Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#129 Ontsnapping

‘Ik teken protest aan.’ Met haar microfoon prikt ze tegen het beeldscherm. ‘Protest, fout woord,’ klinkt de computerstem. ‘Verwijst naar rebellie.’ ‘Ik pik het niet meer.’ Haar knokkels worden wit. ‘Definitie woord. Ik pik het niet meer; betekent opstand. Ik pik; is stelen. Pik is mannelijk geslachtsdeel; is onbetamelijke uitdrukking. Zoek andere combinatie. Suggestie; vogel pikt.’ ‘Zie jij ergens vogels vliegen,' stoot ze sissend uit. ‘Vogel, uitgestorven in 2020.’ Er verschijnt een meeuw boven een branding, een roodborstje op een takje sneeuw en een kraai kijkt brutaal met zijn blauwe ogen in de camera. Bij het zien van de beelden grijpt ze naar haar keel. ‘Over zesendertig uur, veertien minuten en vijftig seconden is het AB-18-06-2010 toegestaan met liftschacht 113 voor verse zuurstof boven de grond te gaan. Nu rustig in- en uitademen.’ ‘Dat is de reden voor deze brief. Ik eis minimaal…’ ‘Eis; dominant woord, kan leiden tot ongehoorzaamheid.’ Ze smijt de microfoon op de grond. Ze weet zeker dat ze bedrogen worden door de leiding. Het is buiten veilig. Het gonst van de geruchten dat de donkere wolk boven hun gebied kunstmatig in stand gehouden wordt. ‘Hartslag gaat te snel, bloeddruk schiet omhoog, adrenaline komt op gang, leidt tot…’ Ze slaat met haar vuisten op het toetsenbord. ‘... uitbarsting.’ Het scherm kleurt rood en begint te knipperen. ‘Ik verzoek om assistentie. AB-18-06-2010 is agressief. Heeft bovendien drie woorden van de zwarte lijst gebruikt, wat betekent; opvoedcursus in blok zero.’ ‘Ik heb verd… een náám.’ De sloten van haar studio klikken op slot. De vorige opsluiting duurde 182,5 dagen. Deze wordt het dubbele, plus dat ze nu bij het verzet is aangesloten en iedereen slaat uiteindelijk door. ‘Nog één minuut en tien seconden.’ De robottenbrigade is onderweg. Ze doet haar lade open. De regels zijn duidelijk in hun groepje. ‘Nog één minuut.’ Ze opent het doosje, sluit haar ogen, stopt de capsule in haar mond en bijt die kapot. De vloeistof sproeit in haar mondholte. Haar hoofd valt voorover. Allerlei vogels vliegen voor haar uit. Met een glimlach laat ze zich meevoeren naar de zonnestralen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta Boonstra, Ja, heel goed - vooral de suggestie: vogel pikt. Doet me denken aan 'Een mooie dag voor een wandeling' van Asimov. Die interpunctie bij hetgeen de computer zegt is wat rommelig. (betekend opstand. - betekent)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, Janpmeijers! Foutje aangepast ;) Bedoel je met de interpunctie het stukje waar HP met haar vuist op het toetsenbord slaat? Of bij alles wat de computer zegt? Wat leuk dat de suggestie; vogel pikt, een betekenis heeft. Het was geheel toevallig :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta Boonstra, met name deze:
‘Definitie woord. Ik pik het niet meer; betekent opstand. Ik pik; is stelen. Pik is mannelijk geslachtsdeel; is onbetamelijke uitdrukking. Zoek andere combinatie. Suggestie; vogel pikt.’
heel lastig, de computer spreekt en citeert daarin hp, misschien zo: ‘Definitie van: "Ik pik het niet meer" is opstand; "Ik pik" is stelen. "Pik" is mannelijk geslachtsdeel is onbetamelijke uitdrukking. Zoek andere combinatie. Suggestie: vogel pikt.’

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heey Meta, Leuk stuk leuke zinsspelingen, stukje science fiction wat me doet denken aan de film "De 100" Uiteraard is dit natuurlijk een geheel eigen invulling, ik zie het levendig voor me macht en machtsvertoon. Leuk bedacht :) Ik heb het 2 keer aandachtig gelezen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh Meta! Volgens mij is dit jouw schrijfgenre. Alsof ik in een film opgesloten zat. En het enge is dat dit ooit zomaar mogelijk zou kunnen zijn. Angstaanjagend echt en benauwend verwoord vind ik dit. Ik las je niet eerder zo (ik bedoel, hoe je hier met woorden speelt). :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elysevdr, bedankt voor je enthousiaste reactie en je compliment :) Deze keer heb ik mezelf overtroffen, geloof ik. :o Ik heb nooit eerder nagedacht over dit genre, maar dit stukje floepte er zo uit. Misschien omdat het inderdaad, zoals je al aangaf, schrikbarend dichtbij kan zijn.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, Verrekte goed geschreven, als ik dat woord mag gebruiken. Mijn complimenten! Durf je het aan om 'verdomme' voluit te schrijven? Volgens mij is het in dit verhaal wel gepast. Met dit verhaal reken ik jou persoonlijk tot een van de betere schrijvers. Het zit goed in elkaar, ik leef met je personage mee en het voelt alsof het zomaar eens werkelijkheid kan worden. Ik vind je sowieso steeds beter schrijven. Wat is er met je gebeurd? :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, ik ben verrekte trots op je complimenten, ik word er verlegen van :o HP slikt verdomme in, omdat het onder de categorie onfatsoenlijke woorden valt. Wat is er met me gebeurd ... Veel, de afgelopen tijd, maar ik denk dat SOL na twee jaar zijn vruchten afwerpt. (mijn volgende verhaaltje plaats ik nu wel met kromme tenen) Hartelijk dank voor je fijne reactie!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta Boonstra, doorgaans reageer ik pas wanneer ik zelf geplaatst heb. Deze keer zou dat jou tekort doen met dit prachtig geschreven verhaal. Woorden schieten mij tekort, alleen maar proficiat :thumbsup: :nod: Fijne weekend Connie

