Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#129 dystopie

wekelijkse schrijfopdracht #129: dystopie Het is een mevrouw, maar niet echt. Ze voelt koud en glad. Aan een stijve arm zit een hand zonder vingers. Ik strijk over de ruwe stompjes. Het voelt vreemd brokkelig, anders dan de rest. Ik snap niet wat zij hier doet. Oma heeft me uitgelegd dat het veld een plek is waar vroeger mensen woonden. Of in elk geval bouwden. Ik vroeg waarom ze iets bouwden waarin ze niet woonden, maar oma wist het ook niet precies. En zij weet het meest van iedereen, omdat haar oma haar altijd over vroeger vertelde. Oma vertelde dat toen de gebouwen kapot gingen, niemand wist hoe ze gemaakt moesten worden en dat daarom de resten nu ons veld vormen. Papa had gezegd dat ze mijn hoofd niet met die rare praatjes moest vullen. Je kunt niet zomaar over het veld lopen. Soms moet je klimmen, soms moet je kruipen. Ik moet oma veel helpen, maar vind het fijn dat ze mijn mevrouw wil zien. Papa had het niet normaal genoemd. Ongezond. Oma wilde toch mee. Oma is bijzonder. Misschien kan ik later oma worden en over oma vertellen. Waar is de mevrouw nou? Ergens een beetje onder. Maar waar? Ik weet het niet meer. Ik zoek. Sjor aan stenen waarvan oma zegt dat ze zo recht zijn, omdat ze door mensen gemaakt zijn, al weet ze niet hoe. Geen mevrouw. Ik duw en schop tegen alles wat los of halfvast zit. “Ho!” roept oma, “zo doe je je pijn.” “Ze was er echt!” “Ik geloof je. En het is jammer ...” “Wat?” Oma stopt met praten en kijkt gek. “Toch nog een schat,” zegt ze, terwijl ze iets oppakt. Iets vreemds. Het past makkelijk in haar handen en heeft ook de rechte door mensen gemaakte vormen. Het kan iets buigen in haar handen, maar niet veel. Het floept open. Wittige dingen zitten erin. Een beetje bruinig. Ritselig als droge grassprieten, maar veel groter. Ze flapperen heen en weer, maar zitten aan één kant allemaal vast. Vol zwarte priegels. “Wat is het, oma?” “Geen idee.”

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En nu laat je mij piekeren wat het is. Het haar van de pop? Wittige dingen, een beetje bruinig? En de zwarte kriebeldingen? Mieren? Ik stel me er van alles bij voor, maar wat oh wat is het nu? In de rest van je verhaal neem je me helemaal mee. Zo realistisch en toch onwerkelijk. Een echte schrijvenmaartekst.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha Elyse, nu dacht ik toch echt dat ik best duidelijk was. Alleen over de kriebeldingen zat ik nog te dubben, omdat ik al vreesde dat ze teveel aan iets wat echt kriebelt doen denken. Ik kwam terug, om er stiekem 'priegels' van te maken en zie dat jij inderdaad al last van de kriebels had. Weet nu alleen niet of dat ene woordje zoveel duidelijker is ... Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo horen oma's te zijn. Volledig en onvoorwaardelijk meegaan in de fantasie van hun kleinkinderen. Als de 'leproze' mevrouw niet tevoorschijn wilt komen, helpt oma haar kleinkind. Ze vindt iets, waarvan ze zelf niet weet wat het is. Hoe moet ik het dan weten? Heb linker- en rechterhersenhelft afgepijnigd, zonder resultaat. Ben wel nieuwsgierig.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
jeetje en ik dacht echt best duidelijk te zijn jammerlijk gefaald :crybaby: is er dan niemand die mij begrijpt? :crybaby: :crybaby: :crybaby: misschien heb ik dan toch meer slaap nodig om helder te kunnen schrijven, maar als ik slaap, kan ik niet schrijven - welk een aporie!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Welk een aporie' is op zich al mooi genoeg. En je tekst ook schrijvenmaar. Misschien ben je alleen bij de beschrijving van de schat in slaap gevallen en werd het een mysterie. Nu zelfs beide hersenhelften van onze lievelingsaap niets zinnigs hebben opgeleverd, durf ik net zo gek te kijken als oma. Maar laten we nog even wachten of andere generaties te hulp zullen schieten.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
soms is iets in je eigen hoofd zo logisch ... maar het blijft leerzaam geconfronteerd te worden met het feit dat mijn logica buiten mijn hoofd enkel chaos en mysterie blijkt

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een kerkhof en een vreemdsoortig kunstgebit? Dat is het beeld dat ik tijdens het lezen van je tekst krijg. Een stenen beeld, half afgebrokkeld. En gelige tanden. Marmeren grafstenen. Ik ben benieuwd. :?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
haha, een kunstgebit :D dat had ik nou niet verzonnen! maar ik ben toch een beetje blij dat ten minste iets van wat ik schreef enigszins overkwam! ik dacht dus aan een vervallen kerk/ kathedraal -ooit ingewikkeld gebouwd, maar niet om in te wonen-, idd met een begraafplaats erbij, en idd een half afgebrokkeld beeld maar duidelijk valt het niet mee iets simpels als een boek te omschrijven als men al lang vergeten is wat boeken ooit waren, en geen woorden meer kent voor bladzijden of letters ...

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat schrijft maar, erop los, bedoel ik, zich niet afvragend in welke toestand de lezer achterblijft. Vannacht flarden van dromen aan elkaar proberen te rijgen, in een poging te achterhalen wat die oma daar gevonden zou kunnen hebben. Niet verder gekomen dan een oude, gehavende opvouwbare parapluie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat schrijft maar, erop los, bedoel ik, zich niet afvragend in welke toestand de lezer achterblijft. Vannacht flarden van dromen aan elkaar proberen te rijgen, in een poging te achterhalen wat die oma daar gevonden zou kunnen hebben. Niet verder gekomen dan een oude, gehavende opvouwbare parapluie.
Je was me net voor. Ben blij dat ik over die paraplu droomde. Daar kan ik me tenminste een voorstelling van maken. Je blijft mysterieus, schrijvenmaar.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Een intrigerende tekst. Bij: 'Ze voelt koud en glad. Aan een stijve arm zit een hand zonder vingers. Ik strijk over de ruwe stompjes.' dacht ik aan een beeld van marmer, echter door: 'het voelt vreemd brokkelig,' twijfelde ik weer omdat brokkelig voor mij niet de associatie met marmer heeft. Nu ik weet dat het een kathedraal is, zou het beeld van een zachte steensoort kunnen zijn en past brokkelig wel. Interessant hoe het op te roepen beeld vd schrijver (zender) wordt ontvangen door de lezer. Zo ook de vondst van het boek: Ik dacht aan zo'n inklapbare haarborstel. Oma en kleindochter hebben geen beharing meer en weten niet waar het voorwerp voor dient. :)