Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#132 Het bestemmingsplan

Het was alsof ze het altijd al had willen hebben. Alsof ze jaren heeft gezocht, maar nooit had gevonden. De witgeverfde spijlen, afgebladderd, leken voor haar als in een lichtbundel gevangen. De romantische uitstraling die het ooit moest hebben gehad, verzon ze erbij. Als ware het ooit onderdeel geweest van een blozende rozentuin. Linde werd automatisch teruggeleid naar die hoek van de kringloopwinkel. Een simpele vogelkooi. Vier maanden geleden besloot ze verrukt haar aankoop thuis op de vensterbank in de lentezon te plaatsen. Haar eerste vogeltje bleek geen lang leven toebedeeld. Na anderhalve maand was hij met een laatste doodskraai van de stok gekukeld. Het tweede fluitertje had zich al fladderend zo verweerd toen zij hem in de kooi wilde plaatsen, dat het kopje bleef steken bij de traliedeur. Met een beduusd gezicht had ze het levenloze vogeltje in haar hand gehouden. Toen zij het deurtje achter het derde slachtoffer sloot, vreesde ze al voor wat zou komen. Abrupt stond Linde op. Als donkere wolken dromde de herinnering boven haar hoofd. Drie leventjes in zulk een korte tijd! Deze kooi was een doodskist! Nooit had ze weer een vogel in deze kooi moeten sluiten. Wanneer het traliedeurtje sloot, leek hun lot bezegeld. Deze kooi had een lege plek moeten blijven. Twee maanden geleden besloot ze de kooi in de vergetelheid te zetten, achterin de tuin. En toen, vanochtend, klonk er een zacht getjirp van tussen het kruid. Een overreizend vogeltje had besloten even rust te nemen op het scheve stokje in de kooi. Het deurtje stond wagenwijd open en het beestje schudde zijn veren uit. Een zucht van verlichting. Linde keek met een schuin hoofd naar het tafereel, tot het krakertje abrupt weer opwipte en verdween. Ongedeerd. Een lege plek. Open deurtje. Een rustmoment. Om te blijven.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
RJG, mooie symboliek van de open kooi. Ik vond het prettig lezen, was benieuwd naar waar het naartoe ging. Er is altijd iets positiefs, dus.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@RJG, wat een wereldtekst! Ik vind het schitterend. Hoewel ik zoveel van vogeltjes houd. :crybaby: Opmerkingen: [Het was alsof ze het altijd al had willen hebben. Alsof ze jaren heeft gezocht, maar nooit had gevonden.] Hier vind ik het stuiteren. Tussen was in de eerste zin en heeft in de tweede. De twee laatste zinnen vind ik overbodig. Je hebt meer dan je punt gemaakt. Tussen je smeltende vogeltjes op de vensterbank in de voorjaarszon en/of onthoofde en je krakertje. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton Badhemd: Bedankt! Fijn om zo'n positieve eerste reactie te krijgen. @Mili, dankjewel voor je reactie! Ik zie inderdaad dat daar een tijdfout in de zin zit. Nu ik na je reactie teruglees kan ik inderdaad die laatste zinnen wel weglaten. Ik had erg het gevoel dat ik nog de zin 'een leegte om te blijven' kwijt moest en heb geworsteld deze neer te kunstelen. Nu ik het opnieuw lees was het misschien wel mooier/beter geweest ze weg te laten! Ook omdat er dan meer een stilte aan het einde valt. Leuk! Spannend, zo'n eerste verhaaltje, fijn zulke reacties.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @RJG Een binnenkomer hier met een verrassend, fris verhaal. Een mooie spanningsipbouw. De eerste zin maakt nieuwsgierig. De tweede alinea vind ik het sterkst qua woordgebruik: vlot geschreven en een geslaagde woordkeus. De eerste alinea loopt minder vlot. Je gebruikt een paar keer het woord "het" om naar de vogelkooi te verwijzen. Dat zou hij of zij moeten zijn. Zie: https://onzetaal.nl/taaladvies/verwijswoorden Je zou bijvoorbeeld zo kunnen beginnen: "Alsof ze hem altijd al had willen hebben, alsof ze hem jaren had gezocht, maar nooit gevonden." (Ik doe maar een suggestie) Ik ben het met mijn voorgangers eens dat de laatste twee zinnen overbodig zijn. Een mooie ontknoping in de laatste alinea. Ik heb genoten van dit verhaal en hoop hier meer van je te lezen. Nel Goudriaan

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk verhaal. Ach die arme eerst drie..., maar dan komt het krakertje en daarna ook de opluchting van Linda. Een openstaand vogelkooitje: een leuk plekje om even te blijven. Goed gevonden.