Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#130

‘Ik ga, papa.’ ‘Willemijn!’ Papa's snor trilt van woede. Zijn bezoeker kijkt weg. Ik sla de deur achter me dicht en stommel de trap op. Peter Poelmans, bankdirecteur. Moet ik me met hém verloven? Die man is even saai als zijn naam klinkt. Grijs pak, bordeauxrode das, glad haar met een scheiding waar je een lat kan naast leggen. In mijn kleerkast zoek ik mijn verkleedpak. Vastberaden om deze avond te genieten, kleed ik me om. Ik friseer mijn blonde haren en spuit goed door met mama’s haarlak. Het halve leeuwenmasker contrasteert met de zwarte lippenstift van Lydia, niet de vriendinnenkeuze van mijn ouders. * ‘En nu,’ Lydia’s ogen glinsteren achter haar masker als we de parochiezaal verlaten, ‘bezoeken we een échte tent. Die preutsheid hier zelfs onder de maskers… ‘ Ik kijk verontrust. ‘Lydia, waar…’ Ze knijpt haar ogen tot spleetjes. ‘Je bent te braaf, Willemijn. Maak plezier, dans.’ Ze draait een rondje op haar hakken en wankelt tegen mij aan. ‘Flirt, alvorens je één of ander snerthuwelijk aangaat.’ Haar adem tegen mijn wang. Een snik ontsnapt haar. De glans in haar ooghoek verdwijnt met een vingerveeg. We stappen zwijgend naast elkaar. Vragen naar wat ze meedraagt kan onze vriendschap ondermijnen. Ik kijk haar van opzij aan. ‘Met jou komt alles goed, geloof me.’ Ze houdt mijn hand vast. * Vrolijke volksmuziek, doorspekt van vals gezang en gelach. Papa keurt elk volkscafé af. ‘Amuseer je.’ Lydia knipoogt en verdwijnt naar Cleopatra. ‘Net binnen en reeds in de steek gelaten?’ Een Tarzan tenue, een woeste pruik en een vrolijke stem die niet dronken klinkt. Het Zorro-masker past er niet bij, maar stoort me niet. ‘Kom mee dansen, leeuwtje.’ Hij trekt me mee. Een uur later omstrengelen zijn armen me nog altijd. De kus op mijn mondhoek fladdert tot in mijn buik. Mijn handen glijden naar zijn nek. De tedere kus die volgt, biedt beloftes. ‘Ik hou van je.’ De schok die ik zou moeten voelen, dringt niet door. De ware vinden op een uur tijd lijkt me absurd en toch… ‘Ik heb je zien lopen, Willemijn.’ Hij trekt zijn masker af en kust me opnieuw met een hartstocht die ik herken uit de boekjes die onder mijn matras liggen. Papa zou het moeten zien. Zou hij het waarderen dat zijn toekomstige schoonzoon een kroeg opzoekt? Dat Tarzan enkel gekend is als 'meneer de bankdirecteur?'

