Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#122 Brave Hendrik

'Wat stinkt die shit,' zei Jorrit. Henrik lachte. 'Je wilt niet weten hoe de schuur stonk. Gelukkig woon ik niet in een rijtjeshuizenbuurt, jongen. Niemand had er last van.' Jorrit wees op de thermometer die hij in de pan hield. 'Precies zeventig graden, ouwe. Die zooi moet nog een half uurtje inkoken, schat ik.' Ze stonden dicht naast elkaar in de keuken, hun hoofden licht gebogen boven de pan met pruttelend vocht. Hendrik had de gedroogde planten uit de schuur gehaald nadat hij van zijn kleinzoon een whatsapp-bericht kreeg met de vraag: past het, ouwe? Hij appte terug dat het paste en een half uur later trok hij op advies van Jorrit keukenhandschoenen aan en versneed de planten. 'Oogstfeest,' zei hij, en knipoogde. Ergens vond hij het ook nog wel een beetje spannend, ja, avontuurlijk zelfs. Hij voelde zich jaren jonger terwijl ze zo bezig waren. Even vergat hij zijn reuma en de nare bijwerkingen van de morfinepleisters. Jorrit was voor hem gaan struinen op internet. 'Joh, je moet aan de wiet,' zei die toen hij hem zijn wekelijkse bezoek bracht. Hij had zijn gsm onder Hendriks neus gehouden en gezegd: 'Hier, lees maar eens. Allemaal positieve ervaringen.' Jorrit had zaadjes geregeld en Hendrik had die binnenshuis gepoot in bloempotten. Na twee dagen verschenen er al sprieten boven de grond en een paar weken later moest hij de planten buiten zetten vanwege de indringende lucht die ze verspreidden. Aan het eind van de bloeitijd sneed hij ze, op advies van Jorrit, bij de stengels af en hing ze te drogen in de schuur. 'Kijk, het is nu genoeg ingekookt. We gaan er olijfolie bijgieten, dan is het klaar en kun je er een mooie tijd mee vooruit.' Ze goten de met olie verdunde wiet in gereedstaande flesjes en schroefden daar pipetjes op. Jorrit klopte hem op de schouder en zei: 'Succes ermee, opa. Ik hoor nog wel hoe het je bevalt. En met één druppel beginnen, hè. Doei.' En weg was hij. Op de scooter. 'Ik voel me net een drugskoerier,' lachte hij nog. Hendrik was met hem meegelopen om de schuurdeur te sluiten. Hij schoot in de lach. Op de schuur stond met grote letters in graffiti: Leipe shit, ouwe - met een smiley. Wanneer had dat jong dat nou weer geflikt? Sprekend zijn vader. God, wat miste hij die.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina: Grappig, een opdracht die weer de "ondeugende" ouderen in hun relatie met (klein)kinderen oproept. Doet hrt woord "ouwe" dat? Heb je je ingelezen over de wietteelt en de bereiding? Graag gelezen! Gr Connie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welja, Willmina, je lijkt me de nodige kennis te hebben, dat was ook mijn eerste gedachte ;) Alleen deze zou ik ietwat inkorten, vlotter laten lezen: 'en een half uur later stond hij op advies van Jorrit keukenhandschoenen aan te trekken ...' een half uur later trok hij op advies van Jorrit keukenhandschoenen aan ... ['Na twee dagen stonden er al sprieten boven de grond ...' Na twee dagen kwamen er al sprieten tevoorschijn] [Tussen haken want er is niets fout aan jouw zin. Mijn voorkeur gaat gewoon naar een ander werkwoord, dat is alles. Ieder zijn/haar ding! ] Leuk voor de man, ons 'ouwetje', dat hij er zich jonger, en zeker avontuurlijker, bij voelt. Fijn dat de kleinzoon hem doet denken aan zijn zoon. Grootvader heeft gegarandeerd nooit met zijn zoon aan dergelijke projecten gewerkt, heeft mss zelfs minder aandacht aan hem besteed dan hij moest en realiseert hij zich dat nu pas. Leuk geschreven, graag gelezen!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina: Grappig, een opdracht die weer de "ondeugende" ouderen in hun relatie met (klein)kinderen oproept. Doet hrt woord "ouwe" dat? Heb je je ingelezen over de wietteelt en de bereiding? Graag gelezen! Gr Connie
Connie, Ik denk inderdaad dat dat komt omdat kinderen vaak 'ouwe' zeggen tegen hun vader of opa. Wat de wiet betreft: onderzoek alle dingen en behoud het goede ;-). Bedankt voor je reactie en voor 'graag gelezen'. Groet, Willy

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Bedankt voor het lezen en reageren. Ik heb de tekst her en der een beetje aangepast n.a.v. jouw commentaar. Ik twijfel nog een beetje of ik v.v.t. en v.t. in de tweede alinea door elkaar kan/wil gebruiken. Leuk dat je voor wat betreft de relatie met zijn zoon een eigen invulling daaraan geeft :) . Ik ben blij met je reactie, Marlie. Groet, Willy

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi uitgewerkt feelgood verhaal voor de zondag, Willemina. Dat opa appt, vind ik een passend detail.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, de wietpro van het hoge noorden. Medicinaal uiteraard. ;) Amusant, graag gelezen. ('verdun' je wiet met olie?)

Rol

  • Anoniem
Hallo Willemina, Leuk, opa opstoken om zijn eigen medicijn te gaan maken. Ik ben benieuwd hoe jong hij zich voelt als hij het gaat gebruiken… Leuke verklaring voor de tekst op het schuurtje. Schrijfcoach Corrie