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw. Marie, bedankt voor het lezen. 'Definitie van: "SOL" schrijfcursus-online voor MB23-09-1959. ' (LOL) @Connie, super bedankt voor je spontane reactie en je complimenten! @mirabella69, helaas heb ik geen Netflix. Nogmaals bedankt voor je reactie!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meta, een prachtverhaal hoewel het niet meewerkt als je, zoals @Mirabelle69 en ook ik, de film in kwestie hebt gezien. Je kan dus een perfecte scenarioschrijver worden. [Ze smijt de microfoon op de grond. Ze weet zeker dat ze bedrogen worden door de leiding.] Ik begrijp niet helemaal waarom je in de tweede zin naar het meervoud overgaat met 'worden'. Het is duidelijk dat je verdomme niet voluit kan schrijven. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Mili, voor je leuke reactie en suggestie :) (heb je nog een grote kruiwagen? 8) ) Nu moet ik toch echt de serie gaan bekijken. Wordt Netflix niet via de computer uitgezonden? Zal de kids vragen, die hebben er meer verstand van. Ik ging in de tweede zin naar meervoud over, omdat HP het over hun woongemeenschap heeft. Anders lijkt het net alsof zij alleen bedonderd wordt. Het komt dus niet helemaal duidelijk over. Ja, die onbetamelijke woorden. Het wordt wel wat saai in de toekomst ;)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met plezier gelezen, Meta. Zonder het decor te beschrijven roep je wel een sterk beeld op bij de lezer, bij mij althans. 'De robottenbrigade' had voor mij niet gehoeven. 'Ze' zou wat mij betreft hebben volstaan, en maakt het misschien nog wel dreigender.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, ik ben het helemaal eens met de commentaren van hierboven. Dit is echt een knap verhaal over een dreigende toekomst.Het zou best eens zo ver kunnen komen. In de Harry Potter serie, die ik erg bewonder, komt deze scène ook voor (min of meer). Heel griezelig. Ik heb eens gelezen: alles wat de mens denkt, bestaat, of gaat bestaan, anders zou hij het niet kunnen denken. Verontrustend. Mijn zoon huldigt de theorie dat wij al robots zijn en dat we nog in de beginfase zitten van het robot-zijn. De "foutjes" moeten er alleen nog uitgewerkt worden. Wij robots moeten het goud dat in de aarde aanwezig is, eruit halen en ja, wat doen wij anders dan werken voor geld, dat uiteindelijk in goudstaven in kluizen ligt te wachten tot onze "makers" dit goud komen ophalen om hun ruimteschepen mee te bemantelen. :D

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor uw uitgebreide reactie, Blavatski. Ik kan mezelf wel in de stelling vinden dat, ... alles wat de mens denkt, bestaat, of gaat bestaan, anders zou hij het niet kunnen denken ... Ik vraag mij bij het schrijven toch al vaak af waar de ideeën/ingevingen vandaan komen. De theorie van uw zoon zou wel een mooi manuscript kunnen opleveren :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk, het is je hp die 'verd...' zegt en dat kan absoluut niet voluit. Dom, dom, dom. :nod: Kromme tenen of niet, ik ben wel benieuwd naar je volgende verhaal. :)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goed, werd helemaal meegezogen in het verhaal. Ik voelde de frustratie van de hoofdpersoon. Zou hier zo een heel boek van willen lezen.

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle reacties beamen is het enige wat ik kan doen.. Een schitterende uitwerking Meta! Mijn complimenten! Mag ik een ietsie-pietsie lastig doen? De computer spreekt in korte zinnen in het begin, zonder onderwerp want hij ziet zichzelf niet als een ik. Bij deze: ‘Ik verzoek om assistentie. AB-18-06-2010 is agressief. Etc.' 'Verzoek om assistentie. Etc.' Vind ik in een metalige stem beter overkomen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk, het is je hp die 'verd...' zegt en dat kan absoluut niet voluit. Dom, dom, dom. :nod: Kromme tenen of niet, ik ben wel benieuwd naar je volgende verhaal. :)
Leuk dat je nog een keer reageert :) Indien HP geweten had wat haar zo snel al te wachten stond, had ze het woordje zeker krachtig uitgesproken.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goed, werd helemaal meegezogen in het verhaal. Ik voelde de frustratie van de hoofdpersoon. Zou hier zo een heel boek van willen lezen.
Dank je wel, Marije :) Wie weet, misschien rolt er nog wel eens een ms uit ;)