Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#132 een lege plek om te blijven

7 maart 2017 - 23:23
wekelijkse schrijfopdracht #132: een lege plek om te blijven Met mijn duim veeg ik het stof van mijn wijsvinger, terwijl mijn ogen over het glimmende spoor op de plank glijden. Ze willen verder, maar ook weer niet. Langs het schaaltje dat ik kocht op een markt in Turkije, waar jij me uitlachte, omdat ik niet afgedongen had. Langs de vaas die we van je moeder kregen. Langs de boeken die we lazen. Waarover we praatten, of niet. Langs de beeldjes, langs de potjes, langs de foto's, langs de kaars die nooit gebrand werd. Langs de twee gebladderde Dinky Toys die je op de zolder van je vader terugvond, toen we die moesten leegruimen. Wat zullen de kinderen koesteren als ze hier de boel moeten leegruimen? Pas als ik buiten sta, met de zon op mijn huid en de wind in mijn haar, terwijl ik ver weg het verkeer hoor en dichtbij de vogels, terwijl ik de kamperfoelie ruik en de buren achter hun gordijnen vermoed, dan pas dringt het tot me door, dat het helemaal niet de studeerkamer is, niet het huis, niet de tuin, maar mijn hoofd, dat zo vol herinneringen zit, dat de lege plek die jij achterlaat daar altijd nadrukkelijk tussen zal wringen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2017 - 13:30
Lisette, knap hoe je vanaf de eerste veeg de leegte door heel het verhaal meeneemt. Interessante, intieme mijmering met die buren achter de gordijnen. :nod: Ik vraag me af of 'zich daar altijd nadrukkelijk tussen zal wringen' niet beter is. Óf: daar altijd nadrukkelijk zal wringen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2017 - 9:12
Dag Schrijvenmaar, Prachtig, beeldend en verstild verhaal. Je neemt me helemaal mee in de eerste alinea vol voorwerpen en herinneringen. Die zeggen meer dan woorden, bijvoorbeeld de "gebladderde Dinky Toys op zolder", ze roepen een hele wereld op. Ook de tweede alinea vol geluiden, geuren en beelden (leuk detail: de buren achter gordijnen) is sfeervol en treffend; maakt de pijn van het gemis voelbaar. Ik ben het eens met de wijziging die Dos voorstelt. Groet, Nel Goudriaan

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2017 - 9:28
Schrijvenmaar, Het stukje zit vol geur, geluid en gemijmer en brengt je ook weer terug tot het nu. Ontroerend.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2017 - 9:42
@schrijvenmaar, wat een mooi verstild beeld. Tijdens het lezen speelt zich een film in mijn hoofd af, ik voel mij daarin de hp. Bewondering waarop je in de volledige tekst de spanning weet vast te houden. Geen enkel woord is teveel (misschien wel in mijn reactie :) ) Gewoon prachtig, Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
8 maart 2017 - 23:42
Allen hartelijk dank voor jullie reacties! Ik probeer er deze week weer echt bij te zijn ... (@Dos: dat zijn verdorie wel twee goede suggesties - nu kan ik nog niet rustig slapen)