Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#125_ De daghap

#125 De daghap. Aan een tafeltje eet ik met de mensen van de sjoelvereniging. Iemand vraagt mij wat, er staat een man achter mij. 'Waarom nu?' zeg ik. 'Omdat het belangrijk is voor mij, sorry dat ik je stoor,' zegt hij. Het restaurant is klein. Tafeltjes staan dicht bij elkaar en jassen hangen over leuningen van stoelen. 'Hé man, kom effies later, we benne nog aan het toetje,' zegt Jan die tegenover mij zit. Jan doet de administratie van de sjoelvereniging, hij leeft voor de club en woont al jaren in Amsterdam West. 'Kom zo maar terug, we moeten nog vergaderen,' roept Annie die naast Jan zit. Ze neemt een hap van haar toetje, de slagroom blijft wat achter in haar mondhoek. Haar lippen zijn iets te rood gestift. Dat doet ze voor Kees waar ze een oogje op heeft. Kees verzorgt de sjoelbakken en zit rechts van mij. 'Ik ben zo klaar, ik wil heel even wat zeggen,' zegt de man. Die stem, denk ik. Wie had zo'n stem? En dan weet ik wie het is. Godallemachtig, hoe kan dat nou hier in Amsterdam? Ik doe mijn sjaal af en wrijf over mijn gezicht. Vlammen slaan mij uit. 'Kan die ventilator wat harder,' schreeuwt Karel die naast Annie zit, 'ze hep weer een opvliegerd!' De rondrennende ober knikt. Blijf kalm, zeg ik tegen mijzelf, net doen of je hem niet kent. Niet kijken. Ik neem een slok witte wijn en verslik mij. Ondertussen jaagt mijn verleden als een hogesnelheidstrein door mijn geest. Ik zie mijn dochter, ik denk aan Maasstricht, ik race terug in tijd. Ik hoest hevig en hap naar adem. 'Kijk nou ellendeling, ze schrikt van je, ga toch effe een straatje om man'! Kees staat op en wrijft over mijn rug. 'Laat dat wijffie nou even met rust, kom zo terug, zijn wij ook klaar met onze besognes.' Hij loopt sloffend terug naar zijn stoel. De man belooft weg te gaan. Maar zo terug te komen. Kees steekt zijn duim omhoog. Dan voel ik zijn gezicht weer vlakbij mij. 'Een ding wil ik weten, Marjan,' zegt hij, 'heb je het gehouden?'

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie titel, mooi plot. Interessant verhaal, Maddbrug. Ik zou 'Omdat het belangrijk is...' op een nieuwe regel beginnen. 'Zegt hij' kun je dan weglaten omdat wel duidelijk is wie het zegt. Ik dacht even dat Jan het tegen hp had met zijn 'Hé mens...' Misschien kun je nog aangeven dat Jan het tegen die man heeft? 'Kees loopt terug naar zijn stoel' mag van mij 'Hij loopt terug naar zijn stoel'. Scheelt een Kees ;) . En om het verhaal aan het eind nog iets meer open te houden, de afloop ervan, is het nog een optie om 'Ik zie mijn dochter' weg te laten. Maar het is natuurlijk de vraag of dat je bedoeling van het verhaal is. Met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi, zo'n grote geschiedenis in zo'n banale setting ook ik denk bij 'mens' aan een vrouw 'heb je het gehouden?' is wat mij betreft genoeg gevraagd.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, interessant einde en leuke details. "Een man vraagt mij wat, hij staat achter mij." Deze zin klinkt in mijn hoofd niet helemaal lekker, al weet ik even niet precies waarom niet.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een mooie titel. Wat ik in dit stukje mis, is een aanloop. Dat ze de man al heeft zien zitten bij het binnenkomen en zich afvraagt waar ze hem van kent. Zoiets. Voor de spanningsopbouw. Nu lijkt de man helemaal uit het niets te komen.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantastische details, complimenten. De sjoelvereniging, de slagroom in de mondhoek, de nét te rode lippen... heel goed. Zoals hierboven genoemd begint het verhaal vrij plotseling, maar dat heeft eigenlijk ook wel iets intrigerends. We vallen gelijk in een mysterie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik begon te lezen zat ik direct bij "het cluppie" aan tafel en verwachtte ik een plot als "het geheim van de sjoelvereniging". Mijns inziens komen in dit soort situaties de mannen wel degelijk "uit het niets" voor de hp (@angus) Verrassend einde dus. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, dank je wel voor je uitgebreide feedback. ik laat de zin" waarom nu" en het vervolg zo staan voor het juiste rime. Ik kan jouw suggestie begrijpen maar kies voor dit. Verder maak ik wat aanpassingen in het verhaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, omdat het een scène betrof, ben ik gelijk met de deur in huis gevallen. De vrouw had de man niet gezien, ze zat met de rug naar de deur en at. In feite was het de bedoeling dat de man uit het niets kwam. Dat hebben mannen weleens....Dank je Angus voor je toelichting.