Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#133 - Hark

‘Wat ben jij een hark,' had zij naar hem geschreeuwd, toen hij haar in een onbezonnen bui woest en onhandig had gezoend. ‘Je gebit lijkt wel een afgebrand kerkhof,' riep ze hem nog na. Hij bekijkt zichzelf in de spiegel: een spitse kop met zwarte gaten in zijn gebit. Doodsbang is hij voor de tandarts. Hij zit achter zijn laptop, surft langs sites met mooie vrouwen. Een idee, fris als een lentebries, valt hem binnen: hij zal zijn foto bewerken. De keus voor de glamour look Is snel gemaakt. Zijn gebit tovert hij om in een stralend witte glimlach. Hij plaatst zijn foto op Tinder met de tekst: Wie wil met deze prins een goed glas wijn drinken op een zonnig terras? In korte tijd stroomt zijn mailbox vol. Plots valt zijn oog op haar foto: de vrouw van de zoen. Hem wordt een herkansing geschonken ... Nieuwe krachten stromen zijn lichaam binnen. Zijn angsten verdwijnen: hij belt de tandarts. Na een paar weken draagt hij vol trots zijn gebitsprothese; de WhatsApp gesprekken met Myrna -zo heet ze- worden met de dag pikanter. Zijn zelfvertrouwen groeit. Tijdens de eerste ontmoeting zoent hij haar onstuimig. Helaas is zijn gebit tegen dit geweld niet bestand. Als hij zijn tanden van de grond raapt, hoort hij haar roepen: ‘Wat ben jij een hark.' (Alternatieve slotzin: ..hoorde hij haar roepen: ‘Mannen zijn harken.')

