Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#122 - Leipe shit ouwe

Meer dan dertig jaar onafgebroken het verkeer regelen in het centrum; ik vond het genoeg. Ik ging naar buiten en ontdekte rust en balans en een onaangetast landschap. En ook, een schuurtje. Er stond met grote letters ‘leipe shit, ouwe’ op gekalkt. Ik herkende het schuurtje. Een jongen van een jaar of twaalf, dertien, veertien had het in elkaar getimmerd, en er – als ik het me goed kan herinneren – ‘voor later’ opgeschreven, maar die boodschap was blijkbaar meegegroeid met de tijd. Ik opende de deur van het schuurtje en daar waren ze: de observaties van een zoon die zijn ouders niet begreep en zichzelf niet begrepen voelde. In het gedrag, in de woorden van zijn ouders moest meer zitten, iets wat relevant en belangrijk was, maar hij kreeg zijn vingers er niet onder. En alles wat hij zag en hoorde, stopte hij weg in zijn schuurtje. Nu ik de daden terugzag, de woorden terughoorde, viel alles op zijn plaats. En geleidelijk vermengde dat alles zich met wat ik zelf zei en deed toen mijn zoon twaalf, dertien, veertien was. Ik probeerde hem mezelf te vertellen en te laten zien. Steeds heftiger en wanhopiger, want hij begreep me maar niet. Waarom ben ik toen niet met hem meegegaan naar buiten? Dat verrekte drukke verkeer.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, meer keren je tekst gelezen om de vinger erachter te krijgen. Het is het verhaal van drie mannen (denk ik) die je in elkaar laat overlopen. De vader van 'de ik', 'ik' en de zoon van 'ik'. [ ... maar die boodschap was blijkbaar meegegroeid met de tijd.] vind ik een fabuleuze zin die niet anders dan van jouw hand kan zijn. Persoonlijk en gevoelsmatig hoeft van mij 'het verkeer' niet; het verhaal is intens genoeg. Een verstrengeling van tijd, generaties, zonen, een van je geliefde thema's, toch?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, na lezen feedback van Mili had ik pas echt door hoe dit verhaal in elkaar steekt. Eigenlijk heel logisch, triest, maar voor mij niet direct te doorgronden. Mooi gedaan, met inderdaad de verwevenheid en inzichten die bij diverse generaties hoort. Groet Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het generatieconflict met een noodlottig einde? Ik probeerde hem mijzelf te vertellen, vond ik een beetje vreemde zin. Goede opbouw, gs.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een originele ingetogen invulling, gs.
Ik probeerde hem mezelf te vertellen en te laten zien.
Dat vind ik een hele mooi zin. Ook omdat hij grammaticaal niet helemaal lijkt te kloppen, maar toch precies de kern raakt.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor jullie reacties. Ik heb het landschap in het hoofd van de ik-persoon willen schetsen. Het centrum is de plaats voor alle dagelijkse zaken: werk, relaties onderhouden, opvoeden. Het buiten is de plek van reflectie en dromen. Onafgebroken het verkeer regelen is een metafoor voor het spitsuur van het leven (mag dat, een metafoor van een metafoor?). Nadat het spitsuur van het leven wat aan het aflopen is, komt de ik-persoon weer op plekken waar hij als kind ook geweest is. @Mili, ik vind verstrengeling van tijd en generaties inderdaad wel een intrigerend thema. En zonen? Ik heb niet anders. Dat is gewoon mijn referentiekader. @Connie, geneer je niet om te zeggen dat je mijn verhaal niet gelijk doorgrondt. Ik ben op zoek naar wat werkt en wat begrijpelijk is, dus die feedback is relevant voor mij. @maddbrug, Ik probeerde hem mijzelf te vertellen. Naar analogie met jezelf laten zien, jezelf tonen, en jezelf laten horen. Ik zal die zin vaker gebruiken, dan kun je eraan wennen. @Angus, in eerste instantie wilde ik de ouders van de ik-persoon verhullend laten praten over een groot geheim. En dat de ik-persoon veel later achter de ware aard van de 'leipe shit' kwam. Maar dat verhaal kreeg ik niet rond (niet het goede type fantasie denk ik). Dus toch maar die ingetogen invulling.

Rol

  • Anoniem
Hallo GS, Wat ik mooi vind aan je tekst is dat je op twee manieren de drie generaties laat zien: de HP in de rol van de drie generaties, maar ook de HP ten opzichte van zijn vader en zoon. Schrijfcoach Corrie