Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#133 Mijmeringen in het voorjaar

Freule Jacoba van Megère tot Wilhelmshausen speelt patience in haar prieel. Het is de eerste echte lentedag, de vogels zingen dat het een lust is en de narcissen wuiven in de zachte warme bries, die over het frisgroene grastapijt vanuit de vijver op Jacoba afkomt. Ze dept met haar geborduurde kanten zakdoekje over haar handen en voorhoofd. ‘Pff, wat een hitte, na de inkoude winter, waar we drie weken lang min twintig graden gehad hebben. Ik kan me goed voor de geest halen, hoe we toen lekker onbezonnen geschaatst hebben. Wat een plezier hadden we op dat moment! We dachten geen moment aan hiërarchie. Ik heb zo fijn schaats gereden met onze tuinman. En daarna samen genieten van warme wijn met diegenen van het personeel, die ook van schaatsen houden. Voortreffelijk hè, Germaine, denk jij er ook nog aan terug?’ ‘Zeker mijn lieve tante Jaco, heerlijk was het en zo vrij, voor ons allemaal. Ah, daar komt de tuinman juist. Hij gaat zeker de rozenperken bijharken?’ ‘Jazeker, dat moet hoognodig gebeuren, zoals mijn man zaliger altijd zei: “ Altijd voor de twaalfde maart, bladeren uit de boomgaard.” Fijn, Joost herinnert zich het ook en gaat zonder mijn aanwijzingen al beginnen.’

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw Marie, een mooi beeld geef je hier van een welstellende freule die van de eerste lentedagen geniet. zit te patiencen leest niet gemakkelijk. Speelt patience. zingen de vogeltjes of fluiten ze? Er bestaan wel zangvogels. voor de geest halen of herinneren? beiden zijn goed, maar de eerste woorden zou ik niet gebruiken als ik iemand aanspreek. Met die zin 'Altijd voor de twaalfde maart, bladeren uit de boomgaard,' krijg ik een beeld van man zaliger. Kan je eventueel het aantal bijvoeglijke naamwoorden in eerste alinea beperken?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je leeghoofd voor je uitgebreide reactie. Patience spelen, veranderd. De bijvoeglijke naamwoorden geeft de sfeer weer die bij de freule hoort, vandaar! Er heeft niet zolang geleden een artikel over het gebruik hiervan op deze site gestaan. De andere voorbeelden die je noemt vind ik horen bij de freule. Zij heeft haar eigen woordgebruik. Jij hebt natuurlijk gelijk qua Nederlandse taal. Echter ik kies hiervoor bij deze dame. Leuk dat je het beeld 'ziet' van mijn man zaliger.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Meta, leuk dat je komt lezen en dat de tekst je de vervlogen tijd laat zien. Dat is ook mijn bedoeling.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een sfeervol verhaal, mw.Marie. Hoe verzin je het (weer)! Opm. een warme wijn genieten > een glas warme wijn gedronken

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk verhaal. Ik waande mij even in de tijd van Couperus. Geen idee of je dat tijdvak ook bedoelde, maar zo ervaar ik het. Groet, Marceline

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat heerlijk om te lezen, mw.Marie. Je schrijft het ook zo glijdend, langzaam, rustig en beeldend. Leuk verhaal.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
" Het is de eerste echte lentedag, de vogels zingen dat het een lust is en de narcissen wuiven in de zachte warme bries, die over het frisgroene grastapijt vanuit de vijver op Jacoba afkomt." Een prachtige zin die meteen de hele situatie schetst. Mooi.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mooi, mw Marie, ik voel me op bezoek bij de freule. Goede "show, don't tell", waardoor de scène heel duidelijk wordt. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor alle lovende woorden en dat julie de sfeer kunnen appreciëren! Ik heb het ook heel prettig gevonden dit te schrijven, Couperus Marcelline, wat een groots compliment en ja klassieke muziek Maddbrug kan er zeker bij horen! @Nelschrijft, je hebt zeker gelijk, maar zou dit mogen in de sfeer, dat het stukje ademt?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, je hebt me weer goed na laten denken! En daarna samen genieten van warme wijn met diegenen van het personeel, die ook van schaatsen houden. Heb ik ervan gemaakt. Genoten kan toch niet vanwege geen tt, maar vt? Het is de bedoeling alles in tt te schrijven toch?

Rol

  • Anoniem
Hallo mw.Marie, Leuk hoe drie woorden een verhaal met zo'n prachtig tijdsbeeld opleveren. Bij het woord 'freule' zie ik een oudere dame voor me, maar daar lijkt dan het onbezonnen schaatsen niet bij te passen. Verder zou ik de freule haar handen en voorhoofd met haar zakdoekje laten deppen en niet vegen. Met plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je schrijfcoach Corrie. De freule is idd een oudere dame, maar nog goed op de schaats! Direkt deppen ervan gemaakt, veel beter passend in de sfeer, dank!