Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#133 - Spaak gelopen

Anna droeg haar halve leven de littekens van die ene onbezonnen actie met zich mee. Op een woensdagmiddag, aan het begin van de lente, vervielen de laatste lessen. Het waarom kan ze zich niet herinneren en was destijds irrelevant. Ze was vrij! Ze ging met haar beste vriendin mee naar huis. Eenmaal op de boerderij aangekomen, dook Marja meteen de kelderkast in en kwam triomfantelijk terug met een fles witte wijn. De lentezon verwarmde de woonkeuken en zij kletsten, roddelden en dronken. Het bleef niet bij één fles. Dat Koos de hele middag aan het tuinieren was, was totaal aan hen voorbijgegaan. Toen ze uiteindelijk op de klok keken, leken ze in één klap nuchter. Om vijf uur zou Marja’s moeder thuis zijn; ze moesten maken dat alles opgeruimd was. Marja griste haar boeken uit haar tas en begon voorbeeldig aan haar huiswerk. Anna snelde naar de kapstok, had na drie keer haar jas te pakken en sprong op haar fiets. Zonder op of om te kijken schoot Anna weg over het grindpad. Ze had Koos niet zien staan harken en knalde tegen hem op. Anna buitelde over het stuur van haar opoefiets. De kiezels kleurden rood.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alice, leuk gevonden; mooie invalshoek om te vertrekken vanuit de littekens. Toen Koos op de proppen kwam, kon je er nog twee kanten mee uit, maar gelukkig eindigt het niet zo gewelddadig (hoewel; heel vaak heeft de tuinman het gedaan...) en is het een "gewoon" ongeluk geworden. En de kiezels die rood kleuren maken de cirkel weer rond als verwijzing naar de littekens; mooi slot!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, leuk en natuurlijk verhaal rond de drie woorden (al vraag ik me wel een klein beetje af hoe iemand zodanig kan harken dat de steel op spaakhoogte is, maar goed, voor deze keer wil ik je wel geloven). je bent een 'in' bij de kelderkast vergeten (en 'in haar hand' kan m.i. wel weg, eigenlijk, als ik toch ga zeuren) 'de kiezels kleurden rood' vind ik persoonlijk een beetje out-of-style overdramatische formulering, concreter schrijven hoe /waar ze de kiezels voelt snijden lijkt mij hier iets beter passen

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste schrijvenmaar, dank voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad lastig om al harkende de steel tussen de spaken te krijgen, suf dat ik daar niet goed ver heb nagedacht. Dat ga ik nu alsnog doen. Mijn laatste zin heb ik op die manier gemaakt, omdat ik aan het maximum van 200 woorden zat, en heb met die vier woorden geprobeerd een nare val weer te geven. (en zo blijft er voor de lezer nog iets om over na te denken, maar dit is de bijkomstigheid van het bereiken van het woordenaantal.) Bedankt voor je opmerkingen, voor mij is het goed om mijn verhaal door de ogen van een ander te bekijken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, vlot lezend verhaal. Ik blijf zelf ook steken bij de hark tussen de spaken. Kan me er niks bij voorstellen. Groet Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Alice, ... die spaak, ach dat is in dit geval toch dichterlijke vrijheid? Je bedoeling wordt begrepen; leuk verhaal.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Alice, op het gevaar af dat het nooit goed is.... ik snap je oplossing nav de reacties (en je voelt nu al een MAAR aankomen denk ik :) ), maar is de titel dan nog wel zo op zijn plaats als bij de oorspronkelijke versie? Ik blijf jouw verhaal niettemin een mooie ronde cirkel vinden! :thumbsup: mvg Ton Badhemd

Rol

  • Anoniem
Hallo Alice, Lekker aan de zuip met je beste vriendin en dat met een buiteling moeten bekopen. Even dacht ik dat ze met haar dronken kop op de hark zou stappen, maar Koos heeft het gedaan... Ik ben vooral benieuwd waar de littekens zitten die ze haar halve leven al met zich meedraagt. Misschien had ik dat voor het 'auw-effect' in de laatste zin wel willen lezen. Verder heb je de woorden er mooi in verwerkt. Schrijfcoach Corrie