwerp dat ik slechts wilde aanstippen met weinig woorden.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heftig verhaal, Nel. Heel erg knap gedaan; geen enkele expliciete aanduiding, maar de lezer weet donders goed wat hier speelt! En de worsteling van Josine; wat ze (niet) zal vertellen in de klas, en later wel haar moeder. Mooi rond; van zilver aan het begin naar zilver aan het eind. Eens met mw.Marie over die zeer veelzeggende zin. Mvg Ton Badhemd
Ton Badhemd, Dank voor je mooie analyse. Ik waardeer je reactie zeer.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, [En van geheimen heeft ze haar buik vol.] Een hele sinistere zin. Het is drie keer niks wat ik nu zeg maar de plaatsing van komma's in: [moet komen, omdat oom] en [nu al, dat ze haar mond] stopt me als lezer terwijl ik juist wil doorgaan. Fraaie opbouw, fraai verwoord.
Mili, dank je wel voor het compliment. Ook je "drie keer niks" stel ik op prijs. Je houdt me scherp en je hebt gelijk.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Het is een kunst om zo'n zwaar onderwerp zo luchtig te schrijven. Jou is het gelukt en daardoor komt het des te harder binnen.
Dank je wel, Marceline. Je verwoordt precies mijn bedoeling.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie verweving van beladenheid en tragiek doorheen de gouden gedachten van het kind, in preciese bewoordingen. Na moet komen zou ik eerder : of ; zetten. De 'omdat' lijkt me uitleggerig, terwijl het net zo mooi is dat in de gehele tekst niets wordt uitgelegd, alles ligt tss de regels. ...moet komen; oom Peter drinkt zijn voorraad bier op. Heftig en knap.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nelschrijft, wat mooi en behoedzaam heb je het verhaal van het kind neergezet. De zin die mw Marie aanhaalde, raakte mij erg. Hier wordt de wanhoop van het kind goed verwoord. Groeten Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie verweving van beladenheid en tragiek doorheen de gouden gedachten van het kind, in preciese bewoordingen. Na moet komen zou ik eerder : of ; zetten. De 'omdat' lijkt me uitleggerig, terwijl het net zo mooi is dat in de gehele tekst niets wordt uitgelegd, alles ligt tss de regels. ...moet komen; oom Peter drinkt zijn voorraad bier op. Heftig en knap.
@leeghoofd Dank je wel voor je mooie reactie en voor je feedback. Ik ga met je mee en haal 'omdat' weg.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nelschrijft - hier iets heel pijnlijks mooi. Zilver is hier meer waard dan goud. Prachtig.
Dank je wel, @Riny, Het is niet alles goud wat er blinkt.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nelschrijft, wat mooi en behoedzaam heb je het verhaal van het kind neergezet. De zin die mw Marie aanhaalde, raakte mij erg. Hier wordt de wanhoop van het kind goed verwoord. Groeten Connie
Dank je wel, Connie. Ik ervaar het als een groot compliment dat mijn verhaal je heeft geraakt.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig als je een zwaar onderwerp in een vorm kunt gieten die zowel begrijpbaar is als inzicht geeft. Dat je hierover beter niet kunt zwijgen heb je met dit verhaal inzichtelijk gemaakt. Het past ook goed bij de opdracht, waarbij het zwijgen (goud) in deze situatie opeens van deugd naar een onverstandige keuze verwordt. Ik blijf me verbazen als zo'n zwaar onderwerp in 350 woorden blijkt te passen en veel gezegd wordt.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank, Blavatski, voor het lezen en voor je reactie. Goed gezien, dat het een filosofisch ingesteld meisje is. Het nadenken heeft haar geholpen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig als je een zwaar onderwerp in een vorm kunt gieten die zowel begrijpbaar is als inzicht geeft. Dat je hierover beter niet kunt zwijgen heb je met dit verhaal inzichtelijk gemaakt. Het past ook goed bij de opdracht, waarbij het zwijgen (goud) in deze situatie opeens van deugd naar een onverstandige keuze verwordt. Ik blijf me verbazen als zo'n zwaar onderwerp in 350 woorden blijkt te passen en veel gezegd wordt.
Wat een mooie feedback, Schrijfcoach Odile. En ik vind het dan weer bijzonder, waartoe een schrijfopdracht kan leiden. Zonder deze opdracht was het verhaal er niet (op deze manier) geweest. Het verhaal zat al wel in mijn hoofd, maar niet de invalshoek goud>zilver. Dank voor deze opdracht.