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nelschrijft, prachtige verbinding van de 3 sleutelwoorden in een origineel verhaal! Hilarische verhaal! Liefde maakt moedig, maar HP kan beter nog even zijn kunstgebitje wat strakker laten afstellen. Nog wel een vraagje; heeft die tandarts ook zijn puistenkop gefatsoeneerd? ;) Ga vooral door, Nelschrijft, deze vind ik veelbelovend!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor je reactie, @Ton Badhemd De puistenkop was gecamoufleerd met speciale crème. Het mocht allemaal niet baten, helaas. ;-) Even ter opheldering: ik schrijf hier al langer als Nel Goudriaan. Sinds deze week ben ik hier schrijfcoach. Voor de keren dat ik het niet kan laten te schrijven hier, heb ik een nieuw account aangemaakt. Ook altijd goed om zelf bij te leren. Ps In verband met het woordenaantal heb ik de puistenkop maar helemaal weggelaten.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nelschrijft, ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat ik weet hoe hier :ninja: de hark in de steel zit. :ninja: Een leuk verhaal van een zoektocht naar liefdesgeluk, die maar niet het gewenste resultaat wil hebben. Ik las hiernaast vier tips voor beeldend schrijven; van Thérèse Major.  Eén ervan is het gebruik van beeldspraak. Jij maakt er ook gebruik van: je gebit lijkt wel een afgebrand kerkhof. Dat kerkhof vind ik wel goed passen bij het gebit in slechte staat en dat afgebrande sluit goed aan bij zwarte gaten. Maar een afgebrand kerkhof, daar kan ik me weinig bij voorstellen. Zerken van graniet en kalksteen, probeer die maar eens de fik in te steken. Het zal niet snel lukken. Ik zou hier zoeken naar een andere beeldspraak. Misschien iets met een schot hagel, of… nog iets anders. Die hark moet wel erg onstuimig tekeer zijn gegaan als zijn gebitsprothese op de keien belandt. Weet jij of hier toevallig of heel bewust een you tube-filmpje van gemaakt is? Ik zou dat wel eens willen zien. Ik zou het verhaal sterker vinden als het eindigt zoals het begonnen is: wat ben jij een hark.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nelschrijft, ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat ik weet hoe hier :ninja: de hark in de steel zit. :ninja: Een leuk verhaal van een zoektocht naar liefdesgeluk, die maar niet het gewenste resultaat wil hebben. Ik las hiernaast vier tips voor beeldend schrijven; van Thérèse Major.  Eén ervan is het gebruik van beeldspraak. Jij maakt er ook gebruik van: je gebit lijkt wel een afgebrand kerkhof. Dat kerkhof vind ik wel goed passen bij het gebit in slechte staat en dat afgebrande sluit goed aan bij zwarte gaten. Maar een afgebrand kerkhof, daar kan ik me weinig bij voorstellen. Zerken van graniet en kalksteen, probeer die maar eens de fik in te steken. Het zal niet snel lukken. Ik zou hier zoeken naar een andere beeldspraak. Misschien iets met een schot hagel, of… nog iets anders. Die hark moet wel erg onstuimig tekeer zijn gegaan als zijn gebitsprothese op de keien belandt. Weet jij of hier toevallig of heel bewust een you tube-filmpje van gemaakt is? Ik zou dat wel eens willen zien. Ik zou het verhaal sterker vinden als het eindigt zoals het begonnen is: wat ben jij een hark.
Dank je wel, Dos. Het beeld van het gebit als een afgebrand kerkhof is een verwijzing met een knipoog naar mijn inspiratiebron: Ivoren Wachters van Simon Vestdijk, waarin de hp Philip Corvage een zeer slecht gebit had, dat werd vergeleken met een afgebrand kerkhof. Je tip over de slotzin klinkt goed. Ik denk er nog even over na. Het filmpje is er helaas niet. :-)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nelschrijft, ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat ik weet hoe hier :ninja: de hark in de steel zit. :ninja: Een leuk verhaal van een zoektocht naar liefdesgeluk, die maar niet het gewenste resultaat wil hebben. Ik las hiernaast vier tips voor beeldend schrijven; van Thérèse Major.  Eén ervan is het gebruik van beeldspraak. Jij maakt er ook gebruik van: je gebit lijkt wel een afgebrand kerkhof. Dat kerkhof vind ik wel goed passen bij het gebit in slechte staat en dat afgebrande sluit goed aan bij zwarte gaten. Maar een afgebrand kerkhof, daar kan ik me weinig bij voorstellen. Zerken van graniet en kalksteen, probeer die maar eens de fik in te steken. Het zal niet snel lukken. Ik zou hier zoeken naar een andere beeldspraak. Misschien iets met een schot hagel, of… nog iets anders. Die hark moet wel erg onstuimig tekeer zijn gegaan als zijn gebitsprothese op de keien belandt. Weet jij of hier toevallig of heel bewust een you tube-filmpje van gemaakt is? Ik zou dat wel eens willen zien. Ik zou het verhaal sterker vinden als het eindigt zoals het begonnen is: wat ben jij een hark.
Dank je wel, Dos. Het beeld van het gebit als een afgebrand kerkhof is een verwijzing met een knipoog naar mijn inspiratiebron: Ivoren Wachters van Simon Vestdijk, waarin de hp Philip Corvage een zeer slecht gebit had, dat werd vergeleken met een afgebrand kerkhof. Je tip over de slotzin klinkt goed. Ik denk er nog even over na. Het filmpje is er helaas niet. :-)
Mijn opmerking is dus ook gericht op Simon Vestdijk. :)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Nel, dat je mee blijft schrijven, vermakelijke tekst. Voor mij is een gebit als een afgebrand kerkhof heel beeldend! En ik kan erom lachen, niet geheel onbelangrijk!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Voel ik nu toch wel medelijden met die 'hark'! (Ik wist niet dat hark ook mocht gebruikt worden, bij de meesten lees ik het in de meervoudsvorm, goed om weten als er nog een gelijkaardige opdracht komt!) Met je vlotte schrijfstijl heb je hier weer iets verrassends en hilarisch neergezet. Je vraagt je af hoeveel er in werkelijkheid gephoto-shopped (wordt dit nu zo geschreven?!) wordt. Dat afgebrand kerkhof - ongeacht de onmogelijkheid idd om echt te branden, maar ik vermoed toch wel dat de steen aangetast wordt, grijzer wordt? - vind ik beeldend sterk. 'Deze lente zal het zeker niet lukken.' Bedoel je dat het niet zal lukken om nog meer afspraakjes te hebben? Of is het 'deze lente zal het lukken', omdat hij zijn angst voor de tandarts zal overwinnen? Op zich vind ik persoonlijk de zin niet nodig. Ik hoop je nog te lezen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag, Marlie, Dank voor je uitgebreide feedback en je compliment. Jawel, medelijden is aanwezig :-) Wat betreft: hark/harken: ik heb het inderdaad ruim opgevat. Harken zou in deze context niet passen. Ik ga er maar vanuit, dat dit met enige mildheid wordt beoordeeld. Ik bedoelde 'deze lente zou het zeker niet lukken' (om nieuwe afspraakjes te maken. Ik had mijn oorspronkelijke verhaal ingekort en daarin viel deze zin meer op zijn plaats. Ik haal hem weg. Goede suggestie, dankjewel! Dos, ik heb de slotzin aangepast.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Netschrijft origineel, leuke vondst. Lekkere tekst. ik heb het met een glimlach gelezen
Dank je wel, Guillaume. Leuk om te horen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Wat een vreselijk leuk verhaal! Ik heb er van genoten. Eens met Dos over de slotzin. Groet, Marceline
Dank je wel, Marceline. Ik heb de slotzin aangepast, zo is het verhaal meer rond. Groet, Nel

