SA

7 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Schrijfopdracht 126 De wensballon

15 december 2016 - 10:28
Beste oom Wim, Het is op de kop af een jaar geleden dat ik zo’n email, in een vreemd soort engels, krijg waarvoor wordt gewaarschuwd: “Ik schrijf namens uw familielid de heer Wim van de Wind. Hij laat een groot vermogen na en wij menen dat u hier recht op hebt. Kunt u contact met ons opnemen?“ Ik weet nog steeds niet waarom ik deze keer wel reageer. Wat is er veel veranderd sinds die mail. Ik ben net terug uit Afrika. Zolang als ik mij kan herinneren is het een grote droom om een leer- werkcentrum op te zetten in Afrika. Als klein meisje noemde ik dat natuurlijk nog niet zo, maar ik wilde wel al jong iets doen in Afrika. Via via krijg ik contact met mevrouw Fatoumata Senghor en mevrouw Adama Bah. Ik leg hen mijn idee voor en ongelooflijk maar waar, zij lopen met precies dezelfde plannen rond. Ze zoeken alleen nog een sponsor. We hebben verschillende malen contact, meestal via Skype. De plannen zijn in een vergevorderd stadium en we willen elkaar eindelijk wel eens in levende lijve zien. Ook op persoonlijk vlak klikt het heel goed. Ik bekijk de grond die ze voorstellen voor de bouw van het centrum, en ik ga langs bij vergelijkbare centra verderop in het land. Ik spreek met jonge werkstudenten die via zo’n centrum serieus kans op een goede baan hebben, en dus in staat zijn om de rest van de familie te onderhouden. Alles wordt degelijk voorbereid en we zijn er klaar voor. Laat de bouw maar beginnen. Om een lang verhaal kort te houden; Oom Wim, ik ken u niet maar ik dank u met heel mijn hart. U helpt mij en ons om een mooie droom waar te maken. Uw dankbare nicht, Sofie van de Wind.

16 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 december 2016 - 16:09
Van de Wind - mooie naam, SA :) . Mooie overzichtelijke brief en een prachtige wens. Het geld wordt keurig besteed. Waarom is de email in een vreemd soort Engels?

11 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 december 2016 - 14:55
SA, dit viel mij ook op:
een vreemd soort engels
als lezer weet je dan precies niets. Je geeft zelf uitleg: 'in een gebroken Engels ofwel Engels met veel taalfouten worden geschreven.' de schrijftip: wees steeds specifiek in je verhaal, vermijd 'een soort' dan is het gelijk duidelijk ;) 'Het is op de kop af een jaar geleden dat ik zo’n email in gebroken Engels kreeg waarvoor wordt gewaarschuwd.'

21 december 2016 - 6:55
Hallo SA, Ha, de eerste brief waarin werkelijk een eigen droomwens vervuld wordt. Ze noemen het geloof ik phishing mail waar jij in het begin van de brief op doelt, leuk idee om dat in je brief te gebruiken, het benadrukt het bizarre van zo’n plotselinge erfenis. Mooi gedaan. Moet ‘reageer’ in de eerste alinea niet ‘reageerde’ zijn? Ze kijkt op een jaar terug. Schrijfcoach Corrie

SA

7 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
21 december 2016 - 7:16
Beste Corrie, Bedankt voor je positieve reactie. Wat betreft 'reageer'; ik worstel een beetje met de techniek om iets wat in het verleden is gebeurd te beschrijven alsof het nu gebeurt. Ik denk dat je gelijk hebt, maar twijfel nog een beetje.