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp het begin niet helemaal, waar ben ik, met wie en waar? In het eerste stuk raak ik de kluts al kwijt. Moet verloven, dat is wel heel erg ouderwets. Niet doen hoor. Gaat ze naar carnaval? Je gaat toch niet een snerthuwelijk aan? Met een dansje vooraf los je dat niet op. Tarzan met een Zorro masker brengt mij tot gehele verwarring. Mis ik het Zuidelijke om dit verhaal te begrijpen? De opbouw in drie delen vind ik goed gevonden, Marlie.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal. De hp mag van mij in het begin wel een leeftijd of iets dergelijks krijgen. Nu leek het door 'papa' om een jong meisje te gaan. Als je er een gemaskerd bal van maakt kan het een historisch verhaal worden waar de verplichte verloving beter in past. Hoewel ik niet van mening ben dat het ouderwets is. Met een beetje fantasie kan het met een enorm rijke pa en dochter die erft ook prima.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, maddbrug en Tilly's Snert in de betekenis van waardeloos? In Lydia's ogen is een huwelijk waardeloos als het gaat om trouwen zonder liefde. Een goede partij werd destijds belangrijker geacht. Zeker voor haar een onmogelijke zaak, als je goed leest. Tilly's, Mss had ik idd beter 'vader' gebruikt, om een zekere afstand en beleefdheid te houden zoals vroeger. Nader beschouwd is het een verhaal met anachronisme (gedwongen huwelijken versus haarlak die slechts in het begin vd jaren '50 in Europa is doorgebroken)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ik heb je verhaal verschillende keren doorgelezen. De tweede alinea is inderdaad wat verwarrend, maar ik meen er op uit te maken dat Lydia verliefd is op Willemijn. De laatste alinea, waar de brave meneer de bankdirecteur feitelijk twee keer zijn masker afdoet, vind ik origineel bedacht.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee en leuk geschreven. :) Na de eerste alinea dacht ik wel al gelijk dat ze haar huwelijkspartner zou tegen komen bij het feesten, wat voor mij de verrassing er vanaf haalde.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal wat je twee keer moet lezen maar dat geeft niets, het hoeft niet allemaal hapklaar te zijn. 'Moet ik me met die man verloven,' geeft meteen al aan dat het om een 'moetje' gaat, iets wat denk ik niet vaak meer voorkomt. Plaats het verhaal wat terug in de tijd, maar dat mag de pret niet drukken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlies, Lydia kent blijkbaar de problemen van een huwelijk zonder liefdeservaring. Omdat het in delen Is opgebouwd, vind ik het verhaal toch iets verrassends hebben, ook al Is het slot niet onlogisch. Leuk geschreven, Connie

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond het wel verrassend, was ook wat gedesoriënteerd in de tweede alinea maar vind dit wel bij het chaos van Carnaval passen. De sfeer zit er goed in. Mogelijk moet je nog even goed kijken of je de camera goed richt en niet (te veel) zwabbert / wisselt.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, Dreaming, Anton, Connie, Odile, Dank jullie allemaal voor de reacties. Meta, Lydia is niet noodzakelijk verliefd op Willemijn, maar is wel lesbisch. Dat ze naar Cleopatra gaat in derde alinea bewijst het. De snik en traan zijn meer uit frustratie dat ze (thuis of elders) niet begrepen wordt. Odile, Met het richten vd camera bedoel je, denk ik, niet zozeer het perspectief? (ik heb mijn best gedaan om alles vanuit Willemijn, 'ik' , te laten zien.) Bedoel je mss, eerst de huiskamerscene, dan een straatscene en uiteindelijk de kroeg? Eigenlijk was de tweede alinea langer uitgesponnen. Ik kon ze ook volledig weglaten. Wat ik wilde verduidelijken, was hoe het masker vd bankdirecteur werd opgeheven, terwijl Lydia met haar masker moest blijven leven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Komt denk ik doordat niet hyperduidelijk is wie wat zegt, past een beetje bij Carnaval, toch? Dat krijg je een beetje ook doordat je de ik laat vertellen en een dialoog hebt, onderbroken door handelingen. Dan weet ik niet meer wie aan het woord is of handelt. Was het de ik, die ander, tegen wie zegt ze het? Ben ik nu duidelijker? En inderdaad in die krappe 300 woorden heb je drie settings, wat het niet eenvoudiger maakt.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, inderdaad heb ik het verhaal ook enkele keren moeten lezen voor ik het "door had'. Als je het eenmaal "door hebt" is het een heel leuk verhaal met een onverwachte clou. Alle drie worden gelukkig; Pa krijgt zijn zin, Willemijn vindt haar geliefde en de geliefde is waarschijnlijk al een tijdje verkikkerd aangezien hij Willemijns vader heeft ingezet. Knap, hoor! :o