Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#129 Euthanasie bij drie maal vergissen

‘Oh ik ben zo zenuwachtig, straks komt hij, dit wordt mijn derde keer. En je weet wat daar op staat, dan ga ik naar de kippenhemel, oh jeetje,’ zegt mijn lieve buurvrouw Betsy. Ik weet waar ze het over heeft Alfonso, de Sussexhaan, onze grote roerganger! Betsy poetst van schrik haar veren en schikt haar vleugels. Haar rode lelletje op haar koppie trilt, ze verplaatst zich steeds van haar ene poot op de andere. Het is een diep kuiltje geworden voor haar legstok. ‘Zeg, als hij het straks vraagt nee, hij weet het toch niet!’ fluister ik heel zacht in haar oor. Driftig knikt ze: ‘Je weet, Janny, ik kan toch niet liegen.’ Wanhopig strijkt ze langs de veren van haar staart. ‘Betsy ga in je leghok, dan doen we net of we aan het eieren leggen zijn, dan loopt hij wel door en misschien slaat hij ons dan over, het is al wat later op de vrijdagmiddag, Alfonso wil altijd vroeg naar Dineke vandaag. Daar wil hij niet te laat aankomen, anders krijgt hij de wind van voren. En dat weten we, daar kan onze leidinggevende niet tegen! Hij is dan zo ontzettend beledigd, dat hij zijn eigen weekend vergalt! Daar komt ie geloof ik, hup op stok!' Met grote, ietwat stijve passen komt Alfonso aangelopen, in zijn kielzog, die twee onderkruipsels van zijn zoontjes: Thilo en Philo. Ik krijg braakneigingen als ik het stelletje zie aankomen. Dineke mag wel uitbroeden en wij niet, alles voor zijn grote glorie en aanzien, eieren moet ie hebben, geld brengt het hem! Daar bast zijn stem: ‘3034 hoe vaak heb je je vergist deze week?’ Nely, onze voorziter van het verzet, blaft hem toe: ‘Geen één keer en hoe zit dat met je prachtige zoons, hebben zij zich vergist?’ Alfonso zijn lellen worden dieprood en hij kijkt vanuit de hoogte op haar neer: ‘Je begrijpt 3034, dit geldt als de eerste aantekening, weet je nog, bij drie aantekeningen is het…’ en hij kijkt naar boven. De dreigende stilte verlamt ons allemaal. Ik denk aan Betsy, doe een schietgebedje, zou ze zich in zijn spervuur redden?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw Marie, bij ons mensen Is drie keer vergissen rekening geblokkeerd, in de kippenwereld kan het verzuimen van leggen leiden tot verder leven geblokkeerd. Mooi in een mysterieuze kippenwereld van getallen neergezet. Was leuk te lezen, Groet, Connie

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een grappig kippenverhaaltje, mw.Marie. Ik hoop toch niet dat we in de toekomst allemaal in legkippen veranderen ;)

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat leuk en origineel dat je vanuit een kip geschreven hebt! Interessant om te lezen. Van schrik je veren poetsen? Doet een kip dat van schrik? Ik zou het niet weten, heb niet zoveel verstand van kippen, maar heb zelf een ander beeld bij een schrikkende kip.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Meta. De link is euthanasie bij demente mensen cq ouderen in de toekomst, hoever nog vanaf nu? Dank je Dreaming. Deze kip poetst van nervositeit haar veren. Zoiets als vrouwen die aan hun haar frunniken als ze gespannen zijn. Een verschrikte kip rent weg, dat kunnen deze dames helaas niet, ze zitten gevangen in het regiem van Alfonso.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha, origineel! Zijn we in de toekomst allemaal kippen? Of nemen kippen de samenleving over? Fascinerend. dat 'vergissen' mag wat mij betreft wel iets meer beschreven worden. Hoe werkt deze wet precies, wat valt er onder vergissen?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank u Blavatski, zo is het maar net! Dank schrijfcoach Marije, voor het vakkundig beoordelen en de tip. Wel heel leuk, gaan kippen de samenleving overnemen, lijkt me iets! De link is euthanasie bij demente mensen cq ouderen in de toekomst, hoever nog vanaf nu? Ik ga het mee nemen in het mijn verhaal.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een dictatortje en een macho, die haan. De onbevruchte eieren moeten hem een fortuintje opleveren. Ik snap even niet waarin philo en thilo zich zouden vergissen. Als jonge haantjes (?) hebben ze immers niets te maken met het broedproces? Denk ik te veel? :o In elk geval geeft het me een indruk van Animal Farm. 'Alle dieren zijn gelijk, sommigen zijn meer gelijk dan anderen.' Knap gedaan, mw Marie!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marlie, leuk dat je geboeid bent door het verhaal. Thilo en Philo zijn natuurlijk verwende nesten bij zo'n vader en deze papa wil natuurlijk geen fouten zien van zijn lieve zoontjes. Dat is de reden dat Nely zo heldhaftig vraagt aan Alfonso. Ja Animal Farm heeft mij zeker geïnspireerd, waar idd het ene dier meer gelijk is aan het andere. Net onze wereld toch! Leuk dat je het waardeert!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Willemina. Betsy is een kippetje met kleine pootjes, ze stapt steeds heen en weer van nervositeit en daardoor ontstaat een kuiltje, die tegelijkertijd diep lijkt vanwege het heen en weer ploegen van haar pootjes. De kuil wordt dus niet groter, maar wel dieper. Bij kuiltje zie ik een ietwat ondiepte voor me. Dat is hier niet het geval. Het is dus relatief tov zo'n kleine kip.