Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 129 Vluchtweg

‘Klaar?’ Ze knikte. Van het kleine ’Blok-30’, het enige met dubbele tralies aan de ramen, renden ze langs het ruim bemeten ‘Blok-25’, zigzagden naar ‘Blok-20’, bleven langs de muren van de andere lopen om stil te houden achter ‘Blok-0' waar alles rustig was. Nahijgend spiedde hij om de hoek. Ter hoogte van ‘Blok-15’ sloeg nevel neer. Shit. Verraden. Hij keek over zijn schouder, het gat in de omheining lonkte. De scheiding tussen woestenij en woonkernen was vastgelegd door Dominanten met een IQ van 300. Hoe werden ze zo slim? Ooit waren ze menselijk geweest, nu beslisten ze éénzijdig wanneer een mensenleven eindigde. Dat hij zelf zijn kostje zou moeten bijeenschrapen was het minste. Zandratten waren er in overvloed. Hij zou de bittere sappen van de wormen drinken. Liever dat dan… Hij rilde. ‘Een sprintje naar de vrijh…?’ Hij geraakte niet verder. De nevel verstijfde hem, wegrennen kon niet meer. Een drone richtte een straal op zijn voeten en verdween even snel als hij gekomen was. Hij wankelde, keek naar beneden, gilde. Aan een duizelingwekkend tempo smolt hij weg. ‘Jolana?’ Van zijn kniestompen keek hij naar haar op. Ze stond roerloos. ‘Waarom?’ Hij verwenste zijn vertrouwen in haar. ‘Vluchten of niet, je moest toch sterven. Je wordt vandaag 30.’ Zijn benen waren reeds tot een rode plas vergaan waarin zijn heupen evenwicht zochten. ‘Weet je dat Masquera, onze opperheerser 140 jaar is? Ik wil hem overtroeven. Ouder én slimmer worden.’ ‘Maar de mensen dan, en die baby’s in Blok-0. Geef je dan nergens om?’ Steunend op zijn ellebogen wilde hij antwoord. Ze haalde haar schouders op en kwam op haar knieën voor hem zitten. Met één vinger kon ze hem vloeren. ‘Om iemand geven. Eén van eeuwenoude legendes. Weet je dat ik niet aan mijn proefstuk ben?’ Hij had graag de grijns van haar gezicht geslagen, nu spuwde hij enkel. ‘Ik ben 80, heb een IQ van 150. Met jou erbij…’ Ze keek naar de plas, leek te tellen en glimlachte dan. ‘170.’ ‘Hoe…’ Hij kon niets meer zeggen, zijn mond verzonk. Voor zijn oogballen verdwenen, zag hij nog net hoe ze de plas begon op te likken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, ik denk dat deze opdracht een kolfje naar je hand is geweest. Ik heb je tekst geboeid meer keren gelezen. Benen die tot een rode plas vergaan, zijn mond die verzonk. Brrr. Deze zinnen begrijp ik niet goed in het geheel, met name de laatste. [Om iemand geven. Eén van eeuwenoude legendes. Weet je dat ik niet aan mijn proefstuk ben?] [Aan een duizelingwekkend tempo ...]; hier zou men zeggen: in een ... Heel onfris gedaan! ;)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn dat je het onfris vond Mili! :D http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/780/ Waarin In combinatie met tempo wordt in de standaardtaal in het hele taalgebied het voorzetsel in gebruikt. Ook in deze verbinding komt in België weleens tegen voor, maar het is er geen standaardtaal. Wel standaardtaal in België is aan een tempo.(4) De agenda werd in versneld tempo afgehandeld.(5) Tegen dat tempo zullen we morgen nog niet thuis zijn. (in België, geen standaardtaal)(6) Bij P&S Fun@work wordt altijd aan een verschroeiend tempo gewerkt. [standaardtaal in België] We hebben beiden gelijk. Ik liep (nog maar eens) tegen de woordgrens aan. 'Om iemand geven' is tegen die tijd een legendarisch gegeven, omdat liefde voor mensen ook praktisch uitgestorven is. De laatste zin die je daarbij aanhaalt, vh proefstuk heeft hier idd niets mee te maken. Moet even nadenken. Ik vrees voor woordovertreding lol.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een luguber verhaal, Marlie, maar toch ook weer komisch. Ik zie z'n oogballen liggen, wat me dan weer aan een tekenfilm doet denken. Je hebt het heel beeldend geschreven.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, het vertrouwen versus verraad heb je goed laten zien. Hoewel ik griezel van de diverse scènes die je beschrijft, moest ik het toch nog een keer herlezen. Alleen het gedeelte over blok 0 ontgaat mij :confused: Knap gedaan, Connie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, hoe krijg je het verzonnen? Knap verhaal, hoor. Dat een mens kan oplossen. Heel beeldend en eigenlijk grappig beschreven hoe zijn lichaam steeds kleiner wordt. Doet mij denken aan een scène uit een film van Mighty Python; een zwaardvechter die na het gevecht zonder armen en benen achterblijft en de zich terugtrekkende overwinnaar het woord "lafaard" naar het hoofd slingert. :o

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, hoe krijg je het verzonnen? Knap verhaal, hoor. Dat een mens kan oplossen. Heel beeldend en eigenlijk grappig beschreven hoe zijn lichaam steeds kleiner wordt. Doet mij denken aan een scène uit een film van Mighty Python; een zwaardvechter die na het gevecht zonder armen en benen achterblijft en de zich terugtrekkende overwinnaar het woord "lafaard" naar het hoofd slingert. :o

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeeetje, wat een lugubere fantasie! Maar briljant, je sleepte me helemaal mee. Over deze dystopie zou ik graag meer willen lezen, marlie.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je allemaal voor de leuke reacties. Connie De vermelding van de baby's in blok 0, moest verduidelijken dat de mensen wonen in leeftijdsgebonden blokken. Van 0 tot 4 in Blok-0 - van 5 tot 9 jaar in Blok-5 etc. Blok 30 is klein want al naargelang worden dertigjarigen gedood. Behalve voor Dominanten, is het levenseinde voor mensen vastgelegd op 30. Beschouw het allemaal als een variante op Soylent Green. In mijn fragment worden sommigen er nog slimmer van.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig geschreven marlie, mes compliments! Je slaat geen detail over en vindt een knappe balans tussen actie en dialoog. Ook ik snap 'niet aan een proefstuk zijn' niet helemaal, maar misschien krijgen we nog toelichting. :thumbsup: (Ik vind dat vleugje Vlaams altijd iets extra's geven, maar dat komt misschien door mijn vijf-jaar-in-het-Brusselse-verleden ;) )

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Ik had gereageerd via mijn telefoon. Die reactie is blijkbaar ergens in de catacomben van het internet terechtgekomen. Hij staat hier nergens :angry: Ik raakte buiten adem van het rennenvan het ene naar het andere blok. Verder vond ik het heel bijzonder dat iemand zonder te gillen van de pijn tot zijn heupen oplost tot een plas bloed.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Vervolg) En dat hij dan.op zijn ellebogen steunde is triest maar vooral ook een vermakelijk beeld. Volgens mij valt je verhaal onder horror, maar dan wel met een knipoog wat mij betreft. Met plezier gelezen.