Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#128 De jubileumfoto van de firma Fokkema

De foto van de familie Fokkema uit Franeker van het fiere Friese land, drie februari 1972. Het is exact tien jaar geleden dat Opa Fokkema plotseling gestorven is en het bedrijf van de één op de andere dag voortgezet moest worden of verkocht. Nadat de begrafenis is afgelopen weten de vier kinderen Fokkema het zeker: we gaan samen door. Gelukkig is de oudste, Quirinius, al verloofd met Beppie. Beppie ziet het wel zitten met die bloemen en planten. Ze is kapster, weet dus van aanpakken. En nu na tien jaar kan je dat wel zeggen. Het succes van de kwekerij heeft zeker met Beppie te maken. Een gezellige praatster, niet op de voorgrond staand, maar die er ìs voor de klant die daar behoefte aan heeft. Zij heeft het bedrijf, die als één der eerste begint met zelfbediening, furore gebracht. Je ziet mensen in het begin wat onwennig door hun kwekerij lopen. Maar na een paar maanden gaat het van een leien dakje. Beppie schenkt een kopje koffie in voor klant, die er helemaal ‘doorheen’ zit. ‘Beppie heeft een gouden hart en geduld voor tien’,zegt Quirinius altijd. Samen hebben ze het goed, altijd gezellig die twee. Henk Mos vindt het fijn om bij dit stel te werken. Met de drie schuchtere broers is het iets anders. Henk probeert ze weleens in de maling te nemen. Quirinius en Beppie moeten erom lachen, maar de drie broers begrijpen er niets van. Voelen zich ertussen genomen op een verkeerde manier. Echter, Henk heeft totaal geen kwaad in de zin. Niemand zou toch kunnen denken dat twee weken later, nadat deze foto is genomen Andries de hersens in zou slaan van Henk. Toch is het gebeurd. Men begreep er niets van. Andries werd opgepakt en heeft er ruim tien jaar voor gezeten.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk geschreven! Net op het moment dat ik de spanning begon te missen en me afvroeg waar het verhaal heen zou gaan kwam de wending met Henk en de drie broers. Onverwachts einde. Ik ben benieuwd naar meer details in het einde, maar dat past waarschijnlijk niet binnen de 300 woorden en ergens kan ik het met de eerder gegeven informatie ook wel invullen. "Nadat de begrafenis was afgelopen, wisten de vier kinderen Fokkema het zeker. We gaan samen door." Hier zou ik de punt veranderen in een dubbele punt. (het zeker: we gaan)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming, dank je voor je reactie. Ga het veranderen en heb nu ook de komma acher 'afgelopen' weg gehaald. Ik vind ':' altijd moeilijk te plaatsen. Fijn dat je het meldde. Ja, Dreaming dit is een veel langer verhaal nav een fotoschrijfopdracht. Een random foto via Google, fantastische ervaring zo te gaan schrijven en je motivatie eruit te halen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mwMarie, voortgezet is één woord. [Nadat de begrafenis was afgelopen ...], hier doe ik de suggestie: Nadat de begrafenis voorbij was ... Anders lijkt het alsof de kinderen bij de uitgang van de kerk iets besloten. Je springt van vt naar tt en dat vind ik onrustig lezen. het bedrijf dat, niet die. Je maakt furore, je brengt het niet. Andries heb je als een van de kinderen/broers niet eerder genoemd. Wel slaat hij plotsklaps Henks hersens in. Maar wat is nu het motief, alleen maar omdat Henk ze in de maling nam?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili. Ik heb een aantal van je aanbevelingen veranderd. De hele tekst heb ik nu in tt gezet, na jouw aanwijzing vind ik het ineens wel kunnen, gek he! Ik heb een paar zinnen aangepast zonder het verhaal geweld aan te doen. Idd wil ik zeggen dat Beppie zeer succesvol is en het bedrijf furore brengt. Als je furore opzoekt is het: grote bijval oa. en ook: opgang. In die laatste betekenis zou het wel kunnen in deze tekst, naar mijn gevoel. Je laatste opmerking: zie bij Dreaming. Zie bij Dreaming voor uitleg.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht eerst dat je Franeker bedoelde. Ik vind de zin waarin staat exact tien jaar geleden dat opa (kleine letter?) is gestorven botsen omdat jaren geleden en plotseling niet samen gaan. er staan wat foutjes in, maar dat werd al vermeld, zag ik. Ik vond dat Henk Mos wel erg plotseling in het verhaal binnen kwam.