Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hello Swint, wekelijkse schrijfopdracht #121

wekelijkse schrijfopdracht #121 Hello swint, Spanning en sensatie hersenspinsels in uitvoering, pompoensoep. Van de uitgeholde pompoen resten vermengd met verse groenten op de vooravond van halloween genieten wij de soep. Terwijl ze in Den Haag en Hilversum het debat voeren en programma’s wijden aan of we zwarte piet nog wel mogen benoemen. Een verwaaide verdwaalde mens door nog meer verdwaalde gedachten ons volksfeestje laat verlijeren tot een schuldig iets,… Zwarte piet stamt af van slavernij…Euh van alle dingen die ik mee heb gekregen als kind heb ik er nooit bij stil gestaan dat zwarte piet iemand was die onderaan de rangorde stond en een slaaf was van sinterklaas, Wellicht heb ik het verkeerd begrepen onze Piet zweepslagen ontvangend in een donkere kelder een popje zat te breien, of poppenwagens in elkaar knutselde, voor kinderen, dat dit minder waardig werk zou zijn? Zou een kind daar mee bezig zijn de puurheid van het jonge echte onbedorven kind, hersenspinsels, Is dat niet hetzelfde? We lopen met Amerika mee we vieren, Halloween kopen tonnen snoep , voor de kinderen die verkleed langs de deuren gaan, Nou maar hopen dat er geen clubje volgt die zich verbonden voelt met Heksen en de brandstapel anders kunnen we het nieuw verworven kinderfeestje Halloween ook weer afschaffen. Deze gedachten gang gaat dan aan mij voorbij, De kinderen zijn druk met sminken en verkleden ze hebben er een ontzettende lol in. Vooral ook wat ze ophalen aan snoeptroep, ergens vind ik het ook wel spannend je hebt er rare kostgangers bij. Als ze lachend en verkleed de deur uit lopen hoop ik dat ze het leuk zullen hebben en vooral hoop ik dat ze heelhuids thuis komen, ze geen clown tegenkomen met verkeerde ideeën. Ja 5 december is er maar erg onschuldig bij. Je volgt deze pagina. Klik hier om te stoppen met volgen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mirabella, ik zie dat er nog geen reacties zijn binnengekomen. De hp lijkt mij iemand die zich met relevante maatschappelijke kwesties bezighoudt, heus, je moest eens weten hoe Zwarte Piet mij aan het hart gaat. Odile, de schrijfcoach deze week, kent een handboek voor beginnende schrijvers. Ik ben de naam kwijt maar ze zal het vast aan je door willen geven. In je tekst vond ik een heerlijk werkwoord dat ik niet kende: verlijeren. Vind je het goed dat ik het ook gebruik? :nod:

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
natuurlijk (verleijeren) komt uit de zeilwereld en jah ik vond het ook een heerlijk toepasselijk woord voor mij betekend het een andere koers varen als bedoeld. Dank jewel. voor het lezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik heb het sinterklaasfeest net als de hp -heerlijk!- beleefd. Ik herken me op sommige punten in hem/haar. Halloween is bij ons nog niet in het straatbeeld te vinden: In ons gedeelte van het land wordt altijd 11 november gevierd, dan gaan de kinderen met zelfgemaakte lampionnen (of keuvels) langs de deur om zingend lekkers op te halen, zonder gegriezel maar met uiteindelijk hetzelfde resultaat: lekker snoepen!

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor je reaktie, Alice Bij ons in brabant komt het steeds meer voor verkleed langs de deuren,op 30 oktober Wij vieren immers ook Carnaval dan ga je 4 a 5 dagen verkleed helemaal los, ken je dat? Wat is er 11 november ? St. Maarten ?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 november is het sint maarten en lopen kinderen langs de deur met een lampion, vooral in NoordHolland. Sint Maarten was een barmhartig man, er bestaat een historisch verhaal over dit feest. Halloween heeft zo zijn betekenis in Amerika. De discussie over sint en zijn pieterbaas is te bezien vanuit verschillende oogpunten. Jouw verhaal is meer een stroom woorden van jouw gedachten , ik mis een kop en een staart, als het ware. De suggestie van Mili, het handboek voor beginnende schrijvers, ondersteun ik. Succes!

