Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#132 Een lege plek om te blijven

1 maart 2017 - 20:48
Volwassen liefde is waar je volledige vrijheid aan de ander kan geven. In goed vertrouwen, dat natuurlijk wel. Vertrouwen is in echte liefde onmisbaar en tegelijkertijd zo kwetsbaar en moeilijk. Niemand wil bedrogen worden en toch gebeurt het onder je ogen. Hoe vaak weet de omgeving van een persoon al, dat diegene bedrogen wordt en heeft hij of zij het vertrouwen nog volledig in de bedrieger. Of andersom: iemand is continu in de hoogste staat van paraatheid om te controleren of het gestelde vertrouwen niet geschaad wordt. En dat dan de liefde wankelen gaat. Daartussenin staat het evenwichtige vertrouwen in elkaar, dat de liefde zo broodnodig heeft. Zonder vertrouwen geen liefde en zonder liefde geen vertrouwen. Of is de liefde zo onbaatzuchtig, dat zij zonder vertrouwen kan? Of wordt liefde dan een echec? De liefde is mooi in haar warmte, omgeeft ons op wonderbaarlijke wijze in haar kosmische straling als wij wakker zijn en slapen. Geborgenheid geeft zij, veiligheid schenkt zij ons, ieder etmaal weer opnieuw zolang wij leven. Daarna blijft liefde doorgaan, zij stopt niet aan de rand van het leven, zij regeert over de dood heen. Zij laat ons niet los, toch geeft zij ons alle ruimte die we nodig hebben om een volkomen mens te kunnen zijn. Met al de menselijke beperkingen, die wij rijk zijn, kunnen we liefde ervaren, ieder op zijn eigen wijze. De liefde is ongrijpbaar, niet tastbaar, niet maakbaar. Liefde creëren: wanneer en waar we maar willen? Dat is onmogelijk, gelukkig maar. Liefde komt zomaar op je af, op een onverwachts moment en dan laat zij je genieten! Een lege plek om te blijven, om de ander te omgeven.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2017 - 22:12
Dank je Mili. Weer een woord opgezocht: eigenste. Dank je Meta. Verhaal in een volledig vrij te kiezen vorm, de opdracht deze week. Na enig zoeken kom ik via: http://www.betekenis-definitie.nl/verhaal punt 5: relaas oftewel een ander woord voor betoog. @ schrijfcoach Nel, met heel veel plezier deze opdracht gedaan en veel geleerd van de daarbij behorende zoekactie! Heel veel plezier en succes met je schrijfcoachwerk hier!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
4 maart 2017 - 23:38
Dag mw.Marie, Een mooie mijmering over de liefde, zelfs over de dood heen, kon ik je maar geloven! Vertrouwen hebben in elkaar - hoe vertrouwen?, wat vertrouwen? - liefde is de ander gunnen dat hij of zij wel eens gevoelens voor een ander heeft, of een andere weg wil inslaan dan die jij uitgedokterd hebt - niemand is iemand anders zijn bezit... de geliefde persoon een goede dag wensen en hopen dat die persoon de volgende dag nog in je leven is, hem of haar de vrijheid geven om zijn of haar eigenste leven te leiden, dat is liefde. maar misschien zie ik het verkeerd. :o

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2017 - 9:49
@mwMarie, een mooi weergegeven gedachtegang over de liefde en het vertrouwen. Een persoonlijk, maar kwetsbaar onderwerp. Erin geloven dat het bestaat Is niet voor iedereen weggelegd. Geloven Is ook geen weten, maar vertrouwen dat het mogelijk Is. Vond het fijn om te lezen. Groet Connie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2017 - 11:07
mwMarie, Wat heb jij je in dit onderwerp gebeten; prachtig. Waar een schrijfopdracht je al niet toe kan brengen. Ik heb het met interesse gelezen. (Dank voor je link).

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2017 - 13:38
Dan u wel Blavatski. Wat een prachtige reactie, heel graag gelezen van u! Helemaal met u eens zelfs, niemand is iemands bezit. Het spijt me dat ik u op dat spoor zette, was zeker niet mijn intentie. Liefde is onbaatzuchtig en toch als er echt liefde is, heb je er zoveel baat bij en dan alleen als je bij machte bent om het ook retour te geven, dan krijgt liefde naar mijn gevoel pas de glans, waar het zo van blinken kan! Fijn om zo van gedachten te wisselen, dank u nogmaals!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2017 - 13:41
Dank je Connie, voor je mooie woorden. In liefde geloven kan heel moeilijk zijn, maar toch kan het ineens om de hoek komen kijken in je leven. Vertrouwen daarop kan hoopvol stemmen, denk ik persoonlijk. Een liefdevolle zondag Connie!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2017 - 13:43
Dank je wel Riny, ik zie dat je sedert 2013 hier schrijft. Dat voelt als extra compliment, fijn dat je het waardeert. Ik heb de schrijfcoach leren kennen tijdens het schrijven hier, dat gaf mij de volledige vrijheid te benutten en eens een andere weg in te slaan.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
5 maart 2017 - 13:47
Dank je Maddbrug. Fijn dat je mijn tekst wilde lezen en van commentaar voorziet. Het is een betoog, zoals boven in de link uitgelegd. Als het voelt als een kreet, denk ik aan richting paniek. Dat is niet wat mij dreef bij het schrijven van deze tekst. De combinatie van vertrouwen en liefde is mijn trigger.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 maart 2017 - 16:01
@ schrijfcoach Nel, met heel veel plezier deze opdracht gedaan en veel geleerd van de daarbij behorende zoekactie! Heel veel plezier en succes met je schrijfcoachwerk hier!
Dag mwMarie, Dank voor je goede wensen. Je hebt er een gloedvol betoog van gemaakt op een geheel eigen wijze. Het begint als een redenering maar de middelste alinea (vanaf "Is liefde te mooi.." tot "maakbaar") klinkt als een lofzang op de liefde die me doet denken aan 1 Korinthe 13 in de bijbel. Misschien kun je dat accentueren door dat deel tussen witregels te plaatsen. Een kleine verandering is daarvoor nodig: 'De liefde is mooi in haar warmte' In de derde alinea zet je je betoog voort. De slotzin past heel mooi. Taaltechnisch: daartussenin is één woord het vertrouwen in elkaar die > dat Zou dat fijn zijn: liefde creëren (dubbele punt)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
6 maart 2017 - 18:36
Dank je schrijfcoach Nel. De verbeteringen aangebracht en je inspireert me om de middelste alinea te herschrijven. Ik vind hem zelf veel mooier zo. Dank voor je prettige reactie!