Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht # 122 - leipe shit ouwelui

Sinds zijn prille jeugd was Maarten gefascineerd door schuurtjes. Hij was bevriend met de buurjongen die op het gelijkvloers woonde. In de grote tuin stond helemaal van achteren, verscholen achter lage struiken en hoge rododendrons een leuk exemplaar. Bij slecht weer speelden ze daarin en kwam de mamma van Dirk pannenkoeken brengen. Maarten die op de tweede verdieping woonde, krijgt nog steeds een warm gevoel als hij aan die gezellige namiddagen terugdenkt. Zijn moeder had, zo als altijd, alles goed overdacht: Op het gelijkvloers kwam iedereen met vuile voeten binnen en kon je conciërge spelen voor alle bewoners. Op het hoogste verdiep was het in de zomer te warm en de winter te koud. Op het eerste verdiep hoorde je alle straatgeluiden. Wanneer Maarten thuiskwam keef ze: ”Zie nu toch eens, jij met je vuile schoenen altijd!” Dan rende zijn moeder naar haar geliefkoosde schoonmaakartikelenkast en begon ijverig te dweilen. Met een glimlach rond haar mond. Het kijven en dweilen maakte haar klaarblijkelijk gelukkig. Ze deed het de hele dag. Zijn vader, een stille, introverte man zat meestal achter zijn bureau. “Wat doe je, Pap,” had hij eens gevraagd. “Cijferen, jongen, cijferen. Ik doe de boekhouding voor mensen die daar geen tijd of zin voor hebben.” “En doet U dat dan wel graag?” Vader had hem een afwezige aai over zijn bol gegeven en was daarna in gepeins verzonken. Via een oersaaie puberteit gleed Maarten in een oersaaie volwassenheid en daarna in een uitbundige midlifecrisis. Het lot was hem goedgezind en liet hem op het gelijkvloers belanden waar hij heerlijk op vuile schoenen rondklotst. Af en toe bezoekt hij zijn ouders en grinnikt voldaan wanneer hij zijn graffiti ziet.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Duidelijk geschreven over Maarten. Gelukkig kreeg hij tijdens zijn midlifecrisis pas de kans om zichzelf te zijn. In het kader van show don't tell zou ik het volgende stuk weglaten: - Zijn moeder had alles goed overdacht. Op het gelijkvloers kwam iedereen met vuile voeten binnen en kon je concierge spelen voor alle bewoners. Op het hoogste verdiep was het in de zomer te warm en de winter te koud. Op het eerste verdiep hoorde je alle straatgeluiden - Leest volgens mij sneller en laat meer mogelijkheden voor de lezer open. Fijne dag, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze- keef-, een nieuw werkwoord voor mij. Goed in woorden gevangen is de gezinssfeer in je verhaal en je laatste zin zegt een heleboel. De graffiti spuiters zien veel hun werk nog terug. Daarom staat er na jaren nog steeds hier en daar Leipe Shit Ouwe te lezen op verschillende plekken.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, dank je wel voor je bezoekje en je positieve commentaar. Je hebt ergens gelijk met "show don't tell". Ik wilde het neuzelig gedoe van zijn moeder extra in de verf zetten. Maarten zet zijn "ouwelui" :o niet voor niets in het schuurtje. Een fijne zaterdagavond en fijne zondag toegewenst.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Maddbrug, fijn dat je langs bent gekomen en tof commentaar hebt achtergelaten. Fijn dat je het woord "kijven" hebt ontdekt. Lekker scherp hè, Dat "keef." :o Nog een fijne avond toegewenst en een mooie zondag.

Rol

  • Anoniem
Hallo Blavatski, ‘Het kijven en dweilen maakte haar klaarblijkelijk gelukkig. Ze deed het de hele dag.’ Mooi voorbeeld van hoe je met twee zinnetjes een personage kunt schetsen. De graffiti is voor mijn gevoel in dit verhaal van ondergeschikt belang, zou je het eigenlijk gewoon weg kunnen laten en dan blijft er alsnog een mooi tijdsbeeld over. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Corry, dank U wel voor het bezoekje en het mooie commentaar. Fijn dat U het zonder grafitti een goed tijdsbeeld als een goed tijdsbeeld ziet. :o Ik wens U een fijn weekend toe.