Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#132 - Een lege plek om te blijven

EN HET WERD WEER LENTE De eerste warme lentezon van dit jaar laat de stad stralen. De straten zijn druk en de terrasjes afgestampt. Mirjam speurt en ziet nog één lege stoel aan een tafeltje bij een man alleen. Ze manoeuvreert over het terras en vraagt of de stoel vrij is. De man knikt. Ze ploft neer en schopt haar pumps uit: haar vijftig jaar oude voeten zijn niet meer gemaakt om een hele dag op hakken door de stad te banjeren. En terwijl ze geniet van de warmte op haar gezicht bedenkt ze dat ze zich in jaren niet zo goed heeft gevoeld. De therapie heeft ze deze week afgerond en ze begrijpt dat ze helemaal geen man nodig heeft om gelukkig te worden. Als haar muntthee komt kijkt ze naar de man naast haar. Zijn sombere uitstraling steekt af tegen al die vrolijke mensen om hen heen en spontaan zegt ze: ‘Wat een heerlijke dag hè? Johan schrikt op. Hij zat net te denken aan de zoveelste preek van zijn dochters. Hij zucht. ‘Sorry?’zegt hij. Ze herhaalt haar vraag en hij ziet de gloed van de zon in haar ogen weerschijnen. En voordat hij er erg in heeft vertelt hij over zijn dochters en de druk die ze op hem leggen om een nieuwe vrouw te zoeken nu zij het huis uit zijn. De tijd verstrijkt en als de bediening vraagt of ze nog wat willen drinken ziet Mirjam dat de vijf in de klok is. ‘Een wit wijntje misschien?’ zegt ze terwijl ze Johan aarzelend aankijkt. Hij lacht, ‘Natuurlijk! Voor mij graag een biertje.’ De alcohol maakt hun tongen verder los en haar wangen worden rood als ze vertelt over haar hervonden plezier in het leven. De laten middagzon omhult hen, laat zijn grijze haren verdwijnen en haar rimpeltjes vervagen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marceline, mooi lenteverhaal; het jaargetijde past bij de (voorzichtig....) ontluikende relatie. Goede vinding om de middagzon in de laatste regel het verhaal te laten vertellen, vind ik een goed voorbeeld van "show, don't tell". Alleen deed de 1e alinea mij al wel vermoeden waar het ongeveer naar toe zou gaan. Maar toch blijft voor mij overeind; mooi lenteverhaal!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, een leuk verhaaltje. Vooral die laatste zin, heerlijk. Maar toch, denk ik: Meid, ontspring de dans. Je voelt je nu net zo lekker na die therapie. Het kan nog alle kanten op. Leuk bedacht.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, Ik zie dat dit je eerste verhaal (hier) is. Welkom met deze leuke binnenkomer. Een prettig geschreven verhaal waarin de sfeer van de lente voelbaar is. Mooie slotzin. Een verhaal dat vrolijk maakt. Een paar opmerkingen, tips: Taaltechnisch: Afgestampt > stampvol Na 'Wat een heerlijke dag, hè' ontbreekt het aanhalingsteken laten middagzon > late middagzon Een witregel na "om gelukkig te worden" zou te overwegen zijn Perspectieff: Je gebruikt nu in dit korte verhaal twee perspectieven (vanuit de man en vanuit de vrouw) Het verhaal zou m.i. sterker worden als je vanuit één persoon zou schrijven. Een suggestie bij een volgend verhaal? Dank voor deze leuke bijdrage. Groet, Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Ton Badhem, Riny en Nel Goudriaan voor jullie leuke reacties! En Nel, volgende keer zal ik nog beter op de taal- en tikfoutjes letten! Groet, Marceline