Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#129 Muren - Dystopisch Drieluik

I Op een willekeurige aardkorst kruip ik over losliggende stoeptegels en ontbrekende fietspaden, de wereld beeft hier te vaak. Een eindeloos leger verkeersdrempels houdt het razende verkeer in toom, zo zijn er alvast golven voor de tsunami. Daar, aan de overkant kleeft een vrouw tegen een poster, ze hangt van losse draden aan elkaar. Teisterende liefde denk ik, maar dat is persoonlijk; liefde is een inplant. Het kan ook zomaar sluipende ouderdom of honger zijn een worstvergiftiging. Hartstocht, jeugd, welvaart het is allemaal aan rafelen onderhevig, een gekleurde sluier valt en een gezicht is het oude niet meer. Zie, de stad is mijn strand en het regent bovendien er is waarachtig nattigheid aan de hand, alleen moet het zandgehalte nog groeien. In vochtige toestand wordt de korst plastisch, de waardige houding van de honden komt daarop beter tot zijn recht ik zie ze stuiven, de oren in de nek. Wonderlijk hoe een hoofd jachthonden maakt van opgeknipte poedels. II Over een willekeurig zebrapad ligt een meisje. Overstekende mensen zeggen 'Zij hoort hier niet.' Sommigen fluisteren, anderen denken het: Zij hoort hier niet. Terwijl een zwerfhond de hielen van het kind likt springt een mannetje op rood, geraas zwelt aan zij hoort het niet. Ze telt hoeveel strepen nog tot de overkant. III Kijk, daar kleeft haar moeder, gewikkeld in de verstikkende schaduw van meters stof en vijftig graden Celsius, kleurrijk en synthetisch. De poster draagt de gesluierde pijn met opgeheven lijm, nuances lenen zich wonderbaarlijk, dekken haar naakt alsof het niet bestaat. En zij, weet zij nog wie ze wast, wanneer ze op haar röntgenfoto de schaduw van verboden wegen dept? De muur morst vraagtekens, steunt een eindeloze vlakte die haar waardigheid van vaalgrijs tot dieprood bont vermomt zodat zij het nooit was. ('proëzie' bewerking van eerdere dystopie.)

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik het niet helemaal begrepen heb, vond ik je proëzie erg prettig om te lezen. Je gebruikt originele en sterke metaforen en mooie beschrijvingen. 'Wonderlijk hoe een hoofd jachthonden maakt van opgeknipte poedels.' viel mij vooral op. Hoe kóm je erop!

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, Ik vind het een heel mooi gedicht, of ik het volledig begrijp is een ander verhaal. Het is een bijzonder beeldende tekst. Vermoedelijk lees ik het deze week nog een aantal keer. Groet, Annemieke

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, het is te veel om te bevatten. Ik ken geen ander die zo met taal speelt als jij doet. De muur die morst, een vrouw die tegen een poster kleeft, opgeheven lijm. Je brengt werkwoorden tezamen met zelfstandige naamwoorden op een ongekende manier. Ik heb een vermoeden dat je dystopie in Afrika beschrijft waar het gros van de mensen zich dagelijks het vege lijf dient te redden. Nog een prachtige speling: [En zij, weet zij nog wie ze wast, ...] Hier moet was staan, denk je, maar nee! Je zou opgesloten moeten worden en verplicht tot alleen maar schrijven.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marije, dank je wel voor je positieve reactie. In een dystopie gaat het meer om aanname dan om begrip, dat is wel een beetje de strekking. ;) Maar misschien helpt enige opheldering van wat ik met dit distopische drieluik probeer te zeggen: I De vervorming. Het pragmatisch aanschouwen, eerst nog logisch proberen te verklaren en vervolgens (noodgedwongen, ter overleving?) idealiseren van een absurde situatie binnen een ingedamde wereld. Geleidelijk vervormt de geest beelden. II De verkilling. Alleen dieren en kinderen hebben nog gevoel, (vergeefse) hoop. III De realiteit. De vernedering. De pijn. De ontkenning. Muren. @Annemieke, dat je het vermoedelijk nog een aantal keer wil lezen is voor mij al een groot compliment. Volledig begrijpen is denk ik niet altijd nodig in poëzie, er is nooit maar één interpretatie mogelijk. Dat is, mijns inziens, ook eigenlijk de bedoeling en de uitdaging ervan. Misschien lees je het weer anders in het licht van het bovenstaande. Maar wat voor mij telt, is de betekenis die de beelden bij jou oproepen. Hartelijk bedankt voor jullie aandacht.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie uitleg bij een intrigerende tekst, elysevdr. Jouw land van verblijf kennende, associeerde ik de tekst met Zuid- of Midden-Amerika en de transitie waarin 'tweede-wereld-landen' gevangen zitten.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, je (h)erkent me. :) Afrika en dictatuur, het laat me (ons) niet meer los. Er zijn beelden die overal doorheen blijven walsen. Dystopie ligt ook zonder robots voor het oprapen. Maar hoe mooi weet jij mijn zinswendingen op te rapen (zo is het inderdaad 'wast' en niet 'was' en is de opgeheven lijm een weloverwogen keuze die vele facetten kent). De verplichting lijkt me een heerlijke, maar het opsluiten wordt lastig want vanaf mijn berg fladder ik zo over die muur heen (zolang de monarchvlinders mij de weg nog kunnen wijzen). Je compliment doet me meer dan goed, merci! :{}

