Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#124 Liefde maakt blind

“Dat zou wat zijn Anouk, gewoon struikelen om de liefde van je leven te vinden!” Ik kijk van het televisiescherm naar mijn vader en begin te lachen. Ik zie het helemaal voor me. “Ja en dan vraagt hij me gelijk ten huwelijk en leven we nog lang en gelukkig, dát zou wat zijn!” “Denk maar niet dat iemand jou ten huwelijk kan vragen zonder eerst langs mij te komen." “Natuurlijk niet papa, ik zou hem eerst aan jou willen voorstellen.” Hij slaat een arm om me heen en trekt me tegen zich aan. Ik leg mijn hoofd op zijn schouder. Een warm, ontspannen gevoel trekt door me heen en ik glimlach. Dit is zo’n heerlijk moment. Samen op de bank film kijken met een sapje, de hele avond samen zijn zonder stress, dit zou ik elke avond wel willen. Hoe kon het ooit in me opkomen om thuis weg te gaan? Ik ben nergens zo veilig en geliefd als thuis, mijn ouders zijn er altijd voor me, het zou mijn hart breken om bij hen weg te gaan. Die docente overdrijft. Dat hij me af en toe slaat, mijn arm zo hard vastgrijpt als hij dronken is dat ik er een blauwe plek aan over hou (die overigens na een week alweer weg is), dat hij dreigt me te vermoorden als ik thuis weg ga. Dat doet hij uit liefde, hij houdt van mij, daarom doet hij dat. Zij begrijpt dat niet. Ik zou nooit bij hem weg kunnen gaan en hem teleur kunnen stellen, dat is onmogelijk.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Dreaming: Weergave van situatie die helaas realiteit kan zijn. Goede opbouw. [quote=Dreaming “Dat zou wat zijn Anouk, gewoon struikelen om de liefde van je leven te vinden!” Ik kijk van het televisiescherm naar mijn vader en begin te lachen. Ik zie het helemaal voor me. “Ja en dan vraagt hij me gelijk ten huwelijk en leven we nog lang en gelukkig, dat zou wel wat zijn.” “Denk maar niet dat iemand jou ten huwelijk kan vragen zonder eerst langs mij te komen,” grapt hij.“[/quote] Het verhaal wordt naar mijn mening sterker als je in het stukje ' dat zou wel wat zijn' het woord 'wel' weglaat en op 'dat' een accent zet bv: 'dát zou wat zijn' eventueel gevolgd door een uitroepteken. In de laatste zin zou in het kader van show don't tell 'grapt hij' weg kunnen. De lezer kan dan zelf ivullen. Zijn mijn gedachten (nog maar een beginner). Graag gelezen Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dreaming, liefde maakt blind of eerder een masochistische hp? Je wekt compassie op voor de in het ranzige liefdesweb gevangen hp. (wegga/teleurstellen)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit verhaal iets te mooi en spanningsloos. Mag een conflict ontbreken in een verhaal? Nog een tip: schrap eens de eerste zin en lees dan het verhaal. Vind je dat beter? Waarom?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties en feedback, altijd fijn om te lezen hoe het overkomt. @Connie: Bedankt. Ik heb de feedback verwerkt, klinkt inderdaad beter. @Milli: het heeft volgens mij weinig met masochisme te maken, meer met liefde en loyaliteit. @Schrijfcoach: het conflict is het weggaan of blijven in een ongezonde situatie waarin liefde en loyaliteit een belangrijke rol speelt. Misschien komt dat niet echt over omdat ze in dit stuk de keuze gemaakt lijkt te hebben om te blijven of omdat de onveiligheid er te subtiel in naar voren komt? De eerste zin kan er inderdaad uit, die is overbodig en kan lezers op het verkeerde spoor zetten.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming, Originele invulling. Het kan gelezen worden als conclusie na het conflict: veiligheid heeft een prijs en Anouk is bereid die te betalen. Er zit zelfs een metafoor in voor het dilemma/conflict in de wereld: Een dictator die klappen uitdeelt maar ook rust en veiligheid brengt of vrijheid die gepaard gaat met chaos omdat er geen repressie is.