Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#133 Mont Ventoux

Mont Ventoux Elk jaar als het wielerseizoen begint neem ik het ervan, dan installeer ik me voor de TV; ver achterover in mijn luie stoel. Op een tafeltje naast me een fles rode wijn en een tableau Franse kaasjes. Die middag vertoont mijn huisbioscoop, exclusief voor mij alleen, de video-opname van mijn overwinning op de Mont Ventoux. ‘Een klim die je gedaan moet hebben, een superbeleving’, zeiden mijn fietsmaten van tien jaar geleden. ‘Je hebt er een schitterend uitzicht en als je van tevoren goed getraind hebt en op je hartslag rijdt, is het bijna een peulenschilletje’, werd er makkelijk achteraan gezegd. Ik heb hem beklommen, samen met zwager Kees, maar vraag niet hoe. We waren goed voorbereid. Ik was tien kilo afgevallen en had heel wat Keutenberghellingen gefietst in mijn naaste omgeving. Mijn kuiten wisten van wanten en roken deed ik allang niet meer. Maar de dag tevoren had ik bij het avondeten drie glazen wijn gedronken, waar ik de volgende dag geen greintje last van zou hebben, dacht ik. Achteraf gezien bleek het onbezonnen werk te zijn. We hebben de top gehaald, maar de laatste kilometers hebben we moeten harken. Daar geniet ik nou elk jaar van, in mijn luie stoel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, kuiten die van wanten weten, welke nieuwe horizonten open je nu weer? Mmm, en dan op je hartslag rijden. Mag het alsjeblieft, ik sta erop, een plateau Franse kaasjes zijn? En ik geniet van je verrassende invulling. ;)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, kuiten die van wanten weten, welke nieuwe horizonten open je nu weer? Mmm, en dan op je hartslag rijden. Mag het alsjeblieft, ik sta erop, een plateau Franse kaasjes zijn? En ik geniet van je verrassende invulling. ;)
Accoord Mili, als jij Tl-buizen verandert in TL-buizen. Dank voor je reactie. Herstel, tl-buis volgens de Dikke.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me een inspanning om alles vanuit de luie stoel te herbeleven. ver achterover of achterover? Bij ver achterover zou ik al helemaal plat liggen! Ik ben geen sportfanaat, maar dat harken heb je goed verwerkt. Geef mij maar een stevige wandeling!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt me een inspanning om alles vanuit de luie stoel te herbeleven. ver achterover of achterover? Bij ver achterover zou ik al helemaal plat liggen! Ik ben geen sportfanaat, maar dat harken heb je goed verwerkt. Geef mij maar een stevige wandeling!
Met een fles wijn en Franse hapjes naast je is dat goed te doen. Bij mijn ver achteroverstand ligt het onderlichaam helemaal plat horizontaal. Vanaf het middenrif begint het te hellen en hals en hoofd staan dan bijna verticaal, zodat er makkelijk gegeten, gedronken en TV gekeken kan worden. Ik ga ook voor de stevige wandeling. Dank voor je reactie, leeghoofd.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou weer op de pedalen klimmen Dos, zo af en toe een stukje harken is goed en prettig voor de mens. Dan kan je erna in die luie stoel, met die kaasjes nagenieten. Met of zonder die tl- buis aan. Ik heb door je tekst weer zin gekregen om te harken, nu dat zonnetje nog.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou weer op de pedalen klimmen Dos, zo af en toe een stukje harken is goed en prettig voor de mens. Dan kan je erna in die luie stoel, met die kaasjes nagenieten. Met of zonder die tl- buis aan. Ik heb door je tekst weer zin gekregen om te harken, nu dat zonnetje nog.
Het wordt tijd dat er hier ook weer geharkt gaat worden. De winter moet nu maar definitief afgelopen zijn. Op naar de lente. Dank voor je reactie, Maddy. Ik noem je maar altijd Maddy en weet niet eens of dat wel juist is. Stupid me.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tussen de regels door begrijp ik dat de tien kilo er inmiddels weer bij is, misschien zelfs wel meer ;) Dus misschien toch maar weer eens in de pedalen, zoals maddbrug oppert...

