Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#128 Mocht ook u benieuwd zijn naar Liesjes Lot

Op een lome lentemiddag had Liesje Lotje leren lopen, maar zij had haar ook leren gaan en dat laatste had ze, zo hield men vol, moeten laten, want Lotjes afwezigheid legde Liesje geleidelijk lam. Lotje, de vrucht van een vurige liefdesaffaire tussen Liesje Lindelaan en ene Willem Wever, ging, zoals ook haar vader was gegaan; ze kwam niet weer. Gaandeweg wist niet alleen Liesje, maar werkelijk níemand meer wat nu precies aan te vangen met de zin van haar leven. Had men er eigenlijk ooit wel iets aan gehad? Uiteindelijk liet men de Lange Lindelaan, waar Liesje zo innig had liefgehad en haar zinnen had zien komen en gaan, links liggen. Totdat mens en dier zelfs de hele buurt omzeilden. Liesjes Lot was daarmee definitief spoorloos verklaard. Op een dag, in een opwelling van nostalgie, ze had geen idee waar die nog vandaan kwam, hing Liesje haar laatste restje bewustzijn als een vermolmde rugzak om haar schouders en besloot op zoek te gaan. Waarnaar wist ze niet, een lot misschien, een zin. Liesje trotseerde weer en wind en vond weelde. Dat beviel haar niet. Haar instinct - ze merkte dat iets in haar zich onderweg had ontwikkeld en dat 'iets' kon niet veel meer zijn dan instinct - voerde haar terug naar barre omstandigheden. En daar, wijd weg, mijlen weg in ieder geval van de lange Lindelaan, zag Liesje haar zitten: haar Lot. Maar meer nog dan het zitten, zag ze het weven en de witte wol. Als een bezetene zat Lotje daar te weven, naast een indrukwekkende stapel witte winterwanten. Warmte stroomde door Liesjes iele lichaam. Iedereen mocht haar en ook Willems zin vergeten zijn, maar haar Lot had haar niet in de steek gelaten. Zij had alleen gedaan wat ze moest doen: gaan. En Liesjes instinct zei dat dat wat ze voelde, trots heette.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@elysevdr, tjonge wat een bijzonder verhaal. De beschrijving die herkenbaar wordt door de personages, wat Is dat mooi verweven. Gewoon met bewondering gelezen en genoten, Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, zeer intrigerend. Dit moet je met je volle verstand lezen. De verwevenheid tussen haar dochter Lotje en haar Lot. En dan het spelen met of zonder een hoofdletter. Naast de L heb je ook de W te pakken. En speel je met zin en zinnen. Ik ben onder de indruk. Je tekst is gelaagd. [Had men er eigenlijk ooit wel iets aan gehad? Wat had men er in vredesnaam aan gehad?] Persoonlijk hoeft van mij de tweede repetitieve zin niet. Je komt incidenteel maar laat je altijd van je mooiste kant zien. :thumbsup: :{} :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Elysevdr, een heel mooi en sprekend verhaal. Knap dat spelen met Lot en lot. Ik ben het helemaal met Mili eens en heb niets meer toe te voegen. Jaren niet meer gedacht aan de lange Lindenlaan; het gegeven riep direct herinneringen op. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi. Gewoon heel mooi. Liesje leerde lopen langs de lange Lindenlaan is zo"n zin die in ieders hoofd schijnt te wandelen. Jij wandelde met jouw woorden verder, een verhaal in, en ik liep mee. En dat is mooi.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poëtisch spelen met de lange Lindenlaan. Je bent richting abstract gegaan, dan weer naar de witte wanten. Ik zie hieronder een prozagedicht verschijnen, met een delen van inzichten en pijn.