Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#131 - En dan

En dan zei hij zoiets als: ‘Ik lijk wel gek, het is vakantie. Ik zou met mijn vrouw en mijn kinderen op het strand moeten lopen. Uitwaaien. Wat doe ik hier?’ En dan zei ik: ‘Je kinderen zijn trots op je. Straks kun je ze weer aandacht geven.’ En dan zei hij zoiets als: ‘Ik ben moe. Zo moe. Als ik nu ga liggen, kan ik een week slapen. Dit kan niet gezond zijn.’ En dan zei ik: ‘Je kunt niet slapen. Er is te veel te zeggen, te veel te doen.’ En dan zei hij zoiets als: ‘Hoorde je ze schreeuwen. En schelden. Ik doe onaangedaan, maar het snijdt door mijn ziel. Na al die keren zou ik er toch tegen moeten kunnen, het zou me toch niets meer moeten doen?’ En dan zei ik: ‘Als het je niets meer zou doen, zou je net zo goed dood kunnen zijn.’ En dan zei hij zoiets als: ‘Waarom was ik niet scherp genoeg? Mijn boodschap kwam niet over, ze begrepen me niet. Heb ik wel de goede antwoorden?’ En dan zie ik: ‘Niemand heeft de goede antwoorden, maar die van jou zijn het beste. En dan, als hij zijn zorgen, zijn vermoeidheid, zijn onzekerheid, zijn spijt kwijt was, dan kwam het licht terug in zijn ogen. En zijn vastberadenheid. En zijn overtuiging. En dan zei hij: ‘Dank je wel!’ En dan zei ik: ‘Dank je wel? Waarvoor dan? Ik heb niets gedaan.’ En dan keek hij me even aan. ‘Je hebt alles gedaan.’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[En dan zie ik: ‘Niemand heeft de goede antwoorden, maar die van jou zijn het beste.] En dan zei ik: 'Niemand heeft de goede antwoorden, maar die van jou zijn de beste.] En dan zei ik: 'Waarom doorbreek je niet eens je thema?' En dan zei hij: 'Ik kan niet anders.' En dan zei ik: 'Waarom reageer je zo weinig op anderen?' En dan zei hij: 'Ik kan niet anders.'

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een prachtig stukje, gs! Niet gekozen voor één politicus, maar een universele invulling. Poëtisch ook door het herhaalde ‘En dan zei ik' Je verhaal raakt me.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stand by your man. Want het zijn helaas nog steeds erg veel mannen die het politiek ver schoppen. Mooie uitwerking van de opdracht. Achter iemand staan heeft vooral te maken met luisteren en de juiste dingen op het juiste moment zeggen - of zwijgen. Was het iemand of was het zijn innerlijke stem?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili,
[En dan zie ik: ‘Niemand heeft de goede antwoorden, maar die van jou zijn het beste.] En dan zei ik: 'Niemand heeft de goede antwoorden, maar die van jou zijn de beste.]
Ben geneigd met je mee te gaan, maar dit is waarschijnlijk toch geen simpele kwestie van goed of fout: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/106/beste…
En dan zei ik: 'Waarom doorbreek je niet eens je thema?' En dan zei hij: 'Ik kan niet anders.'
doet me vermoeden dat je de vorm van mijn verhaal wat minder geslaagd vindt.
En dan zei ik: 'Waarom reageer je zo weinig op anderen?' En dan zei hij: 'Ik kan niet anders.'
Dat ik me liever verstop achter een verhaal, dan me blootgeef door een reactie, zou een antwoord kunnen zijn. Maar hier ligt wel wat huiswerk voor mij. Dank voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, @Willemina, dank voor jullie reacties. Ik heb het idee dat we twijfel en onzekerheid in onze naaste omgeving accepteren en vaak zelfs sympathiek vinden, maar dat we het bij politici een doodzonde vinden. Maar waar laten die politici hun twijfels dan? In mijn verhaal ging ik uit van een politicus en een vertrouweling (en ik heb in de eerste zin bewust gerefereerd naar 'mijn vrouw' omdat ik het geen rolbevestigende 'Stand by your man' wou laten zijn)

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Universeel toepasbaar, maar goed voor te stellen bij elke willekeurige politicus. Beschrijf je hier een innerlijke dialoog of een gesprek tussen twee personen?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het thema van onzekerheid bij een politicus mooi en realistisch. De vorm vind ik zelf niet zo prettig lezen, ik heb halverwege de neiging om daardoor af te haken.