Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#125 Buiten werktijd

“Hebben jullie de nieuwe opname op kamer 34 al gezien? Arme vrouw, doodsbang voor artsen, en die borst is gigantisch omdat ze niet durfde te komen." “Ja, ik stond gisteren op die kamer, ongelofelijk, er zitten hele kraters in die borst en je ruikt de geur van dood vlees zodra je in de buurt komt. Je zou het maar aan je lijf hebben.” Ik neem nog een hap ravioli en geniet van de romige gorgonzolasaus. Heerlijk om gewoon over je werk te kunnen praten zonder dat iedereen zijn of haar eetlust verliest. Dan voel ik iets tegen mijn schouder stoten. Ik draai me om in mijn stoel en kijk naar een bleek, mager meisje. Ze heeft haar groene jas over haar linkeronderarm hangen en knijpt met haar rechterhand hard in de jas en in haar arm. “Sorry dat ik je stoor, maar ik moet even iets heel belangrijks vragen,” fluistert ze. “Ik hoorde dat jullie verpleegkundigen zijn en…” ze lijkt hulpeloos te zoeken naar woorden. Aan de andere kant van de tafel slaakt Marleen een hartgrondige zucht. Katinka kijkt het meisje geïrriteerd aan. “We zijn nu niet aan het werk, ga maar naar je huisarts. We zijn nu vrij en doen niet aan hulpverlening buiten werktijd," zegt ze. Het meisje trekt haar rechterhand, waarmee ze haar jas in haar linkerarm duwde, terug, de jas glijdt op de grond en iedereen schiet zonder aarzeling in actie. Ik roep dat ze moet gaan liggen, duw haar op de grond en druk met mijn volle gewicht mijn handen in haar elleboogholte. Katinka rukt het tafelkleed van de tafel naast ons waarbij de borden, de glazen en het bestek met luid gerinkel op de grond vallen, maar Katinka heeft alleen aandacht voor het tafelkleed en de arm van het meisje, waar ze deze strak omheen wikkelt. Achter ons hoor ik Marleen aan de telefoon met de ambulance. "Arteriële bloeding in de linkeronderarm."

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekkere smakelijke tegenstelling, een misselijke makende start van je verhaal, gorgonzolasaus en een ontstoken borst. Dus een pakkend begin. En de hulpvaardigheid, van de verpleegkundigen, dat raakt. ...ga maar naar je huisarts. En dan raak ik de draad kwijt. Ze trekt haar hand terug(waarom) en haar jas valt, zij valt toch niet? En iedereen komt tot actie plotsklaps? Ik begrijp de clou niet.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de feedback. Ik heb een aantal zinnen toegevoegd in het tweede stuk van het verhaal, je moest inderdaad iets teveel zelf invullen denk ik. Ze trekt haar hand terug zodat duidelijk wordt dat ze een slagaderlijke bloeding heeft en bij het zien van een medisch noodgeval schiet iedereen in actie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik las je vanochtend even snel, en begreep je ook zonder de latere toevoeging - al is die inderdaad effectief. de overgang van niet naar wel willen helpen is leuk gevonden, maar jammer dat de verpleegkundigennnu zo onsympathiek overkomen. de gesprekken wel of niet kunnen voeren tijdens het eten herkenbaar, en inderdaad een pakkend begin. "vreselijk om dat constant aan je lichaam te hebben" vind ik een vreemde/ onnatuurlijke formulering. Sowieso zou ik 'constant' weglaten, maar liever nog zou ik zoiets zien als "Je zal het aan je lijf hebben!"

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reactie schrijvenmaar. Ik snap dat die zin inderdaad wat natuurlijker overkomt, leest wat makkelijker. Ik heb het aangepast. De verpleegkundigen komen nu inderdaad wat onsympathiek over. Dit heb ik geprobeerd te compenseren met een beetje medeleven in het beginstuk en het direct in actie komen als er nood aan de man is. Achter het onsympathieke ligt voornamelijk vermoeidheid en de behoefte aan een vrije avond, dit komt misschien niet helemaal naar voren.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat begin, gatver! Je trekt lekker de aandacht met de ontstoken borst/dood vlees en gorgonzolasaus. Leuk gedaan! Ik raakte erg geïntrigeerd door die jas over de arm van het meisje, maar toen duidelijk werd dat ze bloedde verdween deze spanning wel gelijk. Ik bleef met veel vragen over, maar dat was misschien je bedoeling.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Na de zin “Ja, ik stond gisteren op die kamer, ongelofelijk, er zitten hele kraters in die borst en je ruikt de geur van dood vlees zodra je in de buurt komt. Je zou het maar aan je lijf hebben.” en daarna het prettig vinden om ongegeneerd over deze situatie te kunnen praten tijdens het eten, dacht ik wel: " zouden lezers er ook zo over denken?" Of haken ze af, vanwege de weergave van de situatie van een doodzieke patiënt? Ik ervoer een plaatsvervangende schaamte, maar ook dat is het oproepen van emoties. Knap gedaan, maar voor mij gaat de manier van beschrijven iets te ver. Desondanks de moeite waard om dit op deze plek te lezen. Groet Connie