Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 132 Leeg

# 132 Soms raakte Irma het bureautje aan dat tegen de - op verzoek - knalroze geverfde muur stond. Dan streek ze met haar wijs- en middelvinger over het blad, vanaf de hoek tot aan de plek waar het kleurboek lag. Eefs kamer leegruimen zou helpen bij de verwerking, zei de therapeut. Tot vandaag was ze niet verder gekomen dan stofzuigen, het sterrengordijn openen en weer sluiten, afstoffen, de foto oppakken en weer neerzetten. Het geheugen is zoveel milder dan foto's, dacht ze, terwijl ze naar Eefs lachende gezicht keek, blonde krullen op het kale hoofd plaatste en de donkere kringen onder de ogen wegpoetste. 'Mam? Mamma?' Met een ruk draaide ze zich om naar het ledikant, maar het bed was leeg en onbeslapen. Ze vouwde een verhuisdoos in elkaar, zuchtte diep en opende de la van het bureautje. Ze pakte er een handvol kleurpotloden uit en legde die op het blad naast het kleurboek. Ze streek over het kaft, opende het boek en bladerde het door. Eef had een goed gevoel voor kleuren en werkte heel netjes. Ze had haar vaak geprezen. Was het vaak genoeg? In het midden van het kleurboek kwam ze twee bladzijden tegen zonder tekeningen. Twee blanco pagina's. Of, nee, toch niet blanco. In Eefs handschrift stond met grote letters bovenaan de linkerpagina: Voor mama. En onderaan de rechter: Van Eefje. Er tussenin zat de omtrek van een hart. Ze drukte de pagina's tegen haar borst. Ik zou wel in het boek willen kruipen, dacht ze, veilig tussen de ingekleurde blaadjes. Een lege plek om te blijven .

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, traag, verstild voer je de handelingen van de moeder op. Als je de tekst van boven tot onder scant, zie je dat je vier keer een zin met Ze begint. In de vijfde alinea zelfs drie keer. Persoonlijk zou ik dit doorbreken. De associatie lege plek versus niet ingekleurde pagina's fraai getroffen. Mama, mamma, het is beide goed.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het geheugen is zoveel milder dan foto's, dacht ze, [...]
Mooi! De laatste zin hoeft voor mij niet. Ik ervaar die als een storende anti-climax.
Eefs kamer leegruimen zou helpen bij de verwerking, zei de therapeut..
'[...] had de therapeut gezegd.' lijkt mij. Naar mijn smaak een zeer mooie, ingetogen, invulling van de opdracht, vanwege de balans. De emotie en het gemis blijven onder controle, maar desalniettemin - of net daarom - grijpt dit stukje me geloofwaardig en niet opdringerig bij de strot.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan nog steeds niet technisch lezen: letten op taal- en of stijlfouten. Een heel gevoelig verhaal over het verlies van een kind. De blanco bladzijden met alleen van- en voor- en met het hart in het midden... Prachtig geschreven Willemina.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, wat een mooi verstild beeld, van een rouwende moeder. De details onderstrepen haar proces van verwerking. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, de nachtmerrie van iedere ouder. Je beschrijft het heel mooi. Alsof de moeder alles van een afstandje beleefd omdat de pijn anders niet te verdragen is.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Sterke scene. Het stofzuigen en stoffen geven de wens aan de kamer in stand te houden - schoonmaken is immers geen opruimen. De doos wordt in elkaar gevouwen, meer niet. Goed gekozen details in naar mijn smaak functionele en ritmische zinnen. Niets meer aan doen ;)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou wel in het boek willen kruipen, dacht ze, veilig tussen de ingekleurde blaadjes. .
Deze zin - de prachtigste in mijn ogen - zou ik ook als eindzin laten. Mama zoekt de veiligheid, zoekt naar wat rest van haar kind, zoekt naar genegenheid en troost.  De stilte, de ingetogenheid, de eenzaamheid in de volledige tekst kruipen onder de huid. Ik dacht eerst dat leeg en onbeslapen dubbelop waren, maar hier past het. Dat - op verzoek - breekt de eerste zin m.i.. maar is begrijpelijk om Eefs laatste wensen in te willigen. Complimenten Willemina voor een roerende, diepe tekst.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Normaal gesproken heb je gelijk en ik probeer het meestal ook te voorkomen. Hier zou dat ook gemakkelijk kunnen, door af en toe een komma te plaatsen en de zin door te laten lopen. Ik heb het geprobeerd, maar het werkt voor mij niet in deze tekst. Het verandert iets aan het bijna hypnotisch handelen van Irma. Bedankt voor je mooie reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Bedankt voor je (hele) mooie woorden en feedback. Ik had, voor ik deze scene plaatste, de laatste zin weggehaald en hem daarna toch weer toegevoegd. Dat geeft wel aan dat ik zelf ook al twijfelde. En nog steeds. Zonder de laatste zin vind ik het wat abrupt eindigen. Ik denk hier nog even over na. Nogmaals dank voor je fijne reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Rini, Bedankt voor je leuke reactie en compliment. Daar ben ik blij mee. & Connie, Leuk om je gezicht te zien. :) Ook jij bedankt voor je fijne reactie. Groet, Willemina

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag @Wilhelmina, Een verhaal dat raakt, je bent heel dicht in huid van de rouwende moeder gekropen. Zo breng je haar gevoel heel zuiver over. Het kleurboek dat je al noemt in de eerste alinea, komt aan het eind op een ontroerende wijze terug. De kleurpotloden die de moeder (eindelijk) uit de bureaula pakt geven even een inkijkje waar de moeder mee worstelt: heeft ze haar dochter vaak genoeg geprezen? Heel overtuigend en subtiel verteld. Elk detail doet ertoe. Dank je wel voor deze prachtige invulling van de weekopdracht. Groet, Nel Goudriaan

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, Nog bedankt voor je prachtige woorden. @ Meta, Ook jij nog bedankt voor je fijne reactie. @JanP, Mooie woorden. Dankjewel. (Ik heb de laatste zin uiteindelijk toch weggelaten en aan de voorgaande zin toegevoegd: (veilig tussen de ingekleurde blaadjes), en daar blijven.) @Dos, Dat had ik willen zien ...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie, Bedankt voor je mooie commentaar en complimenten. Ik ben daar erg blij mee. @ Nel, pardon: SchrijfcoachNel ;) Wat leuk dat je naast het schrijven bent gaan coachen! Gefeliciteerd! Ook jij bedankt voor je mooi woorden. Die doen me goed. Dankjewel. @TonBadmen, Wat een toffe reactie! Dankjewel. @Allen, Sorry voor mijn late reactie. Ik stel feedback enorm op prijs en wil dat ook laten weten. Ik heb even gewacht tot opdracht #133 afgelopen was omdat het zo vervelend is om oude verhalen tussen de nieuwe te krijgen, nou ja, dat vind ik zelf dus. ;)