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, je hebt me aangenaam meegevoerd op je trip naar de Mont Ventoux. Niet dat ik die of een soortgelijke fysieke prestatie zelf ooit heb neergezet (daar ben ik te teer voor gebouwd...), maar zoals je het beschrijft klinkt het zo vanzelfsprekend! Ik ga voor de luie stoel, in mijn geval met bier en chips.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tussen de regels door begrijp ik dat de tien kilo er inmiddels weer bij is, misschien zelfs wel meer ;) Dus misschien toch maar weer eens in de pedalen, zoals maddbrug oppert...
Zojuist geopereerd aan een carpaal tunnelsyndroom. Altijd tintelende vingers, polsen en armen als ik te lang op o.a. het fietsstuur steun. Dus voorlopig voor mij geen pedalen. Fikse wandelingen: ja. Jij bent er ook niet vies van, aan je schoenen te zien.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, je hebt me aangenaam meegevoerd op je trip naar de Mont Ventoux. Niet dat ik die of een soortgelijke fysieke prestatie zelf ooit heb neergezet (daar ben ik te teer voor gebouwd...), maar zoals je het beschrijft klinkt het zo vanzelfsprekend! Ik ga voor de luie stoel, in mijn geval met bier en chips.
Bier en chips maken in no-time kortemetten met je tere lijf. Maar de juiste biersoort en bijpassende chips kunnen aangenaam gezelschap zijn in een luie stoel. Dank voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel gehoord van belevenissen op de Mont Ventoux, die van jou geeft een extra dimensie. Een paar glaasjes wijn dat geeft venijn!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel gehoord van belevenissen op de Mont Ventoux, die van jou geeft een extra dimensie. Een paar glaasjes wijn dat geeft venijn!
Dat venijn, daar kwamen wij ook achter. Dank voor je reactie, Marie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvelaar en Netschrift dit maakt mijn computer ervan. Schrijvelaar standaard als ik schrijvenmaar intoets. Nelschrijft tiepte ik met een foutje en daar maakte mijn compu Netschrift van. Lisette en Nel, wou ik schrijven, dank voor jullie reactie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ik kon het verhaal direct begrijpen, omdat ik zelf naar de betekenis van harken had gezocht. Je kunt je nu goed inleven als je iedereen op die berg ziet harken vanuit je luie stoel. Was leuk te lezen, Groet Connie

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ik kon het verhaal direct begrijpen, omdat ik zelf naar de betekenis van harken had gezocht. Je kunt je nu goed inleven als je iedereen op die berg ziet harken vanuit je luie stoel. Was leuk te lezen, Groet Connie
Connie, jij kent dit harken alleen vanuit het internet of uit een woordenboek. De diepere betekenis ervaar je pas als je het zelf ondergaat onder de meest ongunstige omstandigheden. Dat zeiden mijn fietsvrienden altijd en ik denk dat ze gelijk hebben. Fijn dat je even meegefietst hebt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik heb het weleens op tv gezien, al dat geploeter. Weet het niet, maar kan me er, zeker na jouw verhaal, wel wat bij voorstellen. :confused: Als ik kon fietsen hing ik de vlag uit. Mijn lijf weigert echter om mij soepel te laten bewegen. Desalniettemin geniet ik van alle verhalen. Groet Connie

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik heb het weleens op tv gezien, al dat geploeter. Weet het niet, maar kan me er, zeker na jouw verhaal, wel wat bij voorstellen. :confused: Als ik kon fietsen hing ik de vlag uit. Mijn lijf weigert echter om mij soepel te laten bewegen. Desalniettemin geniet ik van alle verhalen. Groet Connie
Connie, uit #19 kun je afleiden dat ik het ook maar van mijn vrienden weet. :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, alweer zo'n bijzonder verhaal. Ik heb je zien peentjes zien zweten opweg naar de Mont Ventoux. Grappig.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, alweer zo'n bijzonder verhaal. Ik heb je zien peentjes zien zweten opweg naar de Mont Ventoux. Grappig.
Riny, dat was ik niet, dat was mijn broer. Maar toch bedankt dat je bent komen kijken.

Rol

  • Anoniem
Hallo Dos, 'Harken' als zelfstandig naamwoord, als naam, als werkwoord: het woord is in de verhaaltjes al op allerlei manieren voorbij gekomen. Leuk om in jouw verhaal te lezen dat het in de fietswereld een speciale betekenis heeft. In mijn jeugd heb ik aan wielrennen gedaan, maar de term 'harken' heb ik nooit gehoord. Misschien ging ik daarvoor te soepel naar boven... Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dos, 'Harken' als zelfstandig naamwoord, als naam, als werkwoord: het woord is in de verhaaltjes al op allerlei manieren voorbij gekomen. Leuk om in jouw verhaal te lezen dat het in de fietswereld een speciale betekenis heeft. In mijn jeugd heb ik aan wielrennen gedaan, maar de term 'harken' heb ik nooit gehoord. Misschien ging ik daarvoor te soepel naar boven... Schrijfcoach Corrie
Dag Corrie, als je in de wielrennerij de totale uitputting nabij bent, in een schokkerige stijl rijdt en nauwelijks vooruit komt, dan wordt er gesproken van harken; een synoniem is zwoegen. Dank voor je reactie.