Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#127 - Uitverkoop

Het was vroeg in de ochtend, waterkoud, en ik wreef in mijn handen om ze warm te houden. Mijn koopwaar stond netjes uitgestald in mijn kraam en de eerste klanten snuffelden al rond op de markt. “Emoties?” zei een vrouw verbaasd. “Jazeker,” zei ik, “ik moet ze allemaal kwijt. Voor heel schappelijke prijzen!” De vrouw bekeek een stuk begrip. “Dat is inderdaad niet duur,” zei ze, “en ik kan best een beetje begrip gebruiken. Doe maar een pondje.” Na die eerste klant volgden er meer, en al snel volgden geluk, verdriet, plezier, haat, angst elkaar in hoog tempo op. Dat gaat lekker, dacht ik, toen ik weer een onsje tevredenheid kwijt kon. Ik merkte dat het nieuwtje over mijn uitverkoop snel de ronde deed, want het werd steeds drukker en tegen het middaguur zag ik steeds meer bekenden verschijnen. “Vroeger vond ik jouw emoties veel te duur,” zei er een, “ik had me er al bij neergelegd dat ik nooit een stuk berusting bij je zou kunnen kopen. Maar nu…” En met een stuk berusting ging hij naar huis. Zo volgden er velen. het leek wel een reünie, vrienden die ik al jaren niet had gezien. Tegen vieren - ik had bijna al mijn emoties verkocht - verscheen mijn vrouw. Ze zag er boos uit. “Wat is dat nou,” zei ze, “weet je niet wat ik me allemaal heb moeten ontzeggen om emoties bij je los te krijgen? En nu gooi je ze te grabbel tegen dumpprijzen.” “Ik wil er vanaf,” zei ik. “Er vanaf…,” zei mijn vrouw verhit, “ze zijn kostbaar.” “Rustig maar,” zei ik, “ze zijn verouderd. Als ik leeggekocht ben, kun je heel nieuwe emoties bij me krijgen. Modern uitgevoerd. Gaan weer jaren mee.” “Ik weet niet of ik daar genoeg voor overheb,” zei mijn vrouw, nog steeds kwaad. “Hier,” zei ik, en ik gaf haar een stuk frustratie en een stuk verlegenheid. “Gratis, omdat jij het bent.” Mijn vrouw bekeek de emoties, en liep er toen mee heen. Ik keek haar even na, maar toen richtte ik me weer op mijn klanten. Ik was bijna los.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk verhaal, verrassend, met humor en licht geschreven! Uitverkoop van emoties, goed gevonden, en dat thema had 'klef' of 'zoetig' kunnen zijn, maar door je schrijfstijl en woordkeuze heb je dat vermeden. Ben benieuwd of je dat zo heel bewust hebt gedaan? En fijne dagen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, geloof je me dat ik al jaren geleden aan mijn huisarts vroeg een recept met een onsje geluk uit te schrijven? Het is weer een kostelijk verhaal. Je vrouw frustratie en verlegenheid mee te geven ... Top gedaan. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Origineel verhaal en goed uitgevoerd. Probeer je zinnen zo verhalend mogelijk te maken, schrap de 'ik plus zintuiglijk werkwoord', hetgeen plaatsvindt volstaat. voorbeeld:
Ik merkte dat het nieuwtje over mijn uitverkoop snel de ronde deed, want het werd steeds drukker en tegen het middaguur zag ik steeds meer bekenden verschijnen.
Het nieuwtje over mijn uitverkoop deed snel de ronde, het werd drukker en tegen het middaguur verschenen steeds meer bekenden.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, dankjewel, maar ik zou maar stoppen met sparen. Emoties waar je voor moet betalen, beklijven zelden. @liza, dankjewel, Ik ben me goed bewust van het samenspel van stijl, woordkeus en onderwerp, maar ik kom er meestal tamelijk intuïtief op uit. @Mili, dankjewel, ik vrees dat de frustratie van mijn vrouw wel eens heel dicht bij de waarheid zouden kunnen liggen, als ik opeens met mijn emoties te koop zou rondlopen. @maddbrug, dankjewel. @janp, dankjewel, ik denk dat je gelijk hebt. Jouw zin leest als een verbetering. En allen een goed en voorspoedig 2017 gewenst.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo GS, ik vond het een vermakelijk en fantasievol verhaal. De opmerkingen hieronder heb ik geschreven omdat ik het jammer vind dat je zo vaak zei gebruikt terwijl dat niet nodig is. Zie het niet als kritiek. en vroeg een vrouw verbaasd i.p.v. zei? antwoordde ik i.p.v. zei ik? Ze zag er boos uit. weglaten? en de volgende zin beginnen met: 'Wat is dat nou?' reageerde ze kwaad. 'Weet je niet ... gooi je ze weg - verkoop je ze (?) 'Ik wil ervanaf.' (zei ik ,) kun je weglaten. Het is duidelijk dat hij het zegt.) 'Ervanaf!' haar stem ging een octaaf hoger. (zoiets) 'Ze zijn kostbaar.' 'Doe een beetje rustig aan. Ze zijn verouderd.' ... overheb.' Mijn vrouw klonk nog steeds kwaad. 'Hier.' Ik gaf haar een ... Bedoel je met los dat je er bijna doorheen bent of los van haar bent?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel verhaal, gs. Met plezier gelezen. Beetje wrang, maar mooi detail, dat vrienden die de hp al jaren niet gezien heeft gezien ook nog komen kijken wat er te koop is.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blijkbaar wisten die vrienden wel wat voor emoties hij hadden. Voor heel veel mannen gevoelens die niet zichtbaar mogen zijn. Binnen de vriendengroep vroeger wel? De inhoud spreekt mij erg aan. Heel mooi gevonden. Prettige jaarwisseling, Connie