Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#123 Mama

Dichten doe ik niet vaak, maar ik heb de uitdaging aangepakt. Sinterklaasgedichten zijn al helemaal niet mijn ding, dus heb ik de opdracht aangegrepen om te proberen een sonnet te schrijven. Het is dus best nieuw voor mij, dus ben benieuwd naar reacties. :) Ik mis je mama Ik mis iemand die ik niet ken In plaats daarvan is er drama En weet ik niet meer wie ik ben Zoekend vanaf een panorama Dat een mama niet te vinden is is wat ik ontken Het maakt mijn leven een melodrama Een mama is waar ik altijd naartoe ren Ik blijf vallen in een eeuwig gat Vallend in de grote pijn Een doodswens was wat ik had Het liefst was ik weer klein Als volwassene wordt ik zo overschat En niet gezien mijn zielenpijn

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming, Proberen is prima, anders gebeurt er niets. je gebruikt een visuele rijm (mama / drama), altijd leuk. (kijk uit met eventueel voordragen) Verder heeft een sonnet een gangbaar ritme van 10 lettergrepen (5X dadà) per regel, daar houd je je niet echt aan :)

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie! :) Oh jee, het is dus nog moeilijker dan ik al dacht :p ik had inderdaad alleen in mijn hoofd dat het 4-4-3-3 regels waren en dat het rijmschema ABAB-ABAB-CDC-DCD was. De lettergrepen had ik niet aan gedacht. 0=)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, @Dreaming, zal ik reageren, heb je er iets aan? Taalkundig val ik over: [vinden is is wat ik ontken] door tweemaal is. En [Een mama is waar ik altijd naartoe ren] naar wie ik ... Wordt zonder t. Je gedicht is ongemakkelijk zwaar; ik had het graag iets verfijnder gezien, niettegenstaande mijn waardering voor een eerste dichtinitiatief.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi dat je deze opdracht aangrijpt om eens wat te proberen! Zoals gezegd klopt de vorm niet helemaal. Ik raad je aan het gedicht nog eens te schrijven, maar dan de boodschap iets minder direct te laten zijn en met iets minder clichés. Ik begrijp je emoties in de tekst, maar doordat dingen als 'in een gat vallen' zo veelgebruikt zijn, maken ze niet echt meer gevoelens los bij de lezer. Kun je dit ook op een subtielere manier beschrijven?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Dreaming, je hebt een prima poging gedaan een mooi gedicht te creëren. Je hebt wel de lat meteen erg hoog gelegd voor jezelf, maar ik denk dat je best in staat bent nog wat aan ritme en woorden te schaven, want dat is immers een veel gegeven tip door schrijfdeskundigen. Het gemis van je mama is heel gevoelig weergegeven, vind ik. :nod: