Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De drie V's #128

Vergissen, vergeten en verdwalen dat zijn de drie V’s die Vera nog steeds parten spelen. Vera is een vrouw van 44 jaar. Zij valt nog steeds op valse creaturen van mannen. Waarom komen die lui toch steeds in haar vaarwater. Vermoeid veegt ze wat haar van haar voorhoofd en haar hand zoekt verveeld naar wat sigaretten in de zak van haar vest. Ze neemt een trek van zo’n rookbanier en vreest het ergste voor haar gemoedsrust. Ze had zichzelf vast voorgenomen niet meer te roken en nu… vol afschuw gooit ze de zoveelste sigaret op de veranda. Het is hier fijn stil achter het huis. Nu moet ze nadenken, daarvoor was ze hier ook gaan zitten. Ze verzamelt moed, pakt pen en papier en schrijft op: Ik verdwaal vaak in mijn kop, twee stemmen willen mijn gedachten verkwanselen aan verwarring, zodat ik verdwaal, de kluts kwijt raak en moet zoeken. Mijn eerste stem geeft aan: ja, dat moet je doen, dat voorstel moet je aannemen. Vertrouw op Victor. Geef je maar aan hem over; hij weet wat het beste voor je is. Hij is volmaakt. Mijn tweede stem, zegt: laat dat, je weet toch wel dat je daar niet geschikt voor bent. Hoe kom je erbij dat je kunt vissen in zulk troebel water. Vertrouw niet op Victor, hij is onverschillig en kan je vermorzelen met zijn valse verwachtingen. Dan ontpopt zich onverwachts een derde stem. Laat al die V’s vieren, laat ze gaan zodat ze kunnen oplossen in de verte. Zoek je enige echte eigen stem. Neem er de tijd voor en je zult er wel bij varen. Verbouwereerd wrijft Vera vol verbazing in haar ogen en voelt: ja, dat is het daar moet ze voor zorgen. Voor haar eigen stem; het verleden vergeten, geen verstoppertje meer spelen, maar vrolijk en vrij voor haar eigen gedachten uitkomen. Vol vreugde voldoet ze aan de opgegeven opdracht.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, fijntjes en volhardend heb je de letter V gebruikt door je hele tekst heen. Dit moet zoeken geweest zijn, een prestatie. 44 zou ik daarom in deze context voluit schrijven. Een dingetje dat ik niet logisch vind. [Ja, dat moet je doen, dat voorstel moet je aannemen.] Er is toch geen sprake geweest van een eerder voorstel? (kwijtraak)

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, heel knap de 'v' in je verhaal en vooral nu het aan het einde Vera vrede geeft! Mooie boodschap geef je mee in deze tekst.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, dankjewel voor je reactie. Wat dat dingetje betreft: ik kon hier niet uitweiden i.v.m. het aantal woorden. Ik wilde hiermee duidelijk maken dat zij moest doen wat anderen haar dicteerden. Vierenveertig - ja, daar dacht ik later ook aan. Het was leuk om te doen ik zat helemaal in de V’s.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ mw.Marie, dank voor je reactie. Het was ook voor de eerste keer dat ik aan de schrijfoefeningen meedeed. De V verraste mij ook.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Tja, dankjewel. Ik vond dit ook een leuke opdracht. Ik heb moeite om zo maar iets uit de losse pols te schrijven. Maar die V gaf me de moed om met Vera op verkenning te gaan en zo vloeiden de V's tot mijn verrassing voor mijn voeten.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vera, een voortreffelijk verhaal waarin Vera vol vertrouwen haar vleugels uitspreidt en haar vrijheid tegemoet vliegt. Mooi, die innerlijke dialoog.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, mooie invulling van de opdracht. Knap. Ik heb een beetje moeite met de zin : ze veegt haar haar en haar hand haar vest. Vier keer in één zin "haar". Als ik een suggestie mag geven, zoek andere woorden en schrap daar wat haar weg. Zal de tekst veel harmonieuzer maken, denk ik. :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Dankjewel, je hebt gelijk. Ik heb die zin nog eens teruggelezen. Weet je, ik was alleen maar bezig met wat Vera deed en realiseerde me niet dat ik dit tegelijkertijd ook :D opschreef.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het de voorgaande commentaren eens, Riny. Knap om met de V aan de haal de gaan, inderdaad niet de gemakkelijkste letter. Omdat het verder best 'fijn' geschreven is zou ik eerder 'inmijn hoofd' schrijven dan 'in mijn kop', maar dat is persoonlijk, misschien. Ook zou ik 'ze verzamelt moed' t/m 'wel bij varen' zonder witregels plaatsen. Volgens mij wordt het dan iets overzichtelijker omdat dat gedeelte in de ik-vorm staat en de rest in de derde persoon enkelvoud.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, dank voor je reactie. Jij noemt daar precies waar ik aan gedacht heb n.l. kop en hoofd. Vera was aan het worstelen - roken - en verloor haar geduld, ze vreesde al het ergste voor haar gemoedsrust. Omdat ze nijdig op zichzelf was, schreef ze 'kop'. Die witregel: daarin heb je gelijk.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, wat leuk dat je meedoet en dan meteen met zo'n goed resultaat. Zo te lezen heb je het met plezier gedaan, en dat is dan ook de hoofdzaak van de wekelijkse opdracht, naast het actief schrijven. De beperking, veel v's gebruiken is een manier om een anders dan anders tekst te schrijven, waardoor de tekst interessant wordt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Odile. Ik ben blij met je reactie. Het was ook leuk om te doen, ik dacht alleen maar aan v's gebruiken.