Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#126 Redder van mijn leven

Lieve oom Henk, Jij hebt mijn leven gered. Daarom deze brief. Ik weet alleen niet of die je bereikt. De eerste maanden waren vreselijk. Natuurlijk was er opluchting, maar waarom moest ik ook jou verliezen? Jij, die er altijd voor me was en mij voorhield om door te gaan. Jij was degene die ik belde als ik niet meer verder wilde, jij was degene die mij de kracht gaf om door te gaan. Jij was degene die mij kwam halen als mama zo kwaad was dat ik bang was voor haar en mijn veiligheid. Je had altijd wel een goede smoes: je had hulp nodig in huis of je kon je tv niet zelf repareren. Wat was ik graag bij je komen wonen, maar dat kon niet. Mijn hoop om op mijn 18e uit huis te gaan vervloog volledig toen mama dreigde dat ze me wat aan zou doen als ik al mijn geld niet op haar rekening zette. Dat geld heb ik nu terug, en veel meer dan dat: mijn geld, haar geld, jouw geld, ik heb nu alles. Alles, behalve jou. Moest dat echt zo? Kon je niet anders dan jezelf samen met mama tegen die boom doodrijden? Waarom moest jij ook mee Henk? Ook al wilde ik dat het anders was gegaan, je hebt me wel gered. Ik woon nu in jouw huis, ik ben geneeskunde gaan studeren en nodig elke week vriendinnen uit. Het is heerlijk om vriendinnen mee naar huis te kunnen nemen, om niet steeds bang te zijn dat ze zien hoe mama werkelijk is. Het is geweldig om voor het eerst mijn eigen plannen te kunnen maken en te doen wat ik wil. Het leven is mooi, dat probeerde je me altijd al te vertellen, maar nu voel ik het ook. Dankjewel. Liefs, Marieke

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje. Moeder-dochter relatie zat vast, oom is de vaderfiguur en vertrouwenspersoon. Dochter heeft nooit geweten waarom moeder zo furieus was, een uiting van frustratie omdat ze wegens weduwschap of echtscheiding ook nergens haar hart kon luchten? Ik moest wel je tweede zin twee maal lezen, wegens wat lang en ... dan weet ik... en dat je al weet.. kan het korter of anders?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@dreaming: mooie opbouw. Ben het met @leeghoofd eens: te veel "weet". Je kunt de tweede en derde zin samenvatten: " Jij hebt mijn leven gered. Daarom deze brief. Ik weet alleen niet of die je bereikt" In twee zinnen achter elkaar: " kon het niet anders...." zou ik de eerste zin anders (sterker?)formuleren. Misschien:" Moest dat nu echt?" en "dood te rijden " veranderen in doodrijden. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Je raakt een snaar, je zet iets neer wat echt gebeurd zou kunnen zijn, het is een triest verhaal maar ook moedig. Zij gaat studeren, het komt vast goed. Graag gelezen.

Rol

  • Anoniem
Hallo Dreaming, Voor jou blijkt die onbekende oudoom toch niet zo onbekend te zijn. Sterker nog, het blijkt juist iemand die een belangrijke rol gespeeld heeft. De langgekoesterde wens is er vooral eentje van een normaal leven willen leiden en studeren. Het geld is goed besteed. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! @Connie: goede suggesties over die twee zinnen, ik heb ze aangepast. :) @Schrijfcoach Corrie: oeps, vergeten denk ik. Wanneer ik de schrijfopdracht lees laat ik er vaak een paar uur of een dag overheen gaan, dan komt er een verhaal in me op en ga ik schrijven. Ergens in die tussentijd is de onbekende oudoom veranderd in een bekende oudoom. ;)