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Madbrug, Ik vond de opdracht best moeilijk, had er geen beeld bij het vlotte ook niet zo makkelijk, de fantasie ontbrak me gewoonweg, ik twijfelde om het te plaatsen ik dacht ik kan er altijd van leren dus heb ik het geplaatst, Bedankt voor het lezen en je reaktie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartstikke goed dat je het ondanks je twijfels geplaatst hebt, Mirabella. We hebben allemaal wel eens moeite met een opdracht. Gewoon ergens beginnen en schrijven maar. De reacties komen vanzelf, maar kunnen je geen pijn doen. Fouten maken we allemaal. ;)

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Jules Het is ook dankzij tips en verbeteringen dat er een verhaal van mij gepubliceerd word in een boek Zonder jullie kritische kijk en tips was me dat nooit gelukt. Bedankt voor je reaktie :)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mirabelle, Het lijkt me idd een losse gedachtenstroom over een maatschappelijke kwestie. Kan best interessant zijn, maar moeilijk te lezen door onjuiste zinsbouw en verkeerde interpunctie. Een goed handboek brengt de oplossing.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die losse gedachtestroom levert je dan wel weer een prachtige zijn op: Een verwaaide verdwaalde mens door nog meer verdwaalde gedachten ons volksfeestje laat verlijeren tot een schuldig iets,… Met wat aanpassing kan je die in hele mooie verhalen gebruiken:)

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie Dank je voor het lezen Ik zal jullie advies ter harte nemen, en er eens in duiken. Anton, Bedankt voor je leuke reaktie jah ik probeer eigenlijk niet altijd geijkte woorden toe te passen ik zoek naar een eensluidend woord wat voor mij beter voelt/past in de zin.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
11 november is inderdaad Sint Maarten, de heilige die zijn mantel in twee scheurde en hem deelde met een kind (als ik het goed heb onthouden). Qua timing is het een drukke tijd voor de kinderen, ook dit jaar weer gaan ze op vrijdag avond langs de deuren om te 'keuvelen' en de volgende dag wordt Sint welkom gezongen. Sommige liedjes van beide feesten hebben dezelfde melodie (sinterklaas kapoentje/sintemaarten mikmak), zodat het wel voorkwam dat het sintemaartenrepertoire ook op zaterdag werd gezongen. leuke herinneringen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor een opfriscursus hoe je punten neerzet in een zin, of komma's vind je hier op Schrijven Online twee boeken, de ene heet 'Voor de vorm' en de ander 'Schrijfstijl'. Ze zijn beide goed. Kies daar eentje van om je Nederlands op te poetsen. Een ander ding is dat dit een gedachtestroom is. Op zich zijn gedachtestromen wel interessant om aan een personage te geven, maar dan moet je er een vertellend verhaaltje omheen bouwen. Minder gedachten, meer actie. Laat je personage eerst maar eens op een terras zitten en met iemand praten, bijvoorbeeld. In het 'grote schrijf-doe-boek' vind je allemaal oefeningen die je kunt doen, voor iedere dag één. Al deze boeken vind je in de shop hier op Schrijven Online. Je hoeft natuurlijk niet iedere dag een oefening te doen, je kunt ook kiezen om er af en toe een te doen. Je kunt ook kiezen wat je leuk lijkt. Een ander idee is jouw gedachten in een schrijfboekje te schrijven. Heerlijk ongecensureerd en met emoties. Als je dat gedaan hebt, zitten ze je niet meer dwars bij het schrijven van een verhaal. Bovendien is dat heel fijn om te doen. Je kunt ook nog een cursus voor beginners volgen, het liefst bij jou in de buurt. Hier worden ze gegeven bij de volksuniversiteit. Maar vergeet niet jouw plezier voorop te stellen. Dat is de motor, die je helpt om door te gaan en te leren.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En zo leer ik dat hier op SOL twee boeken te bestellen zijn die ook mij op weg kunnen helpen met punten en komma's :). Voor het overige sluit ik me bij voorgaande commentaren aan.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Alice voor je toelichting ik dacht al zoiets, op de vrije school hebben we dat feest altijd wel gevierd maar was het even vergeten, Thanks Dankjewel Odile voor je vele mogelijkheden, en tips en je bereidheid het toch te lezen. Ik zal als ik weer wat meer geld heb eens een boekje aanschaffen, nu is dat zeker niet het geval anders had ik het al gedaan. Op dit moment probeer ik de eindjes aan elkaar vast te knopen. Dank je wel Wilhelmina voor het lezen, en dat je je herkent in het punt, comma gedoe ik heb er echt moeite mee als adhd er praat ik ook niet met punten en komma's en maak ik de meest spektaculaire lange zinnen in een adem haha :)