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, ik moet nog veel bladgroen en levertraan tot me nemen om dit soort teksten ten volle te kunnen waarderen. Ik merk dat ik al een aardig eind op weg geraak als ik alle rationaliteit achter me laat, de boel de boel te laten en mijn gedachte de vrije loop te laten. Er ontstaan grappige beelden, zelfs filmisch. Als ik er een stickie bij zou roken zou ik euforisch kunnen worden en onvermoede verbanden zien. Jammer, ben pas gestopt met roken. Gevaarlijk vaak en met plezier herlezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las je gefascineerd en snapte er natuurlijk geen snars van - je kent me inmiddels. Je tweede deel, daar kan ik, geloof ik, wel wat mee, mits in de juiste stemming, en hoe in deel I een hoofd jachthonden maakt van opgeknipte poedels, vind ik zelfs heel herkenbaar en raak geformuleerd. Ook dat het allemaal aan rafelen onderhevig is. Maar ik moet het met de details doen die me opvallen en kan me niet laten vangen door je wonderlijke schrijfsel.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik print t uit en ga mij verdiepen in jouw drieluik. Ik wil daar de tijd voor nemen, Drieluiken fascineren mij, mijn vriend schilderde er een aantal ooit. Toen ontdekte ik dat drieluiken afzonderlijk en/ofmet elkaar te ervaren zijn. Dus ik ga voor jouw gedicht de tijd nemen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, daar mag je het ook zeker mee associëren, het is een moeizame transitie. Het gaat hortend en stotend, er is te veel ongelijkheid en de corruptie is een van de grootste obstakels, maar over o.m. criminaliteit, economie en algemene vooruitgang zijn 'buitenstaanders' vaak onrealistisch ingelicht. Mexico bijvoorbeeld is een prachtig en fascinerend land met een grote culturele geschiedenis. De gemiddelde Mexicaan werkt hard, is respectvol, zeer creatief en lief. De criminele kartels bestaan, natuurlijk. Maar niet overal en altijd. Ik sjees vooralsnog zonder bodyguards in mijn minietje door een stad van tweeëntwintig miljoen inwoners. ;) (Mexico wordt trouwens onder Noord-Amerika geschaard. Vreemd eigenlijk. Terwijl het toch echt Latijns-Amerika is.) Hartelijk bedankt voor je aandacht, ik hecht waarde aan jouw visie.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik weet niet of te veel bladgroen en levertraan echt goed is voor een schrijvende dan wel lezende aap, misschien ligt het wel aan het ontbrekende kruidnageltje in je rozenbottelthee. Laat vooral de boel de boel (nadat je de koekenpan veilig hebt verstopt), je gedachten de vrije loop en geniet van mijn filmische beelden bij het roken van een verse biokruidnagel (let wel bio, dan loop je volgens mij weinig gevaar). :{} @schrijvenmaar, misschien mag je bovenstaand recept van Dos eens proberen. Misschien hebben we dat allemaal wel nodig bij het lezen van te veel dystopie. We komen er toch niet onderuit dat alles aan rafelen onderhevig is, dus laat mijn zinnen maar in flarden tot je komen. Ik neem meer dan genoegen met je oog voor detail. Dank je wel voor je aandacht!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, ik vind het echt een eer uitgeprint een stukje van jouw tijd te mogen zijn. Krijg ik nog een vervolg? Misschien kan je vriend er iets decoratiefs van maken. Maar dan wordt het denk ik niet echt een vrolijk stuk kunst. Zal ik anders ook maar eens een utopisch drieluik schrijven? Ik hoor het graag. :) :{}