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk Nel om je nu in twee gedaantes mee te maken. Je verhaal sleept me direct mee, naar mijn idee ook door het gebruik van tt. Waar een verlangen naar geluk al niet toe kan leiden. Ik heb het verhaal met plezier gelezen. groetConnie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk Nel om je nu in twee gedaantes mee te maken. Je verhaal sleept me direct mee, naar mijn idee ook door het gebruik van tt. Waar een verlangen naar geluk al niet toe kan leiden. Ik heb het verhaal met plezier gelezen. groetConnie
Dank je wel, Connie. Ik had er ook veel plezier in het verhaal te schrijven,

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Het was een raak verhaal. Eindelijk durft hij iets en dan loopt het helemaal verkeerd af...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, ik stoei een beetje met hark. Ben je een hark als je zoent? Zelfs woest en onhandig en dan onstuimig? Myrna was er toch zelf bij? Werkelijk een geestig verhaal. (typo's: spatie voor drie puntjes/hark.')

Rol

  • Anoniem
Hallo Nelschrijft, 'Als hij zijn tanden van de grond raapt...' Hilarisch! Dat zie ik helemaal voor me. Wel sneu na al zijn moeite en het overwinnen van zijn angst voor de tandarts. Je hebt de drie woorden mooi verwerkt en al ontbreekt daarmee het woord harken, zou ik als eindzin toch gaan voor de herhaling van de beginzin, waarmee je het mooi rond maakt. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Het was een raak verhaal. Eindelijk durft hij iets en dan loopt het helemaal verkeerd af...
Dank je wel, Riny. Ja, helaas loopt hey niet goed af.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, ik stoei een beetje met hark. Ben je een hark als je zoent? Zelfs woest en onhandig en dan onstuimig? Myrna was er toch zelf bij? Werkelijk een geestig verhaal. (typo's: spatie voor drie puntjes/hark.')
Mili, dank voor je feedback. In de beleving van het meisje was de hp een hark: een onhandige sukkel die zomaar in het wilde weg ging zoenen. Ze was er inderdaad zelf bij, tegelijkertijd overkwam het haar. (Zo stelde ik het me voor) Ik kijk even naar de typo's.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nelschrijft, 'Als hij zijn tanden van de grond raapt...' Hilarisch! Dat zie ik helemaal voor me. Wel sneu na al zijn moeite en het overwinnen van zijn angst voor de tandarts. Je hebt de drie woorden mooi verwerkt en al ontbreekt daarmee het woord harken, zou ik als eindzin toch gaan voor de herhaling van de beginzin, waarmee je het mooi rond maakt. Schrijfcoach Corrie
Schrijfcoach Corrie, dank voor de positieve feedback. Ik vond het een hele leuke en uitdagende opdracht.