Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#134- Verboden deugd

Jan kwam uit een conservatieve familie van grijze muizen en was immer gekleed in het keurige pak. Hij was een man van weinig woorden. Dat praatjes geen gaatjes vulden was daarom ook zijn lijfspreuk. Na het overlijden van zijn allerliefste Greet was Jan, voorheen een kleine eter, zich gaan volproppen met fout voedsel zodat zelfs het driedelig grijs hem misstond. Uitgerekend bij de Febo was het dat Jan haar voor het eerst hoorde krakelen. Het stoorde hem en hij sprak de dame in kwestie aan. Hillegonda was de tegenpool van Jan. In haar bonte kleding met woeste motieven en hippieachtige hoeden, veelal luid pratend, kon je niet om haar heen.Over de smaak van de kroket waren ze het echter roerend eens en zo ontstond al happende aan de berenhap en frikadel een vette romance tussen Jan en Hillegonda. Al snel vertoonde Jan zich in een rode broek, de week erop droeg hij een felgekleurd bloemetjeshemd en had stoere paarse cowboystappers aangeschaft. Ineens vermagerde Jan, felgekleurde sjaaltjes draaide hij om zijn gerimpelde kippennekje en het groene petje, altijd zwervend op zijn bolle kop, hing nu voor zijn ogen. Hillegonda verklaarde dat het aan het veganistische dieet lag. Met uitzondering van de vrijdagmiddag, dan aten ze samen volgens hun traditie van de liefde een kroketje bij de Febo. Zaterdagmorgen was Jan niet meer wakker geworden in zijn net aangeschafte tijgeronesie en Hillegonda was ontroostbaar. In een rij auto's in vele kleuren reden ze Jan naar het crematorium, het was grijs weer. Zijn broer sprak mooie woorden over Jan, eerde de grijze muis van toen en Hillegonda beschilderde de kist in knallendei kleuren tijdens de ceremonie en zong er liederen bij terwijl ze op de kazoo blies, richting Jan. Plotseling verscheen er een regenboog aan de grijze hemel en Hillegonda droogde haar tranen met een bloemetjeszakdoek, gemaakt van Jans eerste overhemd.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig romantisch verhaal Maddbrug en hoe een ommezwaai een leven nieuwe glans kan geven. Een topper vind ik je keuze: vette romance! Dit: kon je haar uittekenen, zou je weg kunnen laten, je tekent het al zo mooi in je woorden naar mijn mening.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddy, vermakelijk, maar ook heel ontroerend; het is net of de romance ze niet zo lang gegund is. Heb met bewondering gelezen hoe jij de sfeer met treffende beelden weet neer te zetten. :thumbsup: Vooral het einde vind ik prachtig met de tegenstellingen van de mooie woorden van Jan's broer die Jan's grijze kant eert vs. het beschilderen van de kist en de kazoo, van de grijze hemel vs. de regenboog. Ook de uitsmijter is geheel in stijl beschreven; de zakdoek waarmee zij haar tranen droogt. Mvg Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk romantisch verhaal, Maddbrug, al eindigt het droevig. Je hebt heel mooi de tegenstelling tussen de grijstinten en felle kleuren neergezet. Mooi en passend beeld: de regenboog aan de grijze lucht. 'Felgekleurde sjaaltjes draaide hij om zijn kleine kippennekje': komisch, ik zie het voor me. (kleine is m.i. dubbelop hier) Met heel veel plezier gelezen!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk en goedgeschreven verhaal van een tweede liefde. Goed leesbaar alleen gebruik je, naar mijn smaak, net iets te veel bijvoeglijke naamwoorden. Naast het voorbeeld van Nel, zou je in deze zin "In haar kleurige kleding met bonte motieven" 'kleurige' weg kunnen laten. Maar: met veel plezier gelezen!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Ik heb inderdaad die tegenstelling van Jan en Hillegonda wat aangedikt. Fijne uitgebreide reactie, dank je! Nel, Ik ga het kippennekje aanpassen, klopt wat je zegt. Dank je! Marceline, Ik word al schrijvende te uitbundig en gooi met bijvoeglijke naamwoorden. Ik heb het veranderd, dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, ten eerste heb je mij twee woorden geleerd: tijgeronesie en kazoo. Merci. Jan stortte zich op comfort food na zijn Greet, omarmde een tweede felgekleurd leven en ging waarschijnlijk aan de ziekte waarvan de naam begint met een k. Vandaar dat zwervende petje op zijn weleer bolle hoofd; een ontroerend detail. Ik zie de ontmoeting bij Febo voor me. Onder tl-buizen en met van die flikkerende raampjes die je opentrekt. Het decor is overweldigend. Helaas, ik heb er nooit gestaan. ;) Krakelen, heerlijk woord, wordt te weinig gebruikt. Zijn twee geleefde levens laat je versmelten in de laatste zin. Het was weer heerlijk te lezen. Het zijn de kleine, onopgesmukte details die het bij jou zo goed doen. Een kleine opmerking; je gebruikt drie keer allerlei en het is m.i. Jans, niet Jan's.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook nooit een Febo kroketje gegeten maar Jan paste daar wel. Febo ook met kleine letters geschreven nu en allerlei is dan ineens zo'n typisch woord dat er drie keer instaat. Ik heb het aangepast. Een kazoo vind ik nog altijd een grappig instrument voor kinderen, je kan ermee praten en het kriebelt op je lippen. Onesie vind ik een heerlijk belachelijk woord voor een nog belachelijker kledingstuk. Mili, dank je voor je waardevolle woorden!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, heel mooi weergegeven hoe de liefde een mens kan veranderen. Blijkbaar was hij er content en gelukkig mee. Zag het voor me afspelen. Fijn weeweekend Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, regelmatig zie ik weduwnaars en weduwen veranderen na de dood van hun geliefde, alsof ze lijken bevrijd te zijn. Dat verbaasd mij telkens weer. Dankjewel voor je reactie!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Groter contrast kan je bijna niet hebben. Een late liefde tussen een stille grijze muis en een krakelende bontgeklede dame. Zoals een regenboog enkel op te merken is tegen een grijze hemel. Kleurig geschreven. Met plezier gelezen!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Maddbrug, Wat een leuk verhaal en wat een kunst om je zo heerlijk frank en vrij te kunnen laten gaan op de toetsen. Om jaloers op te worden.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leeghoofd, voor liefde is het nooit te laat! Riny, schrijven is een vrijheid, dat zie je maar weer. Dankjewel voor jullie reacties!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met plezier gelezen, alles weer mooi in balans, beschrijving, details, setting, handeling, gedachten. Je vervlecht dit telkens schijnbaar moeiteloos en smaakvol aan elkaar. De Febo zou gemakkelijk wansmakelijk kunnen worden, bij jou wordt hij een ingrediënt van het verhaal dat mogelijk het verlies van de eerste vrouw van Jan symboliseert.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Maddbrug. Jan moet een interessante man zijn geraakt. Ik ben het eens met Odile over de Febo. Best knap om dat op een deugdelijke manier in een verhaal te passen :).

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Annemieke voor je reactie, fijn weer wat van je te horen. Odile, wat een prettige feedback. Ik beschouw je woorden als een groot compliment. Dat een goede opdracht een goede oefening is in schrijven, bewijst zich hierdoor. Ik zie reikhalzend uit naar je volgende opdracht. Dankjewel.