Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 134 Russische zomers

‘Mag ik u iets vragen?’ zegt de man. Hij laat me geen kans om ja of nee te zeggen, maar steekt direct van wal: ‘Weet u dat de zomers in Rusland zeer warm zijn?’ Ik ben hem eerder tegengekomen. Ook toen begon hij zonder ophouden te praten. Over ecologie, de toestand van de wereld. De slechte invloed van de mens op het klimaat. ‘Wilt u misschien een eindje met me oplopen?’ stel ik dus voor. Hij knikt - blijkbaar vindt hij dat leuker dan zelf ergens naartoe te gaan. Al stappend voert hij me opnieuw de aardbol over. Van de Russische zomers naar overstromingsgebieden in Cambodja en Vietnam, van de Belgische kust naar bamboekweek in de Lage Landen. Bij het kruispunt blijven we staan. Verontschuldigend wijs ik naar het groene licht, maar hij blijft praten. Ik geef hem twee lichten de tijd. Bij de derde keer groen zet ik een voet op het zebrapad. Snel spuit hij nog twee zinnen. Juist voor het rood wordt zwaai ik hem gedag. Vanaf de overkant zie ik hoe hij zijn weg vervolgt. Weer andere mensen tegenkomt. Nieuwsgierig houd ik mijn pas in en kijk of hij ook hen met zijn verhalen zal bestoken.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, Leuk geschreven anekdote. De deugd geduld is goed herkenbaar. Maar je moet wel weten dat het verhaal over een deugd gaat (moet gaan). Misschien een andere titel? Op deze manier blijft het s een fijn verhaaltje. Waar op zich uiteraard ook niks mis mee is.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, Van die man zou ik ook stapeldol zijn geworden. Goede vondst die verkeerslichten. Jij had de deugd: geduld echt nodig en er gebruik van gemaakt. Het was ontspannend lezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annetteke, is geduldig luisteren een verboden deugd, zoals de opdracht luidde? Of is er sprake van ingehouden ongeduld? Graag gelezen, Connie

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. Ik had wat moeite met het thema, maar kon met wat fantasie iets wat me juist echt overkomen was in de opdracht proppen :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, vooral de karakters ook al heb ik er geen beeld bij gekregen maar meer globaal wat gezegd wordt en wat handeling. De rest verzin ik er zelf bij. Wat je nog had kunnen doen is iets verzinnen wat de deugd geduld tegenwerkt. Op dit moment is er weinig conflict, waardoor de scène wat voortkabbelt, nu ja, je zou het stoplicht als tegenwerkend kunnen zien. Dan zou ik daar iets meer conflict bij willen voelen als lezer.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah ja, nu snap ik het beter. Bijvoorbeeld dat ik echt geen tijd had voor een lange oratie. Dank voor de verheldering!