Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#126 Lieve oom Jaap

Lieve oom Jaap, Gisteren zat ik met uw vrienden bij de open haard. Het was vrijdag. Net als voorheen bespraken wij de gebeurtenissen van de afgelopen week. De gedachtenis aan u heeft een vaste plek gekregen tijdens die besprekingen. Ooit heeft u alle schepen achter u verbrand. De familie was woest. U werd vanaf dat moment doodgezwegen. Omdat niemand mij iets wilde vertellen, ben ik u gaan zoeken. Op een donkere vrijdag vond ik u tussen uw vrienden, rond een open vuur. U vertelde mij uw verhaal, terwijl uw vrienden regelmatig bevestigend knikten. Ontevreden met uw leven wilde u, voordat het te laat zou zijn, de andere kant leren kennen. Als de familie meer wilde weten, moesten ze maar vragen. Natuurlijk deden ze dat niet. Iedereen was kwaad en wilde niks meer met u te maken hebben. Nu had u ware vriendschap getroffen. Vrienden die trouw waren en alles deelden met elkaar. Tijdens mijn wekelijkse vrijdagbezoekjes zat ik tussen u en uw vrienden bij het open vuur en vertelden we elkaar onze belevenissen van de voorgaande week. U had uw wens aan mij kenbaar gemaakt. Dit was wat u gelukkig maakte, deze band wilde u houden, altijd. Zelfs tot na uw dood: een gevoel van trouw en saamhorigheid. U stierf een jaar geleden tussen uw vrienden bij het open vuur. Tijdens het voorlezen van uw testament werden zij door de familie met een scheef oog aangekeken. Maar ook nu toonden zij trouw en saamhorigheid. De familie had het nakijken. U had beschreven: ”Brenda is de enige geweest. Zij was werkelijk geïnteresseerd in mij en mijn leven. Aan haar laat ik alles na en geef haar ook het beheer over mijn volledige nalatenschap. Het vermogen, dat mij ten deel viel na een flinke prijs in een loterij heb ik, voordat ik mijn nieuwe leven begon, veilig gesteld. Bij haar is het in goede handen!” Oom Jaap, het landhuis heet “Thuis voor thuislozen”. Uw trouwe vrienden beheren het. De regels zijn duidelijk: onderdak geven aan degenen die dakloos zitten te wachten bij het open vuur. Zij kunnen zich warmen bij de open haard. Dank je wel, lieve oom Jaap.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal is mooi maar even dit. -U stierf een jaar geleden tussen uw vrienden bij het open vuur. Beetje vreemde zin. - Je herhaalt die vrijdagmiddagbezoekjes in de alinea. Zoals Meta zegt, een beetje een kerstverhaal.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MetaBoonstra, Dank je voor het compliment. @maddbrug: zie dezelfde zin in de tweede alinea: gevonden tussen zijn vrienden, maar ook gestorven tussen zijn vrienden : Tijdens mijn wekelijkse vrijdagbezoekjes , staat in de derde alinea één keer. Ik zie geen herhaling in deze alinea... Ik had een sterke behoefte om een paar herhalingen toe te passen in een iets andere context. Het gevoel van de " gewoonte" in de dagelijkse praktijk van de daklozen te benadrukken. Is dat iets wat niet "hoort"? Ook het positieve van het kerstverhaal is voor mij de tegenhanger in deze kerstperiode... "wanneer gebeurt er eens iets goeds?". Fijn dat jullie gereageerd hebben. Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, als ik heel eerlijk ben, vind ik de herhaling van open vuur/open haard lichtelijk irritant, met name in de laatste zin. Daarnaast komt Brenda mij superbraaf over. Deze hele week lees ik voornamelijk brave brieven aan ooms - bij leven wel of niet braaf - die zijn gaan hemelen. Ik mis spanning in je verhaal. Een conflict. Het conflict dat je beschrijft - het vertrek van de oom uit de familie - is op de een of andere manier te netjes opgeschreven. Keep going the good work!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, eerlijk gezegd heb ik deze keer totaal niet gedacht aan een "conflict". Is dat in een kort verhaal eigenlijk wel altijd noodzakelijk. En wat is er mis met een "superbraaf meisje"? Is mijn verhaal voor jou, na alle brave brieven van deze week, "tot overmaat van ramp" dat brave verhaal van Connie? Ik ben wel blij dat je je feedback hebt gegeven. Dank voor je stimulerende laatste opmerking. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: dank voor de verwijzing...meer duidelijkheid voor deze beginner :thumbsup: Fijne dagen, Connie