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, het begint goed. Maar na de tweede alinea lijkt het meer op een introductie van allerlei personen. Ik mis de spanning.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Maddbrug. Het moet ook Franeker zijn, direct veranderd. Ik heb er volledig overheen gelezen. Dank je voor het attente lezen van mijn tekst. Opa Fokkema schrijf ik met hoofdletter omdat hij als naam zo genoemd wordt, maar daarover kun je van mening verschillen denk ik. Het verhaal is langer en dat kan helaas niet in 300 woorden. De doodslag is een belangrijk item in deze tekst vandaar dat het er hier ook in staat en daar is Henk Mos onlosmakelijk mee verbonden!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw.Marie, Als de derde alinea van: -En nu na tien jaar kan je dat wel zeggen. Het succes van de kwekerij heeft zeker met Beppie te maken. Een gezellige praatster, niet op de voorgrond staand, maar die er ìs voor de klant die daar behoefte aan heeft. - wordt weggelaten vind ik zelf de opbouw naar de uiteindelijke spanning in het verhaal vlotter lopen. Dan heb je wat reserveringen om Henk en zijn plagerijen te introduceren. ;) Overigens: het bedrijf,dat in plaats van 'die'. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Connie, Meta en alle anderen hierboven! De vierde alinea is als volgt geworden in de nieuwe versie: #128 De jubileumfoto van de firma Fokkema De foto van de familie Fokkema uit Franeker van het fiere Friese land, drie februari 1972. Het is exact tien jaar geleden dat Opa Fokkema plotseling gestorven is en er een beslissing moet worden genomen: het bedrijf van de één op de andere dag voortzetten of verkopen. Nadat de begrafenis is afgelopen weten de vier kinderen Fokkema het zeker: we gaan samen door. Gelukkig is de oudste, Quirinius, al verloofd met Beppie. Zij ziet het wel zitten met die bloemen en planten. Ze is kapster, weet dus van aanpakken. Beppie heeft het bedrijf furore gebracht met de nieuwe inzichten van de zeventiger jaren: zelfbediening. Zij weet met haar intuïtieve hartelijkheid de klanten naar hun inkopen bij de kwekerij te bewegen. Het loopt als een trein. Henk Mos, de enige niet-familiemedewerker, werkt prettig samen met Beppie en Quirinius, zijn humor en werkwijze past hen als een goedzittende jas. Daar kan de familie met voldoening op teugkijken deze laatste tien jaar. Met de drie schuchtere broers, Andries, Wim en Kees, is het iets anders. Henk probeert ze weleens in de maling te nemen. Quirinius en Beppie lachen, maar de drie broers begrijpen er niets van. Voelen zich ertussen genomen op een verkeerde manier. Echter, Henk heeft totaal geen kwaad in de zin. Niemand zou toch kunnen denken dat twee weken later, nadat deze foto is genomen Andries de hersens in zou slaan van Henk. Toch is het gebeurd. Men begreep er niets van. Andries werd opgepakt en heeft er ruim tien jaar voor gezeten.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, ik vermoed dat er bij dit verhaal veel werd geschrapt en dat daardoor de tekst wat verward en onsamenhangend overkomt. Het is een sterk verhaal; er is iets heel moois van te maken, maar ja, die beperking van woorden, hè?! :o

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Blavatski, ik ga er mee door. Zeker zo heerlijk om te schrijven. Bedankt voor uw lieve woorden van bemoediging!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, maar het vraagt om meer woorden, zo is het net iets meer dan een plot, dat vraagt om scènes en show. De foto als uitgangspunt is een mooie manier om tot een verhaal te komen, blijkt weer. Ook heb je te veel personages voor zo'n kort stukje. Daardoor roep je erg veel vragen op die je niet allemaal kunt beantwoorden.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Odile. Ja, die foto is een schrijfopdracht uit Stillers: het grote-schrijf-doe-boek. Ik heb er veel plezier van. Echter, een deel van een langer verhaal is niet handig hier te gebruiken, dank voor je uitleg.