Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 133 Discussie

“Schatje, wil je echt je baan opzeggen en emigreren? En ons sociale leven hier dan? Bovendien; ik zit tijdelijk zonder werk, maar volgende week heb ik het tweede gesprek voor die vacature bij die wijngroothandel. En dat ziet er veelbelovend uit!” “Lieve Tonnetje van me, je weet dat dat land mij al trekt sinds onze eerste vakantie in Jutland. En dat is daarna alleen maar erger geworden. Ahhh, Kopenhagen…, het weidse platteland..., die schilderachtige huisjes… En weet je nog hoe we gelachen hebben in Tivoli, toen die Deense jongedame indruk op jou wilde maken en daarbij haar fototoestel uit de achtbaan liet stuiteren? En hoe ik ‘s avonds in het hotel echt indruk op jou maakte… Trouwens, mijn cursus Deens werpt nu na twee jaar echt zijn vruchten af; bij de laatste les zei Björn dat ik fantastische vorderingen maak.” “Ja maar lieve Esina, wat is dit nou voor onbezonnen actie. Je…” “Ton, zeik niet zo met je ‘onbezonnen actie’! Ik wil daar graag naartoe en heb er goed over nagedacht. Ze zitten te springen om verplegend personeel en huizen kosten bijna geen drol. Kirsten mailde me gisteren dat er bij haar in Harken twee leuke huisjes te huur zijn.”

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Mili, aan die frisse wind was ik hard toe. Het zweet stond op mijn voorhoofd door het terugbrengen van mijn eerste tekst naar het opgegeven maximum van 200 woorden... Is dat maximum, om het maar eufemistisch te zeggen, "indicatief"? ehhh niet uit braafheid, maar ik vind het wel een uitdaging om aan dat maximum gevolg te geven. :)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, eerst dat 'schatje' van hem, dan dat 'lieve' van haar, dan 'lieve' opnieuw , om dan te eindigen met 'zeik niet.' Grandioos! Zoals je het neerzet, lijkt het me een telefoongesprek. Mijn eerste idee was ook om - hoera voor google! - het dorpje (stadje?) Harken in Denemarken te verwerken, maar met 443 inwoners vrees ik dat er niet veel te beleven valt! Je schrijft appartementen, wiki zegt er niets over. Ben je er echt geweest? Door gebrek aan info, denk ik eerder dat het om een vissersdorpje gaat, met kleine huisjes. In elk geval maak je het fragment wel dolletjes!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, dank voor je leuke reactie. Nee, het was geen telefoongesprek, en was er een hoger maximum geweest, dan was er tijdens het gesprek ongetwijfeld nog een glas wijn in iemands gezicht terecht gekomen. Want je harkt er in je onbezonnenheid van alles bij om toch maar aan de opdracht te voldoen, nietwaar... ;-) Aardig te merken dat ook jij je via internet hebt verdiept; ik had zelf nog nooit van het Deense Harken met slechts 443 inwoners (stand 2010) gehoord. Die twee appartementen lijken mij dan ook niet echt realistisch, maar ja, dichterlijke vrijheid zullen we maar zeggen. Als ik de hier beschreven relatie tussen Esina en mijn alter ego bekijk, vermoed ik dat zij ons waarschijnlijk nooit zullen kunnen melden of er echt iets te beleven valt in Harken, Noord-Jutland. :D

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ allen; heb zojuist de tekst bijgewerkt, nu klopt het wel van die 200 woorden... :o Hopelijk gaat het tellen me volgende week in het stembureau beter af. ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verlangen vertaal je goed in je woorden, een fraaie opbouw naar het einde. Harken zocht ik op en zag ook dat het een plaatsje was. En een jongensnaam ook nog. Leuk gevonden uitgangspunt voor je verhaal, Ton.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Ton, Leuk verhaal. En een origineel idee om Harken op deze manier te gebruiken. Gezien de eerdere opmerkingen over de plaats: Waarom maak je van 'appartementen' niet gewoon 'huisjes'? Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marlie en Marceline; ja, inderdaad; huisjes past beter dan appartementen. Heb het zojuist aangepast, met dank! @ Meta en mw.Marie; dat met die verhuisdozen en gaan naar Denemarken, daar ben ik nog niet uit, hoor. Esina is me veel waard, maar ik ben eigenlijk nogal honkvast en erg verknocht aan het Westland. Da's helemaal goud! :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan, Ton, sta er versteld van wat drie opgegeven woorden wel niet teweeg kunnen brengen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vind het een leuk verhaal, maar heb wat moeite met het plot. De een wil iets en de ander moet mee of blijft achter? groet Quillaume

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Wim. Wat je opmerking over het plot betreft; ik snap dat. Ik vond het vooral ook leuk om hiermee een invulling te geven aan de schrijfopdracht, maar had niet een "groter plaatje" voor ogen waar dit een onderdeel van vormt. Wat mij betreft dus eigenlijk een open einde v.w.b. wie van de 2 nu zijn/haar zin krijgt. Misschien is het wel einde oefening van die relatie... :?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Mooi verhaal, goed geschreven. Origineel ook met Harken. Misschien een beetje veel ... voor een tekst van 200 woorden maar verder 'geen commentaar' ;) :thumbsup:

Rol

  • Anoniem
Hallo Ton, Ik heb 'harken' al op veel manieren voorbij zien komen. Als plaatsnaam is weer een nieuwe variant, leuk gevonden. De dialoog voelt wat stroef, mogelijk komt het doordat het steeds erg lange zinnen zijn, bijna kleine monologen. Je gebruikt witregels tussen de personen die aan het woord zijn. Witregels worden onder andere gebruikt om grote tijdsprongen aan te geven. Dat is bij een dialoog niet het geval en kun je dus weglaten. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Corrie, dank voor je reactie; leerzaam! Ben ik heel blij mee, want ik ben nog maar kort geleden het schrijverspad ingeslagen. Die lange zinnen; moet ik onthouden. Dat van die witregels neem ik voortaan ter harte. Marlie dacht al dat het een telefoongesprek was, mogelijk ook vanwege de witregels. Mvg Ton Badhemd