Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 129 Justitie anno 2040

‘Verdachte, de gegevens die wij hebben doorgekregen en mijn berekeningen wijzen er zonder enige twijfel op dat u zich heeft schuldig gemaakt aan het ten laste gelegde. Uit de in mijn geheugen gekopieerde gegevens van die avond heb ik berekend dat u zowel vlak vóór als direct na de ramkraak met uw partner op de plaats van delict aanwezig was en zelfs binnen één meter van het explosief bent geweest. Ik veroordeel u daarom tot zes jaar onvoorwaardelijke celstraf. De duur van zes jaar kan verlaagd worden tot zes maanden voorwaardelijk, indien u bereid bent een tweede chip in te laten brengen. Nu op positie G942A van uw hersenen. Hierdoor zal uw neiging tot het plegen van misdaden verminderd worden van 81 procent naar 23 procent. Helaas is de techniek nog niet zover ontwikkeld dat een lager percentage haalbaar is. Aan u de keuze. Wilt u hierop reageren?’ ‘Ik weet het n nog niet. Ik vind de straf eigenlijk buiten proporties. Het is pas de tweede keer dat ik zoiets gedaan heb.’ ‘Zeker, daar heb ik rekening mee gehouden. Daarom hebt u bij de vorige veroordeling de chip in uw been gekregen, waarmee wij exact kunnen bepalen waar u zich op een bepaald moment bevindt. U had kunnen weten, dat bij het uitlezen op ons bureau van de doorgezonden data, u direct door ons opgepakt zou gaan worden. Heel dom dus van u.’ ‘Ik werd gechanteerd door een ander. Ik moest met hem meedoen.’ ‘Ook dat is uiteraard bij mij bekend. Daar zal ik bij de strafmaat van uw partner in crime zeker rekening mee houden.’ ‘Toch vind ik de opgelegde straf te hoog. Onmenselijk hoog, eigenlijk.’ ‘Ik heb alle benodigde registers in mijn geheugen geopend en met elkaar vergeleken, maar tegenwoordig is dit de gebruikelijke straf voor uw vergrijp. Zoals bekend is, ben ik totaal onpartijdig en niet beïnvloedbaar. Bovendien moet ik u er op wijzen, dat ik niets menselijks heb. Zoals u ziet ben ik een robot. Ik ben namelijk robotrechter nummer KRD 420.’

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk verhaal, jules du lac. :thumbsup: Dat lijkt me makkelijk, vanuit het geheugen kopiëren. Ik zie het al helemaal voor me. Ik zou de uitleg schrappen in de laatste drie zinnen. Het is volkomen duidelijk dat het een robot is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, een zeer volwassen stuk ;) in een stijl die ik niet van je gewend ben. Onheilspellend genoeg om waardig de opdracht in te vullen. In tegenstelling tot Meta vind ik de drie laatste zinnen geen uitleg. Wel zou ik namelijk voor robotrechter weghalen. Ik ging ervan uit met een hyperintelligente rechter te maken te hebben. :D (het n nog; ennetje weg)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel, Meta en Mili, voor de reacties. Ik vond het wel geinig om te eindigen met een onpersoonlijk nummer voor zo'n belangrijke positie.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag jules du lac, ik vind dit een mooie invulling van de opdracht. Een door robots georganiseerd rechtbanksysteem. Hoe beangstigend. Dit soort tekst kan ik niet creëren, maar dat jij dat kunt vind ik heel knap; ik had de drie laatste zinnen wèl nodig. :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor de mooie complimenten. Je moet niet zo bescheiden zijn, Blavatski, want jouw stukjes zijn ook zeer leesbaar. :nod:

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angstaanjagend toekomstbeeld, maar toch heel goed voor te stellen. Zo'n chip die criminele neigingen verminderd lijkt me best een goede optie vergeleken met celstraf. Wat zijn de 'nadelen' van deze chip?Daar zou ik graag nog wat meer over lezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat de goede kant op. Ingebouwde chips die de misdaad terugdringen, zo gek nog niet. En onpartijdige rechters die verdachten een keuze laten: heel menselijk. Het einde vind ik erg uitleggerig. Voor een goed begrip wel nodig, maar ik zou het ergens in het verhaal verwerken, zonder de robot expliciet te noemen.